W obliczu przedłużającej się pandemii wiele małych i średnich firm w Polsce nie tyle walczy o zwiększenie zysków w stosunku do ubiegłego roku, co o przetrwanie w trudnych warunkach obostrzeń gospodarczych. Przedsiębiorcy muszą w ekspresowym tempie dostosować swoją działalność do nowej rzeczywistości i poszukać nowatorskich sposobów na dotarcie do klienta. Naturalną odpowiedzią jest transformacja cyfrowa firmy, czyli przeniesienie jej działalności do sieci. Google wraz z Polskim Funduszem Rozwoju oraz Chmurą Krajową przygotowały program Firmy Jutra, który ma pomóc prowadzić biznes w internecie.
Co to jest program Firmy Jutra?
Firmy Jutra to bezpłatny program szkoleniowy skierowany do przedsiębiorców, którzy do tej pory nie korzystali z narzędzi internetowych w czasie prowadzenia działalności bądź robili to w bardzo ograniczonym stopniu. Program jest odpowiedzią na czasy pandemii, kiedy coraz więcej sfer działalności zostało przeniesionych do internetu – w tym zakupy, konsumpcja dóbr, nauka, korzystanie z oferty kulturalnej, szkolenia i inne.
Program Firmy Jutra ma pomóc przedsiębiorcom w dotarciu do klientów w sieci. Ważnymi elementami programu są zatem opracowanie indywidualnej strategii biznesowej dla firmy, wybranie narzędzi marketingowych i opracowanie kampanii reklamowej w internecie, a także zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstwa, np. dzięki wprowadzeniu rozwiązań chmurowych.
Pakiet obejmuje łącznie 26 tys. godzin konsultacji oraz 70 godzin kursów online. Przedsiębiorcy mogą korzystać także z konsultacji z ekspertami ds. m.in. marketingu internetowego, którzy podpowiedzą, jak reklamować firmę oraz które narzędzia będą optymalne w określonej sytuacji.
Kurs realizowany jest w trzech krokach. Jak informują jego twórcy na stronie firmyjutra.pl, są to:
- Krok 1 – Przygotowanie indywidualnego planu rozwoju,
- Krok 2 – Pakiet wiedzy i szkolenia,
- Krok 3 – Wsparcie doradcy we wdrożeniu zmian.
Program Firmy Jutra: dla kogo?
Program przeznaczony jest dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw – które chcą rozwijać swój biznes przez internet. Zaadresowany został do podmiotów o różnym stopniu zaawansowania, jeśli chodzi o dotychczasowe działania marketingowe i inne w sieci – począwszy od takich, które do tej pory ograniczały się np. do prostej witryny firmowej czy fanpage’u na portalu społecznościowym – po przedsiębiorstwa korzystające już z różnorodnych narzędzi internetowych, ale chcące zwiększyć swoją widoczność lub zakres działalności w sieci.
Program Firmy Jutra: zasady
Program już działa, a to oznacza, że trwają do niego zapisy. Liczba miejsc jest ograniczona do 15 tys., dlatego zainteresowani przedsiębiorcy nie powinni zwlekać z decyzją o przystąpieniu. Zapisać można się za pośrednictwem strony programu Firmy Jutra.
Biznes internetowy: zalety
Już nie tylko duże korporacje, ale także coraz więcej firm z sektora MŚP zauważa, że naturalnym kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa jest wprowadzenie go do sieci. Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia przyspieszyły rozwój działalności internetowej – niezależnie od tego, czy firma funkcjonuje także stacjonarnie, czy wyłącznie online.
Obecnie trudno sobie wyobrazić firmę, która chce się rozwijać z pominięciem marketingu internetowego. Różnorodne narzędzia do reklamowania marki w sieci pozwalają między innymi na:
- dotarcie nie tylko do dużej liczby użytkowników, ale także do określonych grup docelowych,
- budowanie relacji z klientami i wzmacnianie więzi z nimi,
- kreowanie wizerunku firmy, promowanie jej wartości np. poprzez obecność w mediach społecznościowych,
- korzystanie z internetowych narzędzi analitycznych, pomagających w opracowywaniu i modyfikowaniu modelu biznesowego, strategii rozwoju formy, budżetu, planów wdrażania innowacji itp.,
- budowanie sieci kontaktów biznesowych.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że choć prowadzenie firmy w sieci ma wiele zalet, wiąże się także z zagrożeniami ze strony cyberprzestępców. Prowadząc biznes przez internet, trzeba więc zadbać o zabezpieczenia np. dotyczące transakcji finansowych i inne. Kolejną niezwykle istotną kwestią jest ochrona danych osobowych klientów zgodnie z RODO.