Każda rozmowa to okazja
Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najbardziej wyczekiwanych i zarazem najbardziej stresujących etapów
procesu rekrutacji. Co zrobić, aby sprostać wymaganiom rekrutera i pozostawić go z przekonaniem,
że to właśnie nas powinien zatrudnić?
Podobni w tym, co dobre i co złe
Chociaż mogłoby się wydawać, że o rozmowach kwalifikacyjnych napisano już wszystko, osoby poszukujące pracy w dalszym ciągu mają kłopoty z przygotowaniem się do interview i zakończeniem go z sukcesem. Nie pomaga im Fakt, że kandydaci, którzy trafiają na rozmowy, zawsze są wybierani według określonego klucza, co oznacza, że w spotkaniach z rekruterem uczestniczą osoby z bardzo podobną wiedzą i doświadczeniem oraz o zbliżonych kwalifikacjach i umiejętnościach. Według badań serwisu CareerBuilder.com, gdy kandydaci mają podobne umiejętności, 27 proc. rekruterów wybiera osoby z poczuciem humoru, 22 proc. woli osoby z lepszą prezencją, a 21 proc. badanych wybiera kandydatów, którzy mają cechy wspólne z rekruterem.
Na rynku pracy trwa więc nie tylko walka o talenty, ale także o pracodawców. Katarzyna Rój – Recruitment Manager w frmie LuxoFt Poland – uważa, że „jeśli rozmowa z kandydatem była wcześniej umówiona, zupełnie nieprzygotowana osoba zdarza się rzadko. Większość kandydatów przygotowuje się do procesu rekrutacyjnego, między innymi starannie wybierając firmy, do których aplikują”. Są jednak sytuacje, w których poszukujący pracy nie traktują wystarczająco poważnie swojego udziału w procesie rekrutacji. „Zdarzają się kandydaci, którzy decydują się na udział w rozmowie bez prawdziwej intencji zmiany pracy, a jedynie w celu przeprowadzenia rekonesansu rynku. Nieprzygotowanie do rozmowy widoczne w udzielaniu zdawkowych, nieprzemyślanych odpowiedzi może u rekrutera wzbudzić przypuszczenie, że właśnie z tego typu kandydatem ma do czynienia” – dodaje Katarzyna Rój.
Na co powinny więc zwrócić uwagę osoby przystępujące do rozmowy kwalifikacyjnej?
Bądź dobrze przygotowany
Podstawowym elementem, o który po winieneś zadbać przed zbliżającym się interview, jest zdobycie jak największej wiedzy na temat firmy i stanowiska, na które aplikujesz. Informacje te powinieneś znaleźć na stronie firmowej interesującego cię przedsiębiorstwa, jak również w ogłoszeniu o pracę dostępnym np. w portalu Praca.pl. Warto też sprawdzić, czy firma jest aktywna w mediach społecznościowych może posiada konto na Facebooku czy LinkedIn lub prowadzi bloga firmowego. Przyjrzyj się jej działalności, klientom, aktualnie prowadzonym projektom i inicjatywom, w które się angażuje. Im więcej informacji będziesz mieć na temat firmy, tym pewniej będziesz się czuć na rozmowie i tym lepiej wypadniesz przed rekruterem.
Pomyśl o sobie
Zastanów się również nad przebiegiem swojej dotychczasowej kariery zawodowej. Pomyśl o tym, czym konkretnie zajmowałeś się w poprzednich firmach lub (jeśli np. dopiero ruszasz na rynek pracy) w jakie inicjatywy angażowałeś się w trakcie nauki. Myśl o sobie przez pryzmat swoich sukcesów, zrealizowanych projektów i doświadczeń, dzięki którym mogłeś rozwinąć skrzydła. Specjaliści ds. rekrutacji uważają, że najczęstszym problemem dla kandydatów w trakcie interview jest pytanie o plan rozwoju. „Zaskakująco niewielka liczba osób planuje swoją karierę i zadaje sobie pytanie o to, gdzie chciałaby się znaleźć za kilka lat. To pozornie banalne pytanie z rozmowy kwalifikacyjnej wymaga głębszej re²eksji jeszcze przed spotkaniem z rekruterem”– twierdzi Katarzyna Rój z LuxoFt Poland. Dlatego odpowiedz sobie na pytanie, jakie cele zawodowe chcesz osiągnąć i w jaki sposób pomoże ci w tym firma, do której aplikujesz.
Zorganizuj się
Przygotuj się adekwatnie do Formy, jaką będzie miała rozmowa. Jeśli będzie to wywiad telefoniczny lub Skype interview, zorganizuj sobie wcześniej ciche i spokojne miejsce, w którym nikt ci nie będzie przeszkadzał. Jeżeli będziesz ją prowadzić ze swojego domu, koniecznie uprzedź o tym domowników. W przypadku rozmowy za pośrednictwem komunikatora zadbaj o stabilne łącze internetowe oraz odpowiednie tło. Możesz nim manipulować adekwatnie do stanowiska, o które się ubiegasz np. usiąść na tle swojej biblioteczki albo gładkiej ściany (ta druga opcja jest „bezpieczniejsza” i częściej rekomendowana). Pamiętaj też, że w przypadku Skype interview powinien cię obowiązywać taki sam Formalny strój, jak przy okazji rozmowy w siedzibie pracodawcy.
