Praca.pl Poradniki Warto wiedzieć
Rekrutacja bez tremy

Rekrutacja bez tremy

 
Rekrutacja bez tremy

Ludzie pytają mnie o różne rzeczy, ale na każdym bez wyjątku spotkaniu pada pytanie o tremę.
Dlaczego tak jest? To proste: ludzie pytają o tremę, bo mają tremę i nie wiedzą, jak sobie z nią poradzić. Boją się występów publicznych i liczą, że ktoś taki jak ja, czyli „pan z telewizji“, na pewno zna temat i coś doradzi.

Ciekawa sprawa, swoją drogą, z tą tremą. Z badań przeprowadzonych przez kalifornijski Champan University wynika, że publiczny występ jest bardzo wysoko na liście zjawisk, których boją się Amerykanie. Owszem, bardziej boją się takich rzeczy jak terroryzm, brak pieniędzy, śmierć najbliższych czy zmiany klimatu, ale już insekty, duchy, zombie, lęk wysokości, huragan, trzęsienie ziemi, a nawet śmierć są dla nich mniej straszne. W 2016 roku 25,9% Amerykanów przyznało, że „public speaking“, czyli występ publiczny jest dla nich przerażający.
Wyniki tych badań są zastanawiające, bo przecież akurat obywatele USA doskonale radzą sobie podczas wszelkiego rodzaju prezentacji czy wykładów, a także w mediach.

Dla wielu ludzi absolutnie przerażający jest moment, kiedy trzeba wyjść na przysłowiowy „środek“ i odczuć na sobie spojrzenia widzów. Albo kiedy zapala się lampka w kamerze. Albo podczas rozmowy kwalifikacyjnej (tak, taka sytuacja to też „występ publiczny“). „Będą się patrzeć, oceniać, krytykować, komentować...“

No cóż, mam złą wiadomość dla osób, które chcą osiągnąć sukces, a jak ognia boją się występować publicznie: to się nie uda, to nie przejdzie! Musicie się „przełamać“, zrzucić z siebie strach i podjąć wyzwanie. Na zachętę – wynik badań Carnegie Institute of Technology: „Twój sukces finansowy w 85% zależy od Twojej osobowości oraz umiejętności komunikacyjnych, negocjacyjnych i przywódczych. To szokujące, ale tylko w 15% zależy od Twojej wiedzy“.
Ale mam też dobrą wiadomość dla osób, które boją się wystąpień publicznych: są sposoby na walkę z tremą, można ją zmniejszać!

Jakie to sposoby? Podam trzy.
1. Miej świadomość, że trema nie jest obiektem zainteresowania publiczności; publiczność ma w nosie, czy ktoś jest zdenerwowany. Dla publiczności liczy się tylko to, czy jest ciekawie, czy warto było poświęcić swój czas.
2. Jeśli NAPRAWDĘ masz coś ważnego do powiedzenia, jeśli NAPRAWDĘ jesteś zaangażowany/zaangażowana w to, co mówisz, jeśli będziesz mówić „ciekawie i z pasją“, to trema – gwarantuję – przestanie być istotna, przestanie Ci przeszkadzać. Wystąpi tylko w odpowiedniej, pożądanej zresztą dawce: sprawi, że będziesz skoncentrowany, zmobilizowany, skupiony na swojej narracji.
3. Przygotowanie. O tym można długo mówić czy pisać, teraz tylko powołam się na słowa Marka Twaina: „Potrzebuję trzech tygodni na przygotowanie wystąpienia, by potem móc swobodnie improwizować“. Tak, bo dobra improwizacja to taka, która jest świetnie przygotowana. Widz pomyśli o niezwykłej swobodzie i lekkości, z jaką mówca przeprowadza swoją prezentację czy prelekcję, ale taki efekt wymaga pożądnego przygotowania, wytężonej pracy. Idąc na rozmowę kwalifikacyjną – bądź przygotowany, nie myśl, że „jakoś to będzie“.

To tyle o tremie.

Teraz kilka sugestii dla osób, które czeka rozmowa kwalifikacyjna. Co jest ważne? Na co zwrócić uwagę? Co może przesądzić o sukcesie – czyli o tym, że to właśnie JA dobrze wypadnę i dostanę pracę?

