Na rynku pracy pojawił się nowy zawód poszukiwany przez pracodawców - dydaktyk medialny.
Komputeryzacja naszego życia powoduje, że wiele tradycyjnych zawodów nabiera zupełnie nowego oblicza. Przykładów można by mnożyć, ale dzisiaj interesuje nas profesja nauczyciela. Dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań odmienia styl pracy dydaktyka. - Tablica, kreda, zeszyt i długopis odchodzą w niepamięć. Ich odpowiednikami stają się monitor, klawiatura i mysz. Tornister wypełniony książkami mieści się teraz, dzięki krążkom CD, w jednej kieszeni - mówi Karolina Krzywa, dydaktyk medialny wydawnictwa Cartall.
Nowoczesne formy nauki nie wynikają wyłącznie z chęci podążania z duchem czasu. Powstają wskutek dostrzegania nowych możliwości, jakie niesie za sobą postęp w dziedzinie informatyki. Interaktywne lekcje umożliwiają przede wszystkim przekaz pozawerbalny, dzięki czemu proces nauki przebiega o wiele skuteczniej i sprawniej. - Wiedza przekazana w postaci słów posiada mniejszą wartość edukacyjną. Dzięki komputerom i odpowiedniemu oprogramowaniu uczniowie mają dodatkowo możliwość zobaczenia i usłyszenia. Zdaniem wielu pedagogów taka forma nauki jest łatwiejsza do przyswojenia i przynosi lepsze efekty - dodaje Krzywa. Aby korzystanie z wiedzy zawartej na płycie CD było w ogóle możliwe, potrzebni są właśnie dydaktycy medialni, którzy przygotują oprogramowanie umożliwiające naukę. Najogólniej mówiąc, ich praca polega na przenoszeniu wiedzy zawartej w podręcznikach na krążki CD. Dbają również o to, aby zaprezentowana w ten sposób wiedza miała jak największa wartość dydaktyczną, a jednocześnie była łatwa do przyswojenia.
W tym celu poszukują luk w wykształceniu uczniów i starają się je odpowiednio wypełnić kombinacją słów, tekstów, obrazów i dźwięków. - Wymagania w tym zawodzie są jasne - doskonała znajomość obsługi komputera oraz umiejętność programowania. Projektanci oprogramowania powinni posiadać również wiedzę z zakresu pedagogiki. Cechą niezbędną w tej pracy jest także kreatywność i umiejętność współpracy, gdyż niezbędna jest kooperacja z nauczycielami poszczególnych przedmiotów - mówi Krzywa. W Polsce zawód dydaktyka medialnego jest jeszcze mało znany (choć pojawiły się już oferty wielu znanych wydawnictw). Nie ma też uczelni kształcących tego typu specjalistów i póki co, zostają nimi przeważnie twórcy multimedialni. To jednak duża szansa dla bezrobotnych nauczycieli, którzy po odpowiednim przeszkoleniu informatycznym, mają szansę zacząć pracę w nowej branży.
02.04.2008