Praca.pl Poradniki Studenci
Jak nie dać się zwariować w nowej pracy? Czyli jak pracować w grupie

Jak nie dać się zwariować w nowej pracy? Czyli jak pracować w grupie

 
Jak nie dać się zwariować w nowej pracy? Czyli jak pracować w grupie

Jak nie dać się zwariować w nowej pracy? Podjęliśmy się ciekawego zadania i trafiliśmy do nowego środowiska. Zawsze w pracy spotykamy wielu nowych ludzi, z którymi będziemy musieli współpracować. Na pytanie, czy łatwo pracować z kimś kogo nie lubimy, nie trudno jest odpowiedzieć. Dla nas natomiast istotne pozostaje nie to czy lubimy, ale jak mimo tego współpracować ze sobą? Z podobną sytuacją na pewno spotkaliśmy się wcześniej na studiach lub w innej pracy.

Czym bardziej poważny projekt wykonujemy, tym bardziej musimy polegać na innych współpracownikach. Nie często będziemy mogli pozwolić sobie na otwarte nie lubienie i dziecinne wyzwiska. W takich przypadkach warto nie liczyć tylko na szczęście. Możemy zrobić coś jeszcze by zredukować niepowodzenia. Ta wiedza pomoże nam poruszać się w towarzystwie pracowników. Jest to o tyle ważne i cenne, że nawet pomimo braku wspólnej płaszczyzny - często jesteśmy obligowani do współpracy, co wynika z charakteru naszego zadania. Musimy więc przedłożyć dobro projektu nad osobiste animozje. Wszystko to wydaje się oczywiste, do chwili kiedy potrzeba przejść od słów do czynów.

Często to struktura firmy w poważnej mierze decyduje o naszych relacjach z kolegami z pracy. Wynika to po części z polityki firmy oraz z wewnętrznej organizacji firmy. Mówiąc inaczej, zależy od tego z kim i w jakiej sprawie musimy umieć się porozumieć. Dla nas oznacza to przede wszystkim, że czym więcej spraw nas łączy z drugim pracownikiem tym więcej konfliktów możemy napotkać na swojej drodze. Dlatego najważniejszym i zarazem najtrudniejszym zadaniem dla nowego pracownika może się okazać poznanie organizacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Co więcej, nie wszystko da się wyjaśnić za pomocą formalnych zobowiązań, bo do tych często dochodzą wypracowywane latami kontakty pracowników, którzy byli w firmie na długo przed nami. Nie zawsze kluczowe decyzje podejmuje osoba za nie odpowiedzialna. Albo też, nie zawsze osoba upoważniona podejmuje je indywidualnie i tylko według swoich przesłanek.

Otwartość to bardzo pożądana i przydatna cecha, jednak i ona ma swoje granice. Dla nas w pierwszych tygodniach pracy liczy się przede wszystkim ostrożność i wyważenie. Ta ważna kwestia na początku naszego nowego zadania popada w zapomnienie. Potem okazuje się, że błędnie i że decyzję o tak dużym spoufaleniu podjęliśmy za szybko. Cóż stoi na przeszkodzie byśmy mówiąc za dużo wspomnieli o planach na przyszłość nie związanych z daną branżą lub firmą? A także, co stoi na przeszkodzie by na ważnym zebraniu nasz konkurent wykorzystał tę słabość na swoją korzyść? Tak naprawdę nigdy nie mamy pewności co może przynieść nam kolejny dzień i tydzień w pracy. Musimy wiedzieć, że podstawowym łańcuchem łączącym nas z innymi pracownikami jest praca. To nie są nasi przyjaciele ze szkolnej ławki czy krewni, i kluczowe w tej sytuacji są relacje służbowe. Wystarczy przytoczyć dosyć powszechny przypadek gdy pracownicy odchodzą z firmy. Przedsiębiorstwo, w którym pracowały te osoby, prowadziło bardzo staranną politykę integracyjną dla pracowników. Jednak po rozstaniu się w pracy... ilu z nich ze sobą się spotyka, koresponduje, rozmawia o codziennych sprawach? Tak wygląda praca i do tego trzeba przywyknąć, niewątpliwie jednak potrzeba czasu aby to zrozumieć.

Wiele miłych chwil można spędzić ze współpracownikiem na przerwie śniadaniowej, jednak nie zadecydują one w większej mierze ani o naszych sukcesach w pracy, ani nie zagwarantują nam zawarcia nowej przyjaźni. Dlatego dobrze do nich podchodzić ze zdrowym rozsądkiem i wyczuciem. Oczywiście, nie samą pracą człowiek żyje. Świadomość ograniczeń wynikających ze stosunków służbowych trzeba mieć. Jednak wspomniane już przerwy śniadaniowe można dobrze wykorzystać. W czym może nam pomóc taka sympatia i dobre relacje w firmie? Tak naprawdę, we wszystkim co wymaga przeświadczenia o naszych dobrych intencjach i słuszności proponowanych zmian. Jeśli jesteśmy postrzegani jako osoby sympatyczne i zadowolone wpływa to na dobrą ocenę przez pracodawcę i naszego zwierzchnika. Nie do końca ma to swoje wytłumaczenie w logice, natomiast faktem jest, że uczucia zawsze biorą górę nad logiką. Jest jednak i druga strona tego medalu. Może się zdarzyć przy omawianiu bardzo ważnego projektu, że większą sympatią pracodawca obdarzył naszego konkurenta i wtedy to my będziemy musieli posługiwać się logiką. A to, jak wspomnieliśmy trochę słabszy środek perswazji.

