Doświadczeni specjaliści, którzy nie tylko podążają za błyskawicznym postępem na rynku nowych technologii, ale i chcą go kreować, mogą już szykować CV.
"Tworzyć nowe" można w dwóch głównych obszarach: tych twardych, a więc rozwiązań technologicznych samych w sobie oraz tych z pogranicza technologii i szerzej pojętego biznesu. Praca w działach badań i rozwoju w telekomunikacji może być ukierunkowana na czysto techniczne dziedziny np. rozwój systemów informacyjnych, planowanie sieci, projektowanie indywidualnych rozwiązań telekomunikacyjnych. Tutaj zwraca się uwagę przede wszystkim na twarde kompetencje, jak np. znajomość określonych systemów i baz danych, umiejętność
programowania.
- Praca polega np. na zapewnianiu rozwoju systemów wspierających procesy projektowania, budowy i utrzymania np. sieci GSM i UMTS.
Obejmuje też tworzenie dokumentacji i instrukcji wspomagających planowanie sieci i konfigurację. Firmy telekomunikacyjne poszukują również programistów-projektantów, którzy biorą udział w tworzeniu strategicznych projektów - mówi Andrzej Krysiński z firmy telekomunikacyjnej NETTEL.
Ale liczy się też kreatywność, umiejętność radzenia sobie z różnymi problemami. - Wykształcenie kierunkowe i doświadczenie to wymogi konieczne do pracy w obszarze innowacji. 2-3 lata to minimum, natomiast jeśli praca dotyczy strategicznych obszarów, zwykle wymaga się 3-5 lat doświadczenia. Musi to być osoba niezwykle chłonna na nową wiedzę. Telekomunikacja na bieżąco bombarduje nowościami, które nie zawsze są przyjętymi standardami i zanim zostaną zawarte w ofercie firmy, muszą przejść okres pilotażowego funkcjonowania. Niezbędna jest tu także wyobraźnia - nie tylko dla oceny poziomu zastosowania technologicznego, ale także oceny potrzeb rynku, indywidualnych potrzeb klienta, także możliwie przystępnego uświadomienia mu, jakie usługi są dla niego najbardziej właściwe - dodaje Krysiński. Nieco inne są oczekiwania pracodawców, jeśli chodzi o pracowników mających zająć się
innowacyjnymi rozwiązaniami w perspektywie całego biznesu - tzn. takimi, których rdzeń stanowi technologia, która jednak musi współgrać z szerszą wizją strategiczną. Są firmy, w których osoby chcące pracować nad zupełnie nowymi rozwiązaniami, tworzyć indywidualne projekty w zakresie telekomunikacji, mają dwie możliwości kariery: pierwszy obszar to wdrażanie nowych technologii, a drugi dotyczy tworzenia od podstaw koncepcji usług dla klientów.
W przypadku tych stanowisk do wykształcenia technicznego i doświadczenia zawodowego przywiązuje się ogromną wagę. Ale o zatrudnieniu na stanowisku projektanta systemów czy kierownika działu projektów, decyduje znacznie więcej czynników. Zazwyczaj oprócz wiedzy technologicznej, wymaga się znajomości tej dziedziny biznesu, której innowacje będą dotyczyć. Np. projektant systemu zarządzania należnościami klientów oprócz umiejętności definiowania funkcjonalności systemów, wykonywania projektów technicznych, planowania i realizacji testów, powinien też znać się na finansach, windykacji i posiadać umiejętność pracy koncepcyjnej i planowania zadań analitycznych.
- To, nad czym dziś pracują działy innowacji, często nie
mieści się już w perspektywie nowocześniejszego jutra. Jak ono będzie wyglądało, możemy już w ogromnym stopniu powiedzieć dziś. Prawdziwie innowacyjne projekty w telekomunikacji będą najpewniej dotyczyły lepiej skomunikowanego "pojutrze". Dlatego tak ważne jest przygotowanie się do tego już teraz - ocenia Krysiński
01.08.2008