Komunikacja niewerbalna
Przede wszystkim należy pamiętać, że niezwykle ważna jest komunikacja niewerbalna. Co to jest komunikacja niewerbalna? To forma. Obraz i dźwięk. W bliższych kontaktach może też zapach? W przekazie niewerbalnym nie może być zakłóceń, wszystko musi być dopracowane. Inaczej mówiąc – komunikacja niewerbalna musi być transparentna, czyli „niewidzialna“ i „niesłyszalna“. Chodzi o to, by żadne elementy przekazu niewerbalnego nie przeszkadzały publiczności w odbiorze treści.

Przełóżmy to na konkrety. O czym musi pamiętać ktoś, kto właśnie wybiera się na rozmowę kwalifikacyjną – oto checklista:
-    Czy mój make up nie jest zbyt wyzywający?
-    Czy fryzura jest uporządkowana?
-    Czy mój ubiór pasuje do sytuacji? Czy jest w dobrym stylu?
-    Czy moje buty nie psują całości?
-    Biżuteria! Czy moje kolczyki nie są zbyt błyszczące? Czy zegarek nie zwróci uwagi swoimi rozmiarami?
-    Czy uśmiecham się podczas mówienia – chodzi przede wszystkim o rozjaśnienie w oczach?
-    Czy utrzymuję kontakt wzrokowy z osobami, do których mówię?
-    Czy odpowiednio siedzę?
-    Czy gestykuluję podczas mówienia?
-    Czy mówię głośno i wyraźnie – na tyle głośno, że wszyscy usłyszą bez problemów i na tyle wyraźnie, że moje słowa będą czytelne?
Jeśli odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania będą pozytywne – oznacza to, że radzisz sobie z komunikacją niewerbalną.

Mówić ciekawie
Skoro z przekazem niewerbalnym wszystko jest OK, to otwiera się pole do wypracowania ciekawej, przekonującej wypowiedzi. Bardzo ważne jest, byś potrafił/potrafiła z zaangażowaniem opowiedzieć o sobie: skąd jestem? Co mnie interesuje? Dlaczego przyszedłem/przyszłam na to spotkanie? Dlaczego chcę pracować właśnie w tej firmie? Jakie są moje zalety?

Ważne jest także to, by używać pozytywnych sformułowań czy pojęć. Zamiast powiedzieć: „nigdy się nie spóźniam“, powiedz: „zawsze jestem punktualny/punktualna“. Zamiast: „nie jestem leniem“: powiedz „jestem pracowity/pracowita“ itp. Gdy padnie pytanie o wady, nie rób listy swoich prawdziwych wad. Zamiast tego miej w zanadrzu coś, co będzie błyskotliwe i jednocześnie pozytywne, a więc powiedz np: „Cóż, moją największą wadą jest zaangażowanie w pracę – czasem naprawdę trudno mi się oderwać od biurka, nie wyjdę, dopóki nie skończę tego, co zacząłem/zaczęłam“. To oczywiście tylko przykład.

Jeszcze jedna ważna sprawa – działaj na wyobraźnię swoich widzów. Niezależnie od ich liczebności. Jeśli chcesz, by osoba, z którą masz spotkanie, naprawdę zapamiętała to, o czym mówisz, zadziałaj na wyobraźnię, czyli np. opowiedz historię, użyj metafory lub posłuż się rekwizytem. Takie „ilustracje“ są konieczne, jeśli chcesz, by ludzie zrozumieli Twój przekaz. Podawaj informacje, a następnie je ilustruj. Oto przykład. Mówisz o tym, że od dziecka interesujesz się nowinkami technicznymi, techniką, technologią, że to Twój konik. Do tej informacji koniecznie dodaj „ilustrację“. Na przykład powiedz: „wszyscy lekceważyli technikę i kiedy to tylko możliwe zwalniali się z tych lekcji, a ja – odwrotnie: rozpaczałem/rozpaczałam, gdy te zajęcia odwoływano; przez wszystkie lata podstawówki i gimnazjum nie opuściłem/opuściłam ani jednej lekcji techniki!“.

Pierwsze wrażenie
Co jeszcze jest ważne? Oczywiście – pierwsze wrażenie. Musisz zrobić DOBRE pierwsze wrażenie! Jeśli zrobisz dobre pierwsze wrażenie, późniejsze ewentualne potknięcia zostaną Ci wybaczone. Jeśli pierwsze wrażenie będzie złe, to niestety – bardzo trudno będzie to „odkręcić“. Na zrobienie pierwszego dobrego wrażenia masz mało czasu: kilka – kilkanaście sekund. Co to oznacza? To oznacza, że początek spotkania jest niezwykle istotny.

