Braki kadrowe mogą być poważnym problemem dla firmy. Powodują przeciążenie obowiązkami obecnego personelu, konieczność wypłacania nadgodzin lub podpisania umowy z zewnętrznymi wykonawcami, opóźnienia w realizacji projektów, ograniczenie działalności, spadek prestiżu firmy. To wszystko natomiast zazwyczaj prowadzi do mniejszych zysków i problemów finansowych.
Co robić w przypadku braku pracowników? Jak zachęcić kandydata do pracy?
Jak zachęcić kandydata do pracy w swojej firmie?
Poszukiwanie pracowników warto zacząć od zastanowienia się nad przyczyną deficytu kadry w naszym przedsiębiorstwie. To pozwoli obrać właściwą strategię poradzenia sobie z problemem.
Brak kandydatów do pracy lub duża rotacja pracowników może być spowodowana na przykład:
• źle poprowadzoną rekrutacją – zdarza się, że chętni do pracy nie zgłaszają się, ponieważ nie wiedzą, że firma prowadzi nabór pracowników. Obecnie ogłoszenia w internecie, nie tylko na stronie firmy, ale przede wszystkim platformach z ofertami pracy, to już standard. Rekrutacje warto udostępniać również na profilach firmy w mediach społecznościowych;
• małym prestiżem firmy – problemy wizerunkowe oraz złą opinię w branży trudno naprawić, jednak dzięki długofalowym działaniom z zakresu PR, a także polepszaniu warunków zatrudnienia i rozwijaniu działalności – jest to możliwe. Warto pamiętać o odpowiedniej kampanii promocyjnej firmy w internecie;
• oferowaniem zbyt niskiej płacy – przedstawiciele poszczególnych profesji mogą bez trudu sprawdzić w internecie, jakie są przeciętne zarobki na danym stanowisku, dlatego propozycja pracy za pensję dużo poniżej średniej po prostu odstrasza;
• nieatrakcyjnymi warunkami pracy – w wielu branżach pracownicy mogą negocjować warunki zatrudnienia, np. elastyczne godziny pracy, możliwość wykonywania obowiązków zdalnie i inne. Warto zorientować się, co kandydatom proponuje konkurencja;
• niewłaściwym zarządzaniem kadrą – czego skutkiem mogą być np. konflikty, mobbing, niesprawiedliwy podział obowiązków i inne problemy w firmie, które zwiększają współczynnik rotacji.
Gdzie szukać kandydatów do pracy?
Nie zawsze w regionie, w którym znajduje się firma, mieszka dostateczna liczba specjalistów stanowiących potencjalnych kandydatów do pracy. Doskonale pokazuje to badanie Barometr zawodów. Wskazuje ono na profesje nadwyżkowe, deficytowe i zrównoważone w poszczególnych powiatach, województwach i w skali kraju. Przykładowo, najbardziej poszukiwane zawody w Krakowie (duży deficyt) to inżynierowie budownictwa, kierowcy autobusów, kierownicy budowy, listonosze, kurierzy, pomoce kuchenne i samodzielni księgowi.
Co zrobić, kiedy w okolicy twojej firmy brakuje osób o wymaganych kwalifikacjach? Wówczas warto rozważyć przyciągnięcie kadry, dzięki:
• ogłoszeniom o szerszym zasięgu,
• zaoferowaniu mieszkania służbowego lub dodatku dla osób, które zdecydują się przeprowadzić w celu podjęcia pracy,
• benefitom pracowniczym (jak prywatna opieka zdrowotna, karnety sportowe i in.,
• działaniom wizerunkowym, np. promowaniu określonych wartości i pozytywnych postaw.
Remedium na braki kadrowe może być też zachęcenie imigrantów zarobkowych do pracy w naszym przedsiębiorstwie.
Sposoby na budowanie zaangażowania pracowników
Warto również pamiętać, że czym innym jest przyciągnięcie do firmy pracowników, a czym innym sprawienie, że zechcą zostać w niej na dłużej. Utrzymanie pracownika o odpowiednich umiejętnościach i kompetencjach powinno stanowić jeden z priorytetów kadry zarządzającej. Obniżeniu współczynnika rotacji, czyli po prostu zmniejszenia odpływu kadry z firmy sprzyjają:
• motywowanie pracowników,
• podwyżki pensji,
• organizowanie szkoleń,
• umożliwienie rozwoju zawodowego w strukturach firmy,
• budowanie długofalowych relacji z pracownikami (imprezy integracyjne, spotkania podsumowujące, wsparcie socjalne, udogodnienia dla pracujących mam, właściwe relacje między kadrą zarządzającą i podwładnymi, atmosfera szacunku i zaufania).