Praca.pl Poradniki TSL
TSL – sytuacja w branży

TSL – sytuacja w branży

 
TSL – sytuacja w branży

Praca w TSL – poszukiwani pracownicy
Z analizy ofert pracy pojawiających się w serwisie Praca.pl wynika, że w ramach TSL najbardziej poszukiwani są kierowcy oraz spedytorzy / dyspozytorzy. Od spedytorów międzynarodowych oczekuje się przede wszystkim doświadczenia oraz znajomości przynajmniej jednego języka obcego.

Transport
Podstawowym stanowiskiem w transporcie jest praca kierowcy. Poszukiwani są kierowcy kategorii C+E z ważną kartą kierowcy. Ze względu na konieczność zapewnienia klientom jak najlepszej jakości usługi i jednocześnie ogromnej odpowiedzialności, jaka leży po stronie kierowcy, cenione są osoby z doświadczeniem i pozytywnymi referencjami od poprzednich pracodawców.

Z analiz ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczonych w 2014 roku w serwisie Praca.pl wynika, że ⅓ wszystkich ofert pracy oferują trzy województwa:
•    śląskie – 11,55% wszystkich ofert dla kierowców
•    mazowieckie – 10,54%
•    dolnośląskie – 9,97%
Regiony, w których kierowcy mają mniejszy wybór ofert to:
•    lubelskie – 3,83%
•    podkarpackie – 3,94%
•    warmińsko-mazurskie – 4,06%

Specyfika pracy kierowcy
Wielu młodym ludziom, którym marzy się praca kierowcy, wydaje się, że jest to praca dająca możliwość zwiedzania świata; praca nieomal romantyczna. Niestety, rzeczywistość jest nieco inna. To praca ciężka, monotonna, a  trasy – zwłaszcza międzynarodowe – poznaje się latami. To również praca dla samotników. Przez większość dnia kontakt z innymi kierowcami ma się głównie przez CB-radio. Trzeba też przede wszystkim uważać na ładunek – zwłaszcza jeśli przewozi się produkty spożywcze lub materiały niebezpieczne. Nie jest to też praca dla tych, którzy lubią regularny tryb życia i chcą codziennie wracać po pracy do domu. Kierowca zazwyczaj spędza w trasie tydzień lub dwa – za to po powrocie ma kilka dni wolnego.

Ścieżka rozwoju kierowcy
Kierowcy zazwyczaj zostają na swoim stanowisku przez lata. Nie dlatego, że nie mają się jak rozwijać, ale dlatego, że lubią swoją pracę. Dla ambitnych istnieje możliwość przejścia na stanowisko kierownika grupy kierowców, spedytora czy dystrybutora. Wiedza na temat tego, jak od podszewki wygląda przewóz towarów i z jakimi sytuacjami można się spotkać na trasie, zdecydowanie pomagają w późniejszej pracy na wyższych stanowiskach.

Zarobki w transporcie (średnia za: egospodarka.pl):
•    kierowca krajowy – 3500 zł brutto
•    kierowca międzynarodowy – 5000-6000 zł brutto
•    kierowca z uprawnieniami ADR – 7000 zł brutto
Często stosowanym rozliczeniem wśród kierowców jest podstawa plus procent od frachtu.

Spedycja
Główne zadania w pracy spedytora to nawiązywanie kontaktów handlowych z firmami potrzebującymi usług transportowych, negocjacja warunków przewozu oraz nadzorowanie transportu. Innymi słowy, spedytorzy odpowiadają za to, by kierowcy mieli co wozić.
Obecnie w Polsce rozwijają się głównie duże firmy spedycyjne, często z zagranicznym kapitałem. Duża konkurencja na rynku TSL oraz oczekiwania klientów do ciągłej optymalizacji (czyli obniżania) kosztów transportu sprawiają, że mniejsze firmy powoli przestają być konkurencyjne i tracą zleceniodawców na rzecz firm posiadających duże zaplecza magazynowe i mogących dowolnie łączyć ładunki (przez co transport staje się tańszy), czy oferować dropshipping.

