Przy wysyłaniu swojego CV przez Internet także konieczne jest zachowanie określonych zasad.
Aplikacje on-line to już codzienność. Wiadomo, przy ich wysyłaniu odpadają koszty teczek, opłat pocztowych i zdjęć, a także rozmyślania nad szatą graficzną i układem dokumentów. Okazuje się jednak, że nadal traktowane są nieco bardziej ulgowo niż tradycyjnie składane dokumenty. Czy słusznie?
- Bez nakładu pracy i staranności nie unikniemy błędów przy składaniu aplikacji on-line, a pamiętajmy, że nieprzemyślane, za szybkie kliknięcie, łatwo może bowiem obrócić się przeciwko nam. Aby zatem w skrzynce odbiorczej natychmiast nie wylądowała standardowa odmowa, należy przestrzegać kilku reguł - radzi Mariusz Tumułka z agencji Adecco Poland.
Przy aplikowaniu on-line obowiązują takie same kryteria jakościowe, jak dla dokumentów papierowych. - Ważna jest kompletność i właściwa struktura dokumentów. Wysyłanie najpierw krótkiego życiorysu nie ma żadnego sensu, skoro jednym kliknięciem można dostarczyć równocześnie wszystkie dokumenty. Pamiętajmy, by umieścić je wszystkie w jednym pliku o wielkości nie większej niż 1,5 MB - mówi Tumułka.
Wspomniany jeden plik ma tutaj duże znaczenie, bo duża liczba danych w najróżniejszych formatach (zdjęcia, dokumenty Worda czy tabela Excela) na dodatek wymieszanych ze sobą sprawia kłopot osobom rekrutującym. Jest po prostu nieprofesjonalne. - Wielu kandydatów nawet nie zadaje sobie tyle trudu, żeby prawidłowo napisać nazwisko adresata. Na tzw. emoty, czyli ikonki przesyłane znajomym w aplikacji on-line oczywiście także nie ma miejsca. Bardzo nieprofesjonalne jest rozpoznawanie w nadesłanych aplikacjach korespondencji seryjnej - umożliwiają to dane innych adresatów zawarte w polu "cc", w które wstawia się adresy osób, do których ma trafić kopia wysyłanej wiadomości. Kandydat powinien zadać sobie trud sporządzenia indywidualnego e-maila o pracę. W przeciwnym razie grozi to natychmiastowym odrzuceniem aplikacji, gdyż żaden pracodawca nie ma ochoty być jednym z wielu. Natomiast dobrze przygotowane podania o pracę ułatwiają funkcjonowanie działów personalnych. W końcu można je wygodnie przesyłać wszystkim osobom biorącym udział w procesie rekrutacji lub zapisać na dysku w miejscu, do którego wszyscy mają dostęp - dodaje Tumułka.
Na koniec jeszcze jedna ważna uwaga. Fakt, że w ogłoszeniu o pracę znajduje się adres e-mail może być jedynie oznaką akceptacji takiej możliwości zgłaszania. Pamiętajmy, że jeśli wyraźnie wymagane jest złożenie aplikacji za pośrednictwem tradycyjnej poczty, to wówczas kontakt za pośrednictwem Internetu przewidziany jest wyłącznie do przesyłania zapytań.
26.03.2008