Co robić aby (nie) zostać zatrudnionym
Nieodpowiadanie na maile, spóźnienia, niechlujny ubiór, uścisk spoconej dłoni... Nie wszyscy kandydaci
potrafią się dobrze zachować. Czy wiesz, jakie zwyczaje obowiązują osoby poszukujące pracy?
Trudna sztuka życia
Znajomość reguł grzeczności i umiejętność radzenia sobie w trudnych
Sytuacjach w życiu jest wyznacznikiem kultury osobistej i wpływa na nasz wizerunek. Chociaż dobre maniery powinny obowiązywać wszystkich, a więc także osoby poszukujące pracy, „czasami zdarza się spotkać po drugiej stronie stołu osobę, o której Faktycznie można pomyśleć, że pomyliła spotkania” – obserwuje Anna Barbachowska, Senior HR Executive w firmie Nielsen.
Jakie grzechy dotyczące savoir vivre’u zwykle popełniają kandydaci?
„Najczęściej dotyczą one stroju, który bywa nazbyt luźny na okoliczność spotkania z rekruterem i sposobu konstruowania wypowiedzi. Dochodzi do tego brak przeprosin za spóźnienie na spotkanie, a w skrajnych przypadkach brak jakiegokolwiek powiadomienia o tym, że na rozmowę kwalifikacyjną nie zamierza się dotrzeć. To ostatnie jest naprawdę ważne, ponieważ kulturalna osoba powinna szanować czas innych” – podpowiada Anna Barbachowska
Jak w takim razie dbać o swój profesjonalny wizerunek i postępować w trakcie poszukiwania pracy?
Komunikacja to podstawa
O tym, jakim kandydatem jesteś, świadczą używane przez ciebie słowa i dokumenty aplikacyjne dostarczane przedsiębiorstwom. Dlatego w pierwszej kolejności powinieneś zadbać o jakość swojego CV i listu motywacyjnego oraz uważać, jakie wiadomości wysyłasz do rekrutera. Na otrzymane maile odpisuj jak najszybciej i używaj do tego Funkcji „odpowiedz”. Pozwala ona porządkować wiadomości dotyczące jednego wątku i szybko odnajdywać poszukiwane informacje. Z rekruterem się nie spoufalaj i każdą wiadomość podpisuj swoim imieniem i nazwiskiem. Pamiętaj też o pozostawieniu w stopce telefonu kontaktowego, maila i ewentualnego adresu do bloga i/lub strony internetowej (jeśli takie prowadzisz). Sprawdzaj również, czy wysyłane przez ciebie wiadomości nie zawierają błędów gramatycznych i ortograficznych.
Jak cię widzą, tak cię (za)piszą
Na pytanie portalu Praca.pl, „Czy w twoim miejscu pracy obowiązuje dress code”, 26 proc. osób odpowiedziało twierdząco, a 38 proc. respondentów zaznaczyło, że choć „nie ma wyraźnych zasad, pewne elementy ubioru nie są mile widziane”. Dobra prezencja jest gwarancją sukcesu w życiu osobistym i zawodowym, dlatego pamiętaj, że strój nie powinien być krzykliwy i odwracać uwagi od tego, o czym będziesz mówić na spotkaniu. Twoje ubranie musi być czyste, schludne i dostosowane do stanowiska, o które się ubiegasz.
Punktualnie i uważnie
Na rozmowę z rekruterem przyjdź około 5 minut przed czasem. Wcześniejsze pojawienie się w firmie może wprawić w zakłopotanie jej pracowników mogą być na ważnej naradzie lub nie dysponować miejscem, w którym będziesz mógł spokojnie poczekać na swoją kolej. „Jeśli jednak wiesz, że się spóźnisz lub nie możesz przybyć na spotkanie – zadzwoń albo napisz maila. Dzięki temu rekruter będzie uprzedzony o twoim spóźnieniu. Być może uda się nawet przełożyć rozmowę na inny termin” – radzi Anna Barbachowska z firmy Nielsen. Po wejściu do budynku, w którym odbywa się interview, przywitaj się z pracownikiem recepcji. Przedstaw się i powiedz, w jakim celu przyszedłeś i z kim konkretnie masz się zobaczyć. Uważaj tylko, aby nie pomylić nazwy stanowiska, na które aplikowałeś, oraz osoby, z którą jesteś umówiony – taka wpadka może negatywnie wpłynąć na twój wizerunek.
Za zamkniętymi drzwiami
Przed wejściem na spotkanie wyłącz telefon komórkowy. Będziesz mieć pewność, że nikt i nic nie zakłóci twojego spotkania z rekruterem. Zgodnie z etykietą biznesu jako pierwszy rękę podaje gospodarz. Jeśli więc rekruter wyciągnie do ciebie na powitanie swoją dłoń, koniecznie odwzajemnij uścisk. Powinien być on umiarkowanie silny i trwać dosłownie chwilę. Jeśli natomiast rekruter tego nie zrobi, nie wychodź przed szereg! Skiń głową i przywitaj się wyraźnym „dzień dobry”.
W trakcie rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy. Jeżeli w spotkaniu uczestniczą więcej niż 2 osoby, przenoś wzrok z jednej na drugą, ale więcej czasu patrz na tego, który zadaje pytanie. Kontroluj swoje ciało – nie gryź długopisu, nie bujaj się na krześle i nie gestykuluj zbyt gwałtownie. Nie przerywaj. Umiejętność aktywnego słuchania świadczy nie tylko o takcie, ale również o doskonałych zdolnościach interpersonalnych. Dlatego w trakcie rozmowy odpowiadaj tylko wtedy, gdy jesteś pytany. Po zakończonym spotkaniu poczekaj, aż rekruter się z tobą oficjalnie pożegna. Jeśli nie wyciągnie do ciebie dłoni, pożegnaj się z nim skinieniem głowy i tradycyjnym „do widzenia”.