Poprawne dokumenty aplikacyjne są niezbędne, aby znaleźć nową pracę. Najczęściej pracodawcy wymagają nadesłania CV, dlatego to właśnie na nim kandydaci skupiają swoją uwagę najbardziej. Jeśli skończyłeś przygotowywanie życiorysu, spójrz na niego raz jeszcze i zweryfikuj, czy wszystko jest perfekcyjne. To zadanie ułatwi Ci nasza lista pytań. Odpowiedz na nie i napisz CV, które zainteresuje rekruterów.
Czy moje CV wygląda profesjonalnie?
Co oznacza profesjonalny wygląd w przypadku CV? Przede wszystkim to spełnienie formalnych wymogów (podział na sekcje, zawarcie klauzuli CV, format PDF). Profesjonalnego charakteru dodasz, zamieszczając w dokumencie profil zawodowy, To kilka zdań na początku CV, w których opiszesz, kim jesteś, jakie są Twoje najważniejsze sukcesy/umiejętności, jakie masz doświadczenie. Profil musi być zwięzły i treściwy. To nie miejsce na lanie wody.
Czy moje CV łatwo się czyta?
Wstępna selekcja nadesłanych aplikacji od kandydatów nie trwa długo, wręcz przeciwnie, skraca się ją do minimum. Dlatego CV powinno być czytelne i łatwe w odbiorze. Sprawdź, czy nazwy sekcji są wyróżnione, a najważniejsze dane wypunktowane. Zbity blok tekstu będzie mało czytelny i rekruter może mieć problemy z szybkim znalezieniem najważniejszych informacji. Ułatw mu to zadanie.
Czy CV jest dostosowane do oferty pracy, na którą aplikuję?
Wiele osób otwiera kreator CV, szybko uzupełnia poszczególne sekcje, a potem wysyła dokument do dziesiątek, a nawet setek firm, które proponują pracę, choć trochę zbieżną z zakresem ich zainteresowań. To wygodna strategia, ale niekoniecznie skuteczna. CV jest Twoją reklamą – ma zachęcić pracodawcę, aby dał Ci szansę i zaprosił Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Musisz wiedzieć, że reklamy są skuteczne wtedy, kiedy trafiają dokładnie w gust odbiorców. Dlatego warto dostosowywać swoje CV do oferty pracy, na którą się aplikuje. Zwróć uwagę, co jest dla pracodawcy najważniejsze, które z wymagań są w ogłoszeniu na początku listy. Niech także w Twoim CV zajmą ważne miejsce. Wykorzystuj słowa kluczowe, których użył pracodawca w ogłoszeniu. To dobra strategia.
Czy ma ono dobrą strukturę?
Struktura życiorysu powinna być prosta i sprawiać, że rekruter od razu znajdzie to, na czym mu zależy. Z pewnością wśród faktów i mitów o CV słyszałeś stwierdzenie, że im bardziej kreatywny, kolorowy będzie dokument, tym lepiej. To mit. Życiorys powinien przede wszystkim być czytelny. To nie ozdobniki, kolorowe wykresy czy fantazyjne tło sprawią, że pracodawca zatrudni daną osobę, ale jej doświadczenie, wykształcenie i umiejętności. Należy je oczywiście odpowiednio zaprezentować, ale klucz do sukcesu tkwi w prostocie, dlatego unikaj przesadnych ozdobników i nie pozwól, aby w Twój życiorys wkradł się chaos.
Czy łatwo znaleźć na nim kontakt do mnie?
Dane kontaktowe najczęściej umieszcza się na początku CV. Ta sekcja powinna się wyróżniać. Sprawdź koniecznie, czy nie zrobiłeś błędu w numerze telefonu bądź literówki w adresie e-mail. Adres powinien być profesjonalny – jeśli nie dysponujesz taką skrzynką, stwórz nową na potrzeby rekrutacji. Niech w jej nazwie znajdzie się Twoje imię i nazwisko.