Rozmowa ze Sławkiem Hendzlem, absolwentem dziennikarstwa na Uniwersytecie Śląskim, dzisiaj brokerem informacji w jednej z największych firm telekomunikacyjnych.
Praca.pl - Po co firmie broker informacji?
Sławek Hendzel - Broker jest doskonałym wyszukiwaczem potencjalnych klientów. Może dokładnie śledzić konkurencję zleceniodawcy, zbierać informacje ogólne o rynku określonych usług czy towarów, a także zastępować agencję PR w codziennym monitorowaniu mediów pod kątem określonej firmy. To przydaje się np. gdy dana firma chce wypuścić jakiś produkt na rynek - nie ma sensu tego robić jeśli nie ma informacji czy znajdzie na niego zbyt. Z marketingowego punktu widzenia, trzeba najpierw dowiedzieć się jakie są oczekiwania aby móc dostosować się do nich ze swoją ofertą. Wybadać potencjalną konkurencję itd. To pole do popisu dla brokera infromacji.
Praca.pl - Gdybyś miał określić charakterystykę tego zawodu, to...
Sławek Hendzel - To stwierdziłbym, że to połączenie dziennikarza, bibliotekarza, specjalisty PR i detektywa. Infobroker to specjalista od zbierania wiadomości w terenie, w Internecie, u klientów itd.
Praca.pl - Tyle, że dzisiaj chyba brakuje szkół, które kształciłyby infobrokerów?
Sławek Hendzel - Wiem, że są studia podyplomowe w tym zakresie, ale najlepiej zacząć od kierunków typu dziennikarstwo, PR czy informatyka, ale tą związana z funkcjonowaniem sieci komputerowych.
Praca.pl - Większość brokerów informacji pracuje na własną rękę - Ty znalazłeś pracę w dużej firmie? Dlaczego?
Sławek Hendzel - Z jednej strony to sprawa finansów. Pracując na własną rękę musiałbym żyć od zlecenia do zlecenia - tutaj mam pewną pracę. Z drugiej - większość dużych firm woli mieć zaufanego infobrokera u siebie niż korzystać z usług zewnętrznych, do których mogą również sięgnąć inni.
Praca.pl - Czyli pracy w tym biznesie nie zabraknie?
Sławek Hendzel - Myślę, że nie - w końcu rynek infobrokerów dopiero w Polsce raczkuje. U nas firm tego typu jest kilkadziesiąt - na Zachodzie tysiące. Wiadomo, że jak ktoś jet dobry to szybko znajdzie miejsce w dobrej firmie (kto nie chciałby wiedzieć jeszcze więcej na temat konkurencji?).
03.01.2008