Na zakończenie krótka zabawa. Wyobraź sobie, że jesteś szefem HR firmy X. Tego dnia jest piętnaście spotkań z kandydatami na stanowisko Y. Właśnie do Twojego gabinetu wkroczyła ostatnia osoba. Jesteś już zmęczony/zmęczona, masz tego dość, chcesz mieć to już za sobą.

Pytanie brzmi – jakiego kandydata wolisz zobaczyć i usłyszeć:

a.    uśmiechniętego i zadowolonego
b.    smutnego i spiętego

a.    mówiącego z zaangażowaniem
b.    mówiącego bez przekonania

a.    mówiącego barwnie
b.    mówiącego monotonnie

a.    mającego błysk w oku
b.    zmęczonego życiem

a.    myślącego pozytywnie
b.    narzekającego

a.    ubranego elegancko i z klasą
b.    ubranego tandetnie i bez wyczucia

a.    witającego się zdecydowanym uściskiem dłoni
b.    witającego się tzw. „śniętą rybą“

a.    z uporządkowaną fryzurą
b.    potarganego

a.    obdarzonego poczuciem humoru
b.    ponuraka

a.    takiego, który wie, dlaczego chce pracować w Twojej firmie
b.    takiego, który przyszedł, bo szuka „jakiejś“ pracy


Myślę, że we wszystkich przypadkach wybrałeś wariant odpowiedzi „a“. To oczywiste. Taki kandydat na pewno zrobiłby dobre wrażenie na szefie HR, mimo późnej pory i zmęczenia. Ty sam/sama bądź więc takim kandydatem, jakiego chciałbyś spotkać jako szef HR.
Powodzenia!

Maciej Orłoś
dziennikarz, prezenter telewizyjny, trener wystąpień publicznych

Więcej artykułów "Warto wiedzieć"

Polecane oferty

  • Sprzedawca Telefoniczny

    Bellora Group Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Jako Sprzedawca Telefoniczny będziesz odpowiedzialny za aktywne pozyskiwanie klientów oraz sprzedaż naszych produktów i usług przez telefon. Twoim celem będzie budowanie długotrwałych relacji z klientami oraz osiąganie zakładanych celów sprzedażowych. Obowiązki: Aktywne pozyskiwanie...
  • Specjalista ds. najmu krótkoterminowego

    SAVAAUTO   Rybnik    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   5 000 - 8 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków: obsługa systemów rezerwacyjnych Booking, Airbnb oraz wewnętrznych systemów rezerwacyjnych, kontakt z potencjalnymi klientami; koordynowanie prac zespołu sprzątającego; zapewnienie bieżącego zaopatrzenia w tym dostarczenie niezbędnych materiałów i artykułów (...
  • Specjalista ds. technicznego wsparcia klienta

    Concentrix   Lublin    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Obsługa połączeń przychodzących; Obsługa Klientów polskojęzycznych; Kontrola poprawności rozwiązania występujących usterek technicznych; Udzielanie wsparcia klientom w zakresie problemów technicznych; Diagnozowanie i rozwiązywanie przyjętych zgłoszeń;...
  • Konsultant / Konsultantka - telefoniczna i mailowa obsługa klienta

    Concentrix   Lublin    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Aplikuj, jeśli lubisz kontakt z klientem - telefoniczny i mailowy; potrafisz aktywnie słuchać klienta i rozpoznawać jego potrzeby; znasz język polski (angielski jest dodatkowym atutem) obsługa komputera jest Ci bliska; chcesz pracować na pełny etat lub 3/4 etatu w systemie zmianowym (także...
  • Specjalista ds. Sprzętu Branżowego

    Trakcja S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Obsługa platformy ON!Track (zamawianie sprzętu branżowego: maszyn, sprzętów, elektronarzędzi). Składanie zapotrzebowania na sprzęt branżowy dla budów oraz koordynacja i optymalizacja jego wykorzystania na budowach. Koordynacja działań między budowami oraz Bazą...
  • Spedytor Międzynarodowy

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania, ul. Klonowa 4    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Zadania: Kompleksowa obsługa międzynarodowych zleceń spedycyjnych; Optymalizacja kosztów spedycyjnych; Budowanie długoterminowych relacji z klientami firmy; Pozyskiwanie nowych klientów i przewoźników; Stała współpraca z pozostałymi działami i biurami;

Najnowsze artykuły

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.