Jeżeli interview będzie przeprowadzone w firmie, sprawdź odpowiednio wcześniej, ile czasu będziesz potrzebować, aby do niej dotrzeć. Zaplanuj podróż w taki sposób, aby mieć około 15 minut zapasu. Weź też ze sobą długopis i notatnik – abyś w razie potrzeby mógł zanotować ważne dla ciebie informacje. Przygotuj w nim listę pytań, Które chciałbyś zadać rekruterowi.
Pamiętaj: rozmowa kwalifikacyjna jest udana, jeśli obie strony – rekruter i kandydat – posiadają maksimum informacji niezbędnych do podjęcia decyzji o zatrudnieniu.
Pokaż, na co cię stać
Na rozmowie powinieneś być zdecydowany, uśmiechnięty i świadomy swoich sukcesów, najmocniejszych stron oraz oczekiwań wobec nowego stanowiska. Dlatego zwróć uwagę na to, w jaki sposób komunikujesz się z innymi, mówiąc o pracy. Czy używasz języka korzyści, czy jednak w wypowiadanych przez ciebie zdaniach więcej jest negatywów niż pozytywów? Zrezygnuj z nieprzychylnych opinii na temat twoich poprzednich pracodawców i współpracowników, ponieważ wtedy równie niekorzystnie wypadniesz przed swoim potencjalnym pracodawcą. Pamiętaj również, że rekruterzy lepiej reagują na osoby, które w mówieniu o nowych zadaniach przejawiają szczery entuzjazm. Osoby, które mają pasje i wierzą w to, co robią, bywają dla innych inspiracją i motywatorem do działania. Nikt nie chce przecież pracować z ludźmi, którzy kwestionują wszystko, co się dzieje wokół. Dlatego w trakcie interview bądź naturalny i myśl pozytywnie. Pamiętaj to, o czym mówi Katarzyna Rój: „Uśmiech i otwartość na rozmówcę potraf wynagrodzić bardzo wiele braków merytorycznych”.
Bądź wiarygodny
Czy warto przykładać wagę do odpowiedzi na pytania z rozmów kwalifikacyjnych, które pojawiają się w Internecie? I tak, i nie. Osoby prowadzące interview Faktycznie często pytają o to samo, ale równie często słyszą od kandydatów te same wyuczone Formuły. Z obserwacji Katarzyny Rój wynika, że „zbyt wielu mamy na rynku kandydatów, którym wydaje się, że wiedzą co rekruter chce usłyszeć. Udzielają więc sztampowych odpowiedzi nie rozumiejąc zupełnie, że najbardziej wiarygodny i pożądany kandydat to ten, który ma pomysł na siebie”. Oczywiście idealnie będzie, jeśli jest on zgodny z kierunkiem, w którym podąża pracodawca. Jednak to właśnie wiarygodność i szczerość osób poszukujących pracy jest premiowana najwyżej.
Przygotuj się do dyskusji o zarobkach
Z badań portalu Praca.pl wynika, że połowa Polaków nie negocjuje wynagrodzenia, a co czwarty uważa negocjacje za krępujące. Jednak czy to ci się podoba, czy nie, w czasie twojej rozmowy z rekruterem pytanie o oczekiwane zarobki prędzej czy później padnie. Dlatego jeżeli chcesz wynegocjować satysfakcjonującą kwotę, podaj swoje oczekiwania w widełkach. Miej na uwadze stawki, które obowiązują w branży, aktualną sytuację na rynku oraz wysokość budżetu domowego niezbędnego do prawidłowego Funkcjonowania. Zastanów się również nad tym, jak dużą masz konkurencję w ubieganiu się o to konkretne stanowisko. Pracodawcy chętniej płacą więcej kandydatom o unikatowych umiejętnościach.
W trakcie rozmowy zaprezentuj się jako osoba elastyczna, dla której wynagrodzenie nie jest najważniejszym argumentem podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. Przed podaniem konkretnego przedziału zaznacz, jak istotne dla ciebie są możliwości rozwoju i partnerskiej współpracy. Jeżeli jednak okaże się, że z ust pracodawcy usłyszysz kwotę zdecydowanie niższą, niż oczekiwałeś daj sobie chwilę na zastanowienie. Zapytaj o dodatkowe narzędzia pracy, premie i benefity. Jest szansa, że zaproponowana oferta będzie dla ciebie bardziej korzystna, niż przypuszczałeś
Nie bój się assessment center
Jednym z elementów procesu rekrutacji, którego kandydaci obawiają się najbardziej, jest assessment center. To proces oceny kompetencji, w którym uczestnicy są obserwowani i oceniani przez zespół obiektywnych i specjalnie do tego przygotowanych sędziów – asesorów. Metoda ta ma na celu zebranie informacji na temat wiedzy, umiejętności i postaw uczestników, którzy biorą udział w indywidualnych i grupowych zadaniach. Jak mówi Katarzyna Rój, „zamysł zastosowania assessment center jest taki, aby zbadać rzeczywiste reakcje kandydatów, którzy zostają postawieni w sytuacji charakterystycznej dla danego stanowiska”.
Chociaż nie można do końca przewidzieć, co się w trakcie takiej sesji wydarzy, warto zdobyć jak najwięcej informacji (np. z Internetu) dotyczących tej metody oraz Formy zadań, które mogą zostać zastosowane. „Oprócz tego należy zadbać o dobrą kondycję psychofizyczną w dniu assessment center, żeby nie dopuścić, aby np. na drodze do wymarzonej pracy stanęło nam zmęczenie” – dodaje Recruitment Manager z Luxoft Poland.