Praca.pl Poradniki Warto wiedzieć
Co zrobić aby (nie) zostać zatrudnionym

Co zrobić aby (nie) zostać zatrudnionym

 
Co zrobić aby (nie) zostać zatrudnionym

Co robić aby (nie) zostać zatrudnionym

 

Nieodpowiadanie na maile, spóźnienia, niechlujny ubiór, uścisk spoconej dłoni... Nie wszyscy kandydaci
potrafią się dobrze zachować. Czy wiesz, jakie zwyczaje obowiązują osoby poszukujące pracy?

 

Trudna sztuka życia

Znajomość reguł grzeczności i umiejętność radzenia sobie w trudnych
Sytuacjach w życiu jest wyznacznikiem kultury osobistej i wpływa na nasz wizerunek. Chociaż dobre maniery powinny obowiązywać wszystkich, a więc także osoby poszukujące pracy, „czasami zdarza się spotkać po drugiej stronie stołu osobę, o której Faktycznie można pomyśleć, że pomyliła spotkania” – obserwuje Anna Barbachowska, Senior HR Executive w firmie Nielsen.

 

Jakie grzechy dotyczące savoir vivre’u zwykle popełniają kandydaci?

„Najczęściej dotyczą one stroju, który bywa nazbyt luźny na okoliczność spotkania z rekruterem i sposobu konstruowania wypowiedzi. Dochodzi do tego brak przeprosin za spóźnienie na spotkanie, a w skrajnych przypadkach brak jakiegokolwiek powiadomienia o tym, że na rozmowę kwalifikacyjną nie zamierza się dotrzeć. To ostatnie jest naprawdę ważne, ponieważ kulturalna osoba powinna szanować czas innych” – podpowiada Anna Barbachowska

 

Jak w takim razie dbać o swój profesjonalny wizerunek i postępować w trakcie poszukiwania pracy?

 

Komunikacja to podstawa
O tym, jakim kandydatem jesteś, świadczą używane przez ciebie słowa i dokumenty aplikacyjne dostarczane przedsiębiorstwom. Dlatego w pierwszej kolejności powinieneś zadbać o jakość swojego CV i listu motywacyjnego oraz uważać, jakie wiadomości wysyłasz do rekrutera. Na otrzymane maile odpisuj jak najszybciej i używaj do tego Funkcji „odpowiedz”. Pozwala ona porządkować wiadomości dotyczące jednego wątku i szybko odnajdywać poszukiwane informacje. Z rekruterem się nie spoufalaj i każdą wiadomość podpisuj swoim imieniem i nazwiskiem. Pamiętaj też o pozostawieniu w stopce telefonu kontaktowego, maila i ewentualnego adresu do bloga i/lub strony internetowej (jeśli takie prowadzisz). Sprawdzaj również, czy wysyłane przez ciebie wiadomości nie zawierają błędów gramatycznych i ortograficznych.

 

Jak cię widzą, tak cię (za)piszą
Na pytanie portalu Praca.pl, „Czy w twoim miejscu pracy obowiązuje dress code”, 26 proc. osób odpowiedziało twierdząco, a 38 proc. respondentów zaznaczyło, że choć „nie ma wyraźnych zasad, pewne elementy ubioru nie są mile widziane”. Dobra prezencja jest gwarancją sukcesu w życiu osobistym i zawodowym, dlatego pamiętaj, że strój nie powinien być krzykliwy i odwracać uwagi od tego, o czym będziesz mówić na spotkaniu. Twoje ubranie musi być czyste, schludne i dostosowane do stanowiska, o które się ubiegasz.

 

Punktualnie i uważnie
Na rozmowę z rekruterem przyjdź około 5 minut przed czasem. Wcześniejsze pojawienie się w firmie może wprawić w zakłopotanie jej pracowników mogą być na ważnej naradzie lub nie dysponować miejscem, w którym będziesz mógł spokojnie poczekać na swoją kolej. „Jeśli jednak wiesz, że się spóźnisz lub nie możesz przybyć na spotkanie – zadzwoń albo napisz maila. Dzięki temu rekruter będzie uprzedzony o twoim spóźnieniu. Być może uda się nawet przełożyć rozmowę na inny termin” – radzi Anna Barbachowska z firmy Nielsen. Po wejściu do budynku, w którym odbywa się interview, przywitaj się z pracownikiem recepcji. Przedstaw się i powiedz, w jakim celu przyszedłeś i z kim konkretnie masz się zobaczyć. Uważaj tylko, aby nie pomylić nazwy stanowiska, na które aplikowałeś, oraz osoby, z którą jesteś umówiony – taka wpadka może negatywnie wpłynąć na twój wizerunek.

 

Za zamkniętymi drzwiami
Przed wejściem na spotkanie wyłącz telefon komórkowy. Będziesz mieć pewność, że nikt i nic nie zakłóci twojego spotkania z rekruterem. Zgodnie z etykietą biznesu jako pierwszy rękę podaje gospodarz. Jeśli więc rekruter wyciągnie do ciebie na powitanie swoją dłoń, koniecznie odwzajemnij uścisk. Powinien być on umiarkowanie silny i trwać dosłownie chwilę. Jeśli natomiast rekruter tego nie zrobi, nie wychodź przed szereg! Skiń głową i przywitaj się wyraźnym „dzień dobry”.


W trakcie rozmowy utrzymuj kontakt wzrokowy. Jeżeli w spotkaniu uczestniczą więcej niż 2 osoby, przenoś wzrok z jednej na drugą, ale więcej czasu patrz na tego, który zadaje pytanie. Kontroluj swoje ciało – nie gryź długopisu, nie bujaj się na krześle i nie gestykuluj zbyt gwałtownie. Nie przerywaj. Umiejętność aktywnego słuchania świadczy nie tylko o takcie, ale również o doskonałych zdolnościach interpersonalnych. Dlatego w trakcie rozmowy odpowiadaj tylko wtedy, gdy jesteś pytany. Po zakończonym spotkaniu poczekaj, aż rekruter się z tobą oficjalnie pożegna. Jeśli nie wyciągnie do ciebie dłoni, pożegnaj się z nim skinieniem głowy i tradycyjnym „do widzenia”.

 

Więcej artykułów "Warto wiedzieć"

Polecane oferty

  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Pracownik Działu Obsługi Klienta z Językiem Francuskim

    AYALA S.A.   Piaseczno, Julianowska 59A    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Obowiązki: Kompleksowa obsługa klienta; Fakturowanie sprzedaży; Kontrola wpływu należności; Obsługa transakcji sprzedażowych w systemie SAP; Samodzielne pozyskiwanie, rozwijanie współpracy oraz budowanie trwałych relacji z klientami.
  • Młodszy Opiekun Klienta

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji metra Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 200 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    bezpośredni kontakt z klientem B2B; udział w wyjazdach i targach; aktywne pozyskiwanie klientów B2B; współpraca z innymi działami firmy; realizacja planów sprzedażowych;
  • Operator Maszyn na Produkcji

    Lava Group S.C   Józefosław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 600 - 4 700 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    praca na maszynie; odpowiedzialność za jakoś nadruków; dbanie o maszynę i miejsce pracy;
  • Kierownik Robót

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Do obowiązków kierownika robót należeć będzie wykonywanie wszystkich obowiązków przewidzianych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa w tym prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa.

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?