Wzbudzenie zainteresowania rekrutera, by zechciał dokładniej zapoznać się z informacjami zawartymi w życiorysie – to pierwszy cel każdego poszukiwacza pracy. Jednym ze sposobów, by go osiągnąć, jest przygotowanie nietypowego i kreatywnego CV, które może zaskoczyć pracodawcę. Czy daje to gwarancję sukcesu? W pewnych branżach jest ogromnym atutem, ale są też takie, w których lepiej pozostać przy tradycyjnej formie dokumentów aplikacyjnych. Kiedy warto opracować innowacyjne CV?
Nietypowe CV – cel
Dostarczenie życiorysu do pracodawcy jest pierwszym, a zarazem niezwykle ważnym punktem procesu rekrutacji, gdyż może dać przepustkę do jego dalszych etapów. Ciekawe CV staje się naszym biletem na rozmowę kwalifikacyjną. Coraz częściej stosowaną metodą wyróżnienia się na rynku pracy jest przygotowywanie niestandardowej aplikacji, która przełamuje ogólnie przyjęte schematy. Kreatywne CV bez wątpienia może wywołać efekt zaskoczenia. Jest o wiele trudniejszą formą do przygotowania niż klasyczny życiorys. Jeśli będzie nieczytelne, niedbałe albo niedopasowane do stanowiska, wywoła odwrotny do zamierzonego efekt.
Pomysł na CV
Jak napisać ciekawe CV? Odpowiedzi na to pytanie mamy tyle, ile pomysłów kandydatów. Jedną z możliwości jest tzw. CV branżowe, czyli dedykowane dziedzinie, w której szuka się pracy. Dziennikarze tworzą je na wzór okładki z gazety, graficy w formie plakatu, a PR-owcy na kształt informacji prasowej. W ten sposób już na wstępie można pokazać swoją kreatywność oraz umiejętności przydatne na danym stanowisku.
Innymi rozwiązaniami mogą być życiorys w formie wykresu czy graficzne CV. W obu przypadkach trzeba zadbać, by treści były czytelne i łatwe w odbiorze.
Można też zrezygnować z klasycznej formy pisanego CV. Niektórzy tworzą prezentacje w specjalistycznych programach. Na taki krok warto się zdecydować, gdy np. w wymaganiach pracodawcy znajduje się umiejętność ich obsługi. Coraz popularniejsze stają się też multimedialne CV. Życiorys w formie wideo musi być jednak perfekcyjnie przygotowany – począwszy od wyboru miejsca nagrania, poprzez sposób, w jaki mówimy, jakość dźwięki i obrazu, na montażu skończywszy.
Nowoczesne CV kontra klasyczne CV – co wybrać
Zanim podejmiemy decyzję, którą formę wybrać, musimy ocenić, jaki rodzaj życiorysu jest nam potrzebny. Najważniejszą wskazówką niech będzie stanowisko, którego dotyczy rekrutacja. We wspominanych wcześniej branżach kreatywnych można iść w kierunku przełamywania barier i pokusić się o nieszablonowe CV. Z kolei w bankowości, prawie czy księgowości nadal dominuje życiorys w standardowej formie. Poziom inwencji powinien być dopasowany do specyfiki pracy, o którą ubiega się dany kandydat.
Czy CV jest dobre?
Przed wysłaniem kreatywnego CV należy sprawdzić, czy wyróżni nas ono spośród innych kandydatów, a jednocześnie dostarczy potencjalnemu pracodawcy najważniejszych informacji. Jak to uczynić? Warto przeanalizować kilka podstawowych spraw związanych z formą i wyglądem aplikacji.
Czy CV zawiera informacje, iż spełniamy wymogi zgłoszone przez pracodawcę? Poza kreatywnością musimy też pokazać, że mamy twarde kompetencje.
Czy pracodawca nie będzie miał problemów z odczytaniem lub odtworzeniem życiorysu? Lepiej unikać specjalistycznych programów, które mogą nie być używane w danej firmie.
Czy kreatywne CV w formie filmu lub prezentacji zawiera istotne informacje i jednocześnie nie jest zbyt długie?
Czy warto mimo wszystko do aplikacji dołączyć klasyczną wersje CV, możliwą do wydrukowania? Odpowiedź brzmi: tak.Dzięki temu rekruter, oprócz kreatywnej prezentacji, będzie miał także do dyspozycji jej syntetyczne streszczenie.
Nawet najbardziej niestandardowe CV musi zawierać zestaw zupełnie standardowych informacji. Nie można zapominać o podstawowych elementach aplikacji. W dokumencie, niezależnie od jego formy, muszą się znaleźć dane kontaktowe, a także informacje o wykształceniu, przebiegu kariery i innych kompetencjach ważnych ze względu na oferowane stanowisko. Należy też pamiętać o spełnieniu wymogów formalnych i zawarciu klauzuli o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.
I na koniec – oryginalne CV to nie szablon pobrany z internetowego zbioru i uzupełniony informacjami o nas. Jeśli chcemy zainteresować rekrutera, musimy mieć swój własny pomysł i włożyć w jego realizację sporo pracy.