Rozpoczęcie nowej pracy
Nowa praca – stres, wyzwanie czy pozytywna dawka adrenaliny? A może wszystko naraz? Pierwsze zatrudnienie w karierze lub przejście do nowego przedsiębiorstwa to bardzo ważne wydarzenie. Zmieniają się ludzie, środowisko, zasady. Dobrze jest więc zaplanować swój pierwszy dzień w pracy, by zacząć go jak najlepiej.
Zasada pierwsza – przygotuj się wcześniej
Do nowej pracy dobrze jest przyjść wypoczętym i wyspanym. Planowanie pierwszego dnia powinno się więc zacząć dzień wcześniej. Przygotuj posiłek, strój, połóż się spać o odpowiedniej godzinie. Oszczędzi to dużo czasu kolejnego dnia, o poranku. Wszystko będzie czekało praktycznie gotowe i nie będzie problemu, że czegoś zabrakło, coś do czegoś nie pasuje albo o czymś się zapomniało.
Zasada druga – pierwsze wrażenie
Bardzo ważne jest, by nie spóźnić się pierwszego dnia. Lepiej jest przyjechać wcześniej i poczekać chwilę na otwarcie biura.
Jeżeli w przedsiębiorstwie panuje specyficzny dress code, z pewnością nowo przyjęty pracownik zostanie o tym poinformowany. Bezwzględnie powinien się wtedy do niego zastosować. Nie należy przesadzać w przypadku makijażu u kobiet czy dodatków.
Zasada trzecia – relacje ze współpracownikami
Oprócz wykonywania obowiązków pierwszego dnia dobrze jest przyjrzeć się temu, w jaki sposób funkcjonuje biuro. Oceń, jak pracownicy zwracają się do siebie – czy wszyscy są ze sobą: „na cześć” i „na ty”, czy raczej obowiązują zasady witania się zwrotem: „dzień dobry” i „proszę pana/pani”. Dowiedz się, gdzie inni chodzą na posiłki, w jakich grupach, w jakim czasie – być może szef zespołu lubi wychodzić z całą grupą, a może nietaktem będzie dosiadanie się do jego stolika.
Zasada czwarta – angażuj się rozsądnie
Zadając pytania, dowiadując się o kontekst danej sytuacji i jej szczegóły pokazujesz, że zależy ci na obowiązkach. Powinno się oczywiście uważać, aby nie wykroczyć poza granice kompetencji.
Podobnie, jeśli chodzi o rozmowy ze współpracownikami. Na początku należy raczej pozostać w roli obserwatora. Nie jest dobrze widziane wypytywanie pierwszego dnia o osobiste szczegóły itp.
Pokora, skromność, otwartość – te cechy powinny dominować w naszym zachowaniu na początku zatrudnieniu.
Zasada piąta – pamiętaj o błędach poznawczych
Moment przyjścia do pracy jest z reguły bardzo stresujący i wywołuje silne emocje. Należy pamiętać, że wtedy nie do końca jest się w stanie obiektywnie ocenić sytuację. Staraj się więc zbierać dane, ale pamiętaj, by zostawić możliwość zmiany zdania. Nie wyciągaj wniosków zbyt pochopnie. Pierwszy dzień w pracy ma dać pewien obraz panujących zasad, ale dopiero kilkumiesięczna weryfikacja pozwoli na bardziej obiektywną ocenę.