W ostatnim czasie na rynku daje się zauważyć dynamiczny rozwój branży transportowo logistycznej, a to za sprawą zagranicznych firm, które coraz częściej budują na terenie Polski hale produkcyjne oraz magazyny. Ze względu na zapotrzebowanie na tego typu usługi z roku na rok rośnie także popyt na pracowników, a to z kolei przekłada się na zarobki. Obecnie w województwie mazowieckim i dolnośląskim sięgają one około 118% średniej krajowej. Ponad połowa zatrudnionych, którzy otrzymują pensje tej wysokości, to osoby na stanowiskach szeregowych, jak magazynier, operator wózka widłowego czy kierowca. To właśnie im branża zawdzięcza szybki rozwój. Kilka lat wcześniej pracownicy jednak nie mogli liczyć na wynagrodzenie tego rzędu. Wszystko jednak uległo zmianie, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej. Kraje członkowskie otworzyły swoje rynki pracy i nastąpiła emigracja zarobkowa. W Polsce zaczęło brakować rąk do pracy, aż w końcu doszło do sytuacji, kiedy pracownicy zaczęli dyktować warunki, a pracodawcy musieli ulec.
Dziennik
W Gazecie Prawnej pojawił się artykuł, mówiący o przewadze Internetu nad innymi mediami w kwestii ogłoszeń o pracę. Okazuje się, że pracodawcy oraz osoby poszukujące pracy wolą w pierwszej kolejności zajrzeć do sieci, zamiast szukać ofert w urzędzie pracy, bądź na targach. Wyniki specjalistycznego badania przeprowadzonego przez firmę Reed Index, pokazują, iż ponad 67 % menadżerów uważa Internet za podstawowe źródło poszukiwań specjalistów na dane stanowiska. 83% badanych ocenia, że portale rekrutacyjne, strony internetowe firm i fora dyskusyjne to najskuteczniejsze miejsca do znalezienia pracy. Istotnym i równie efektywnym sposobem poszukiwania zatrudnienia uważana jest pomoc znajomych (51%). W dalszej kolejności znajdują się gazety z ofertami pracy, a na końcu urzędy i giełdy pracy.
Gazeta Prawna
Państwowa Inspekcja Pracy alarmuje, że w porównaniu do zeszłego roku znacznie wzrosła liczba śmiertelnych wypadków na budowach. W związku z tym inspekcja zapowiada wzmożone kontrole przepisów i zasad bezpieczeństwa na terenie całego kraju. Inspektorzy zwrócą także uwagę na legalność zatrudnienia. Główny Inspektor Pracy Bożena Borys Szopa jako najczęstsze przyczyny wypadków wskazuje niewłaściwą organizację i koordynację robót, pośpiech, brawurę, a także brak kwalifikacji i odpowiednich zabezpieczeń.
Gazeta Wyborcza
Od nowego roku zostanie zlikwidowany urząd Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej. Jego kompetencje przejmie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Proponowane zmiany mają na celu lepsze wykorzystanie środków publicznych. Nowe zmiany mają usprawnić procedury kontroli produktów niebezpiecznych wprowadzanych na rynek. Gdy ustawa wejdzie już w życie prezes UOKiK będzie zlecał bezpośrednio kontrolę wojewódzkim inspektorom Inspekcji Handlowej, bez pośrednictwa głównego inspektora.
Gazeta Prawna
11.07.2008