Kim jest typowy spedytor?
Kierunkowe wykształcenie w tym zawodzie nie jest potrzebne. Jednak w przypadku pracy jako spedytor międzynarodowy konieczna jest znajomość języka angielskiego i/lub innego języka, którego używa się na terenie, jaki obsługuje spedytor. Ze względu na dużą dynamikę zdarzeń oraz fakt, że branża spedycyjna jest niskomarżowa, spedytorzy muszą cechować się umiejętnością multitaskingu, odpornością na stres i świetną organizacją pracy.

„W FM Logistic mocno stawiamy na rozwój kompetencji miękkich, takich jak umiejętność budowania relacji z klientem, współpracy i nastawienia na wynik przy jednoczesnym dbaniu o zadowolenie klienta. Nasi spedytorzy to jednocześnie osoby zajmujące się obsługą klienta, zatem są to cechy niezwykle ważne do tego, by móc skutecznie realizować zadania” – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.

Spedytor w systemie home office
Coraz częściej spedytorów zatrudnia się w systemach home office. To propozycja dla osób, które cenią sobie elastyczność (choć w tej pracy nie ma miejsca na samodzielne zarządzanie czasem) i dla tych, którzy z różnych powodów nie mogą bądź nie chcą pracować w biurze. Do zadań takich osób należy wtedy również rozwijanie własnej bazy klientów i ich aktywne pozyskiwanie.

Zarobki w spedycji (za: CPL Jobs)
Firmy spedycyjne najczęściej zatrudniają spedytorów w oparciu o podstawę plus premię uzależnioną od wypracowanych zysków.
•    spedytor krajowy – 3000-5000 zł brutto
•    spedytor międzynarodowy – 3500-5000 zł brutto
•    kierownik spedycji – 8000-12 000 zł brutto

Logistyka
Kryzys to bardzo dobry okres dla logistyków. Firmy handlowe szukają oszczędności, a optymalizacja kosztów transportu to jeden z najważniejszych czynników, który może stanowić o być albo nie być przedsiębiorstwa. Dlatego w okresie, kiedy inni drżą o zatrudnienie, dobry logistyk wie, że o pracę nie musi się martwić. Zawód logistyka znalazł się w 2013 roku na 6. miejscu najlepszych zawodów w Polsce według miesięcznika Forbes.

Kim jest typowy logistyk?
Według raportu Antal International większość logistyków w Polsce ma już obecnie wykształcenie kierunkowe (43% ukończyło studia magisterskie w tym zakresie, a 32% podyplomowe). Co trzeci logistyk nie posiada jednak wykształcenia kierunkowego.

Dla pracodawców najbardziej u logistyka liczy się doświadczenie zawodowe oraz kompetencje pozwalające mu skutecznie radzić sobie z problemami i wyzwaniami tej pracy. Liczą się zatem:
•    umiejętność szybkiego podejmowania decyzji,
•    zdolności analityczne,
•    odporność na stres.

Gdzie pracuje logistyk?
Z raportu Antal International wynika, że większość (78%) to pracownicy firm z kapitałem zagranicznym. Międzynarodowa współpraca i konieczność zajmowania się transportem nie tylko w Polsce, ale na terenie całej Europy i świata wymuszają na logistykach znajomość języków obcych. I mimo iż 48% logistyków działa jedynie na krajowym rynku, to 97% z nich deklaruje znajomość języka angielskiego. Kolejne popularne języki obce to język rosyjski i niemiecki. Osób pracujących w logistyce i znających inne języki obce nie jest wiele – dlatego dla tych, którzy chcą w przyszłości specjalizować się w branży TSL, nauka języka hiszpańskiego czy francuskiego to bardzo dobry pomysł na rozwój kariery i zwiększenie szans i zarobków na rynku pracy.


 

Dużo absolwentów – mało specjalistów
Logistyka od kilku lat jest popularnym kierunkiem studiów i wiele uczelni oferuje możliwość specjalizacji w TSL. Osoby pracujące w branży podkreślają jednak, że w tym zawodzie nic nie zastąpi doświadczenia. W podbramkowej sytuacji – awarii w taborze, błędnego przydzielenia ładunku czy nagłej choroby kierowcy – akademicka wiedza nie pomoże. Trzeba działać szybko i skutecznie. Dlatego na rynku pracy sytuacja w obszarze logistyki może wydawać się niejasna – wiele osób szuka pracy, a jednocześnie wielu pracodawców nie może znaleźć pracownika.

