Czy warto wysyłać CV do firm, które aktualnie nie poszukują pracowników? Jak powinniśmy napisać takie CV? Jak zredagować maila z naszą ofertą, aby miał największe szanse na powodzenie?
Roznoszenie CV bez ogłoszenia – czy to ma sens?
Najczęściej spotykanym przypadkiem jest, kiedy CV oraz list motywacyjny to odpowiedź na konkretną ofertę pracy znalezioną w internecie czy prasie. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy chcielibyśmy pracować w określonej firmie, a nie znaleźliśmy jej ofert pracy? Czy warto wysyłać nasze dokumenty? Odpowiedź brzmi: tak, wysyłanie CV bez ogłoszeń ma sens. Powodów jest kilka.
Po pierwsze, praktycznie każda firma posiada bazę CV, w której znajdują się aplikacje z historycznych procesów rekrutacyjnych oraz od osób, które przysyłają dokumenty same z siebie. Często osoby odpowiedzialne za nabór pracowników sięgają do takiej bazy zanim zamieszczą ofertę w mediach.
Po drugie, czasem firmy nie publikują ogłoszeń w prasie czy internecie, ale prowadzą rekrutację poprzez inne kanały (np. rekomendacje swoich pracowników). W takim przypadku nigdy nie dowiedzielibyśmy się o dostępnym wakacie. Aplikacja wysłana przez ogłoszenia pozwala obejść ten problem.
Po trzecie wreszcie, zdarzają się wśród pracodawców przypadki tzw. nieuświadomionych potrzeb rekrutacyjnych.
Pracodawca, otrzymując interesującą aplikację może dojść do wniosku, że kandydat, który ją przesłał, jest tak ciekawą osobą, że warto go zatrudnić w którymś dziale lub nawet utworzyć dla niego zupełnie nowe stanowisko, którego do tej pory w firmie nie było.
Co napisać w mailu z CV bez ogłoszenia
Możliwości zgłoszenia jest kilka. Możemy osobiście udać się do siedziby firmy, poprosić o przekazanie CV do działu kadr przez znajomą osobę, pracującą w wybranej firmie, a nawet przesłać dokumenty pocztą. Niemniej w dzisiejszych czasach zdecydowana większość rekrutacji odbywa się przez internet. Dlatego szczególnie popularne jest w przypadku aplikacji bez ogłoszenia wysyłanie CV mailem. Co napisać w tego typu wiadomości?
Jeśli przesyłamy aplikację sami z siebie powinniśmy wziąć pod uwagę, że nie możemy powołać się na wymagania z oferty pracy, ani nie znamy numeru referencyjnego, przy pomocy którego pracodawcy najczęściej segregują dokumenty. Musimy więc całą aplikację sformułować tak, aby odbiorca od razu wiedział, po co do niego napisaliśmy.
Tytuł maila oraz jego treść są pierwszymi elementami, które widzi rekruter. Należy więc zadbać, aby znalazły się tam informacje, które pozwolą odbiorcy zorientować się, o co nam chodzi i jaka praca nas interesuje. Tytułem maila z CV bez ogłoszenia może być na przykład: „Aplikacja na stanowisko doradcy handlowego” czy „Jan Kowalski, zgłoszenie na stanowisko młodszego księgowego”.
W treści maila może się znaleźć po prostu nasz list motywacyjny. Należy w nim wyjaśnić:
• dlaczego jesteśmy zainteresowani daną firmą,
• na jakim stanowisku i w jakim dziale chcielibyśmy pracować,
• jakie posiadamy doświadczenie i predyspozycje.
Mail z CV bez ogłoszenia powinien być napisany w formalnym stylu, z zachowaniem odpowiednich zwrotów grzecznościowych, itd. Powinniśmy naturalnie załączyć do niego poprawnie przygotowane CV.
Pamiętajmy też, że każda aplikacja powinna być sprofilowana pod konkretnego pracodawcę. Musi on odnieść wrażenie, że zwracamy się bezpośrednio do niego. Wysyłanie szablonowych aplikacji albo CV jest niedopuszczalne.
Ponadto, jeśli nie wskażemy pracodawcy, co chcielibyśmy robić w jego firmie, nasze dokumenty trafią prawdopodobnie do kosza lub do teczki, do której rzadko ktokolwiek zagląda.
Tak samo potoczą się nasze losy, jeśli wyślemy maila hurtowo do wielu pracodawców, a praktycznie skompromitujemy się, kiedy ich adresy będą widoczne dla wszystkich odbiorców. Niestety takie sytuacje ciągle mają miejsce.
Wysłanie CV mailem bez ogłoszenia do agencji pracy
Listy kierowane do agencji zatrudnienia mają nieco inną formę niż aplikacje przeznaczone dla pracodawców. Dla agencji rekrutacyjnej liczą się przede wszystkim plany rozwoju kariery zawodowej kandydata oraz jego oczekiwania co do potencjalnych pracodawców.
Przesyłając list do agencji zatrudnienia powinniśmy wyjaśnić, jakie stanowiska nas interesują, w jakiej lokalizacji chcielibyśmy pracować. Możemy podać także nasze oczekiwania finansowe. Jeśli do tej pory pracowaliśmy np. w branży FMCG, a chcielibyśmy ją zmienić np. na branżę medialną, to koniecznie musimy o tym napisać w CV. Pozwoli to rekruterowi dobrze sklasyfikować aplikację i rekomendować naszą kandydaturę w wybranych procesach rekrutacyjnych prowadzonych przez agencję.