Coraz więcej firm naprawdę interesuje się potrzebami klientów, a to ogromne pole do popisu dla marketerów - mówi Krzysztof Kruk, doradca marketingowy firmy Pro-consultant z Katowic.
Praca.pl - Czym zajmuje się specjalista do spraw marketingu?
Krzysztof Kruk - Marketing to forma łączności między klientem, a przedsiębiorstwem produkującym lub sprzedającym swoje produkty. Specjalista zajmujący się marketingiem, zwany popularnie w swoim środowisku marketerem, wykonuje czynności związane przede wszystkim z promocją firm i aktywizacją sprzedaży. Pomaga firmie określać potrzeby klientów, a potem dostarcza tym klientom oczekiwane produkty w najbardziej odpowiedni sposób.
Praca.pl - Jakie jest zapotrzebowanie na marketerów?
Krzysztof Kruk - W miarę rozwoju rynku i rosnącej konkurencji coraz więcej firm naprawdę interesuje się potrzebami klientów. Tutaj właśnie jest miejsce dla specjalistów od marketingu. To oni mają identyfikować te potrzeby, planować produkt i dystrybucję. Zapotrzebowanie na prawdziwych specjalistów jest coraz większe, jednak trudno określić, ile osób naprawdę zajmuje się marketingiem. Pojęcie to jest od kilku lat bardzo modne i specjalistami ds. marketingu nazywano powszechnie wielu pracowników - od sekretarek, poprzez handlowców do menedżerów.
Praca.pl - Czym cechują się najlepsi specjaliści?
Krzysztof Kruk - Przedsiębiorczością, spostrzegawczością oraz dystansem do rzeczywistości. Bardzo ważne są zdolności analityczne, komunikatywność i empatia. Zawód ten wymaga znajomości matematyki, gdyż większość analiz marketingowych opiera się na liczbach i statystyce. Tak jak w każdej profesji, żeby osiągnąć sukces, potrzebne są zaangażowanie i pracowitość.
Praca.pl - Gdzie można nauczyć się tego zawodu?
Krzysztof Kruk - Oferta szkół, zwłaszcza wyższych, jest bardzo szeroka. Jednak szkoła, nawet wyższa i renomowana, to jedynie wstęp. Aby nauczyć się marketingu, wymagane są praktyki zawodowe w przedsiębiorstwach z profesjonalnymi działami marketingu, w dużych agencjach badawczych i komercyjnych ośrodkach badawczo-rozwojowych. Bardzo ważne jest uczestnictwo w szkoleniach.
Praca.pl - Gdzie pracują specjaliści ds. marketingu?
Krzysztof Kruk - Obecnie głównie w dużych przedsiębiorstwach, ale z czasem potrzebowały ich będą również mniejsze firmy. Pracują także w specjalnościach pokrewnych do marketingu, czyli w sprzedaży, dystrybucji, logistyce i wszystkich odmianach obsługi klienta. Ofert fachowców z dyplomami jest dużo, co sprawia wrażenie poważnej konkurencji, ale prawdziwych marketerów z praktyką jest bardzo mało.
13.02.2008