Zarobki w logistyce (za: Antal International):
•    21% zarabia poniżej 5000 zł brutto
•    25% zarabia między 5000 a 7000 zł brutto
•    5% zarabia powyżej 20 000 zł brutto

Stawki na poszczególnych stanowiskach (według raportu płacowego CPL Jobs):
•    magazynier – 2500-3500 zł brutto
•    analityk łańcucha dostaw – 4500-5000 zł brutto
•    specjalista ds. sprzedaży rozwiązań logistycznych – 3500-5500 zł brutto
•    kierownik magazynu – 6000-8000 zł brutto
•    kierownik logistyki – 12 000-15 000 zł brutto
•    dyrektor logistyki – 15 000-20 000 zł brutto

Dyrektywa siarkowa – zmiany na rynku TSL
Od 1 stycznia 2015 roku wchodzi w życie tzw. dyrektywa siarkowa. Jest to Międzynarodowa Konwencja o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki, która wymusza na przedsiębiorstwach zajmujących się transportem promowym obniżenie poziomu siarki w paliwach z 1% do 0,1%. Wprawdzie dyrektywa dotyczy transportu drogą morską, ale prawda jest taka, że będzie mieć wpływ na cały rynek TSL. Armatorzy będą zmuszeni podnieść ceny, co odbije się w koszcie całych łańcuchów dostaw międzynarodowych i na firmach zajmujących się logistyką wymusi działania zmierzające do obniżenia pozostałych kosztów. Dyrektywa siarkowa może zatem mieć wpływ również na rynek pracy – zwłaszcza w obszarze umów z pracownikami oraz poziomu wynagrodzeń. Uzyskany w ciągu ostatniego roku wzrost wynagrodzeń na poziomie 3-4% w całej branży (za: HRM Partners) może ulec redukcji.

Więcej artykułów "TSL"

Polecane oferty

  • Spedytor Międzynarodowy

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania, ul. Klonowa 4    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zadania: Kompleksowa obsługa międzynarodowych zleceń spedycyjnych; Optymalizacja kosztów spedycyjnych; Budowanie długoterminowych relacji z klientami firmy; Pozyskiwanie nowych klientów i przewoźników; Stała współpraca z pozostałymi działami i biurami;
  • Kierowca ciężarówek C+E

    Feel Flex   Holandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Nasi kierowcy pracują jako: Kierowcy dystrybucji marketów spożywczych; Kierowcy ciężarówek recyklingu; Kierowcy ciężarówek chłodnia, izoterma; Kierowców Terbergów (placowych) Uwaga nie posiadamy ofert dla kierowców na trasach międzynarodowych i chcących pracować w tzw systemie!
  • Magazynier Lotniczy

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje kluczowe obowiązki: Budowa i rozbiórka ładunków lotniczych. Zabezpieczanie ładunków i towarów w magazynie. Obsługa przyjęć i wydań towarów magazynowych. Sieciowanie palet lotniczych. Sortowanie, liczenie, kontrolowanie i przygotowywanie towarów do transportu lotniczego....
  • Kierowca Kat. C+E w transporcie międzynarodowym

    Duvenbeck Logistik Sp. z o.o.   Wrocław, Fabryczna, Jerzmanowska 19    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przestrzeganie terminowości realizowanych tras; Dbanie o stan techniczny pojazdu i zgłaszanie ewentualnych awarii; Odpowiednie zabezpieczenie przewożonego towaru; Przestrzeganie obowiązujących przepisów, w tym czasu pracy Kierowcy; Kontrola stanu kontenerów;...
  • Sprzedawca części / Magazynier

    EWT Truck & Trailer Polska Sp. z o.o.   Nowa Wieś Wrocławska, ul. Józefa Wymysłowskiego 3    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Do głównych obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy: Przyjmowanie i wydawanie towaru na potrzeby serwisu; Przygotowywanie paczek do wysyłek; Prowadzenie dokumentacji magazynowej i prace administracyjne zgodne z zasadami gospodarki magazynowej; Dbałość o porządek w magazynie;...
  • Silva Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zadania na stanowisku Załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych oraz wagonów kolejowych Układanie towaru na magazynie zgodnie z wyznaczonymi standardami Dbanie o stan techniczny wózka widłowego

Najnowsze artykuły

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.