Zawsze jednak są dobre i złe strony tej samej sprawy. Ważne jest to by zawsze znaleźć furtkę dla siebie. Tak i tym razem, nawet jeśli zdaje się, że jesteśmy na straconej pozycji, jest jeszcze coś co przyjdzie nam z pomocą. Zmieniające się okoliczności stanowią dla nas, nowego potencjału w firmie szansę przebicia się. W ten sposób, na początku rokowań pozycja nasza i innych pracowników jest równa. Każdy z wcześniej zatrudnionych osób ma doświadczenie w swoich wcześniej wykonywanych zadaniach i projektach. Jednak to co przychodzi nowego, również dla nich stanowi nowe wyzwanie. Wtedy właśnie możemy mieć upragnionych 5 minut dla siebie i okazję do wykazania się. Na pewno będzie to dobry moment do wykorzystania zawartych znajomości i nawiązanych sympatii. Mając pole do działania, wykorzystujmy życzliwość innych osób do zakończenia projektu.

W każdych negocjacjach tłem w omawianej sprawie są stosunki łączące strony. W takim przypadku, sympatia okazywana innym pracownikom nie pozwoli mieć zastrzeżeń do naszych intencji, a to pozwoli konkurować nam na polu zawodowym. Powiedzieliśmy, że lepiej rywalizować na polu zawodowym niż towarzyskim. I rzeczywiście, mając poparcie i sympatię współpracowników, rywalizujemy już ze sobą tylko zawodowo.

Powinniśmy za wszelką cenę unikać sytuacji kiedy stajemy w szranki nie z kompetencjami innych pracowników, ale z ich wpływami, pozycją w firmie. Nie jest to łatwe i wymaga tyle samo wyczucia co świadomości o tym, jak postępować w takich przypadkach. Prawdą natomiast jest, że każda sytuacja jest inna i nie ma jednej recepty na wszystko. Mamy jednak nadzieję, że świadomość pewnych prawideł w otoczeniu pracy pozwoli młodemu adeptowi łatwiej wdrożyć się w pracy i czerpać z niej satysfakcję.

 

 

06.04.2007 - Zespół Praca.pl

Więcej artykułów "Studenci"

Polecane oferty

  • Stażysta / Stażystka - Dział BHP

    Aptiv   Gdańsk, Ul. Nowatorów 20    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa zlecenie
    20 godz.
    Miejsce pracy: Gdańsk, ul. Nowatorów 20 Twoja rola: udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz zdarzeń potencjalnie wypadkowych; wsparcie w procesie oceny ryzyka zawodowego; uczestnictwo w procesach zarządzania bezpieczeństwem; wsparcie przy przygotowaniu szkoleń...
  • Stażysta / Stażystka w Dziale Technicznym

    Urząd Dozoru Technicznego   Gdańsk    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa o pracę
    20 godz.
    Kluczowe obowiązki: Zapoznanie się z procesem Działu Technicznego, w tym obserwacja czynności w terenie. Wspomaganie działu Administracyjno-Finansowego przy czynnościach związanych z obiegiem dokumentacji technicznej i bieżącą obsługą sekretariatu. Wspomaganie pracowników realizujących...
  • Młodszy Konstruktor - Stażysta

    PZL-Świdnik   Świdnik, k. Lublina / Aleja Lotników Polskich 1    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat
    21 godz.
    Czego się u nas nauczysz? Praktycznego projektowania w CatiaV5, Budowy śmigłowca, Podstaw dokumentacji technicznej oraz rysunku technicznego, Podstaw analiz aeromechnicznych i dynamicznych, Charakterystyki materiałowej, Branżowego języka angielskiego (z zakresu budowy śmigłowca).
  • Praktykant / Praktykantka do Zespołu Prawnego

    Wonga.pl Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa zlecenie / o staż/praktykę  rekrutacja online
    22 godz.
    Zakres obowiązków: Pomoc w przygotowywaniu dokumentów i opinii prawnych na potrzeby Spółki. Weryfikacja dokumentów we współpracy z zespołem. Cykliczny research dotyczący aktualnych zagadnień prawnych. Nadzór nad obiegiem dokumentów w dziale. Prowadzenie działowych baz danych. Zakres...
  • Stażysta w Dziale BHP

    Hutchinson Poland Sp. z o.o.   Łódź, ul. Lodowa 80/84    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa zlecenie
    24 godz.
    Zakres obowiązków: Wsparcie przy realizacji szkoleń wstępnych dla pracowników oraz szkoleń dla podwykonawców; Aktualizacja dokumentacji (instrukcje BHP, ocena ryzyka zawodowego) Wsparcie podczas audytów wewnętrznych; Archiwizacja dokumentacji; Aktualizacja baz danych;
  • Staż w Dziale Spedycji Drogowej

    Wrosped   Starachowice    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa o staż/praktykę  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Miejsce stażu: Starachowice Zgłoszenia: Kandydaci powinni być zarejestrowani lub gotowi zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy w Starachowicach. Co zyskasz: Zarządzanie transportami i obsługa klientów, Budowanie długotrwałych relacji z klientami, Pozyskiwanie nowych klientów i...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.