Kreatywne CV, czyli niestandardowa prezentacja swoich kompetencji, bo już od dłuższego czasu modny sposób na wzbudzanie zainteresowania pracodawcy. Czy jednak rzeczywiście niekonwencjonalny życiorys to zawsze dobry pomysł? Kiedy stawiać na oryginalność i jakie metody wykorzystać, by sobie nie zaszkodzić?
Modne rodzaje kreatywnych CV
CV w formie puzzli czy ulotki na pewno zaskoczy rekrutera. Tylko czy każdy będzie miał czas na składanie elementów życiorysu w całość? Wśród kreatywnych CV możemy wyróżnić kilka stosowanych przez kandydatów najczęściej. Należą do nich: prezentacje Power Point, strony WWW z CV i prezentacją dotychczasowego dorobku, wideo CV oraz dopracowane graficznie, kolorowe, zaskakujące lub bardzo eleganckie CV. Przygotowując dokument, niezależnie od jego formy, zawsze powinniśmy mieć z tyłu głowy nasz priorytetowy cel – pokazanie się z jak najlepszej strony. Chęć zaskoczenia rekrutera nie może też wygrywać z użytecznością życiorysu. Wygląd CV to nie wszystko. Tak naprawdę musimy wiedzieć, co chcemy w nietypowej formie przedstawić.
Rodzaje kreatywnych CV, ich plusy i minusy
Prezentacja – pozwala na przekazanie najważniejszych osiągnięć – wzrostów sprzedaży, ścieżki kariery, wykorzystywanych w pracy kompetencji. Stosując wykresy czy zdjęcia można pokazać własne sukcesy w bardziej przekonujący, obrazowy sposób. Prezentacja nie powinna być zbyt długa, a każdy slajd musi mieć swoje uzasadnienie.
Strona WWW – pozwala na zaprezentowanie portfolio dotychczasowych prac. Świetnie nadaje się dla grafika, programisty, copywritera. Na stronie będącej CV nie umieszcza się jednak własnych przemyśleń o życiu, wierszy, zdjęć rodziny i ukochanego pieska.
Wideo CV – daje sposobność na zaprezentowanie umiejętności komunikacyjnych, zbudowanie kontaktu z odbiorcą. To dobre narzędzie dla tych, którzy w swojej pracy muszą nawiązywać kontakty z innymi – sprzedawców, managerów, pracowników HR i Public Relations. Nagranie pozwala również pokazać kreatywność, dlatego chętnie korzystają z niego marketingowcy. Wideo CV jest jednak ryzykownym wyborem dla osób, które peszą się przed kamerą, mają znaczne wady wymowy. Co więcej, aby było pozytywnie odebrane, musi zostać nagrane i zmontowane z dbałością, dopracowane w każdym calu.
Kolorowe CV graficzne – ujawnia gust, wrażliwość artystyczną, umiejętności obsługi programów graficznych (o ile kandydat przygotowywał CV sam). Dobra propozycja dla grafików. Wielu pracodawców drukuje CV przed spotkaniem z kandydatem, warto zadbać więc o to, by dokument po wydrukowaniu, np. w odcieniach szarości, pozostał czytelny. Ładne CV także musi być użyteczne.
CV dopasowane do stanowiska
Zdaniem Michała Filipkiewicza z portalu Praca.pl: „Nietypowe formy aplikacji mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Oryginalne CV bardziej sprawdza się przy aplikowaniu na stanowiska marketingowe, do agencji reklamowych czy działów graficznych, czyli tam, gdzie u pracownika liczy się właśnie kreatywność. Zawsze musimy jednak pamiętać, aby forma nie górowała nad treścią. Natomiast w przypadku ubiegania się o pracę w księgowości czy jako inżynier wysyłka nietypowego dokumentu pozbawiona jest raczej sensu”.
Standardowe CV dla bezpieczeństwa
Czy wysłać jedynie prezentację lub link do strony www, czy może również tradycyjne CV? W przypadku większości rekrutacji dla pracodawcy ważne są twarde umiejętności, kompetencje i doświadczenie kandydata. Nierzadko rekruter, z uwagi na dużą liczbę aplikacji, na przejrzenie jednego CV poświęca zaledwie kilkanaście sekund. Informacje na temat kandydata powinny więc być przekazane w możliwie najprostszej i łatwej do odbioru formie. Kreatywne CV, szablony z grafikami, wykresami, czy linki do stron WWW mogą być dołączane do aplikacji jako uzupełnienie.
Kreatywne CV a gusta odbiorcy
O gustach się nie dyskutuje, ale warto pamiętać, że to, co podoba się jednej osobie, nie zawsze przypadnie do gustu drugiej. Niekiedy, by przekreślić swoje szanse, wystarczy umieścić w wideo CV podkład muzyczny w gatunku, który nie podoba się pracodawcy. Dlatego tworząc życiorys, warto zachować umiar i nie dopuścić do tego, żeby jego np. kolorystyka czy niestandardowy układ górowały nad treścią. Warto przekonać się, czy CV jest czytelne i przekazuje to, co chcemy. Można zastosować prosty test. Wystarczy wysłać CV trzem znajomym, którzy powiedzą, jakie odnieśli wrażenie – jeśli jest ono spójne z tym, co kandydat chce osiągnąć – można wysyłać aplikację w do pracodawcy.
O czym zatem powinien pamiętać każdy kandydat przygotowujący kreatywną formę CV? Przed przesłaniem takiej aplikacji warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Czy stanowisko, o które się ubiegam, wymaga kreatywności?
- Czy poza tym, że zaprezentuję się jako osoba kreatywna, spełniam też pozostałe wymagania pracodawcy (a przynajmniej większość)?
- Czy moja prezentacja, film, strona WWW niesie za sobą istotne dla osoby rekrutującej informacje?
- Czy wiem, jakie cechy i kompetencje chcę pokazać?
- Czy moja aplikacja będzie możliwa do odtworzenia (nie nazbyt długa i niewymagająca specjalistycznego oprogramowania)?
- Czy dobrałem dobrą metodę do celu?
- Czy dołączyłem również standardowe CV w nadającej się do druku formie?
Jeśli szukamy inspiracji na kreatywne CV, wzory bez problemu znajdziemy na wielu portalach. Ale pozostali poszukiwacze pracy, tak jak i my, mają dostęp do internetu i wielce prawdopodobne jest, że część z nich także wiernie wzorowała się na ogólnodostępnych dokumentach. Co za tym idzie, szansa, że zaskoczymy rekrutera, wybierając kreatywne CV do pobrania z internetu, jest naprawdę znikoma. Jeśli chcemy być oryginalni, musimy włożyć w tworzenie życiorysu dużo pracy.