Czy myślałeś o tym, jak aplikując na wymarzone stanowisko, wyróżnić się spośród setek innych kandydatów? Na urozmaicenie CV jest kilka sposobów. Prezentujemy jeden z nich – wideo CV.
Kreatywne CV to multimedialne CV
Wideo CV jest czymś więcej niż zwykłym życiorysem. To multimedialna forma, która składa się z autoprezentacji nagranej na wideo oraz spisanego życiorysu, który widoczny jest podczas odtwarzania nagrania. Pod pewnymi względami przypomina rozmowę kwalifikacyjną. CV multimedialne mówi o kandydacie znacznie więcej niż tradycyjny dokument.
Rekruter widzi twarz kandydata, słyszy jego głos, może ocenić, czy dobrze wypada przed kamerą, czy jest zestresowany, jak się wypowiada, jak dokonuje własnej autopromocji. W krajach zachodnich takie niestandardowe CV znane są już od lat. W Polsce dopiero zyskują na popularności i nadal zdecydowanie dominuje aplikacja w klasycznej postaci.
Jest to jednak ryzykowny wybór. Gdy kandydat napisze w życiorysie, że jego angielski jest biegły, a pracodawca w nagranej autoprezentacji usłyszy słabą, nieporadną, pełną błędów gramatycznych wypowiedź w tym języku, to trudno mówić o skutecznej autopromocji. Skutek może być odwrotny od zamierzonego. Rekruter może uznać, że informacje spisane w życiorysie są po prostu niewiarygodne i szybko skreśli taką osobę.
Jak zrobić multimedialne CV
Zanim zaczniemy przygotowywać nietypowe CV, zastanówmy się, czy w ogóle pracodawca tego od nas może oczekiwać. Na pewno warto pokusić się o zdobycie przewagi nad konkurentami dzięki oryginalności i elementowi zaskoczenia, jeśli na stanowisku wymaga się kreatywności, umiejętności autoprezentacji. W niektórych zawodach te atuty są zupełnie marginalne. Podejmując pracę w księgowości, nie będziemy obsługiwać klientów, reprezentować firmy, wygłaszać przemówień czy szukać innowacyjnych rozwiązań problemów, multimedialne CV może okazać się zupełnie nieatrakcyjne dla rekrutera.
Jeśli jednak taką formę uznamy za zasadną, trzeba ją precyzyjnie dopracować, dbając o każdy szczegół. Stwórzmy scenariusz, przygotujmy tekst, aby mówić płynnie i poprawnie. Pamiętajmy o intonacji i o tym, by rekruter chciał obejrzeć materiał od początku do końca. Wybierzmy też estetyczne tło i zadbajmy o dobrą jakość obrazu i dźwięku. Nie ma nic gorszego niż wiertarka lub szczekający pies w tle. Możemy prowadzić wywiad z samym sobą, możemy dodać plansze, grafiki z zagadnieniami, które omawiamy. Podzielmy całość, by nie była nudnym monologiem. Sam fakt, że wysyłamy wideo, nie jest wartością dla rekrutera. Powinien on otrzymać dobre, ciekawe CV.
Jeśli chodzi o montaż, tak naprawdę nie trzeba mieć zaawansowanych i profesjonalnych narzędzi. Nawet za pomocą prostej, darmowej aplikacji możemy zmontować ciekawy film. Warto też przemyśleć, w jakiej formie udostępnimy wideo rekruterowi. Niedopuszczalny jest ciężki, trudny do otworzenia załącznik. Wygodną opcją będzie za to przesłanie e-mailem linku z adresem, pod którym dodaliśmy film. Można to zrobić np. w serwisie Youtube. Pamiętajmy jednak o zmianie ustawień, tak aby film był niepubliczny (dostęp do niego będą miały osoby, z którymi podzielimy się linkiem).