Boże Narodzenie to ten czas w roku, który spędzamy w rodzinnym gronie, raczej zapominając o zawodowych obowiązkach. Niemniej szeroko praktykowanym zwyczajem, i w korporacjach, i w mniejszych firmach, jest organizowanie w grudniu wigilii służbowych. Takie spotkania są świetną okazją do integracji, przekazania pracownikom premii świątecznych i wręczenia drobnych upominków. Budują pozytywny wizerunek pracodawcy, wzmacniają poczucie przynależności i zaufanie. W czasie spotkań wigilijnych oczywiście przychodzi czas na złożenie sobie nawzajem życzeń świątecznych. Jakich słów użyć, a czego się wystrzegać? Czym powinny charakteryzować się eleganckie życzenia świąteczne dla partnera biznesowego, a jakie mogą być tradycyjne życzenia świąteczne dla bliskiego współpracownika? Podpowiadamy, czego życzyć na święta, a od jakich życzeń lepiej się powstrzymać.
Spis treści
Jak składać życzenia świąteczne w miejscu pracy?
Podczas spotkań gwiazdkowych z reguły szef przygotowuje przemówienie świąteczne do pracowników i ewentualnie zaproszonych partnerów biznesowych. Podkreśla sukcesy w mijającym roku, dziękuje za zaangażowanie zespołu i jego wkład w rozwój firmy. To także moment na składanie sobie życzeń świątecznych. W pracy mają one – z oczywistych względów – nieco inny charakter niż te kierowane do najbliższej rodziny.
Jak składać życzenia? Przede wszystkim warto:
-
trzymać się tematów zawodowych, unikać życzeń dotyczących kwestii osobistych – o których możemy mieć na przykład błędne pojęcie;
-
podkreślać zalety, nie składać życzeń, które w istocie są zawoalowaną krytyką (np. nie mówić: życzę Ci, żebyś w przyszłym roku się nie spóźniał / życzę Panu, by Pana zespół był w przyszłym roku skuteczniejszy);
-
zachowywać formy grzecznościowe zgodnie z konwencją obowiązującą w firmie;
-
trzymać się neutralnych terenów także gdy chodzi o kwestie światopoglądowe. Warto, by impreza gwiazdkowa była zorganizowana inkluzywnie, z szacunkiem dla różnych kultur i zwyczajów.
Czytaj także: Choinka w biurze – czy można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Kto komu pierwszy składa życzenia świąteczne w pracy?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna – w każdym przedsiębiorstwie może panować inny porządek, zgodnie z którym składane są życzenia. Częstą praktyką jest na początku składanie życzeń przez szefa wszystkim podwładnym, a następnie indywidualne rozmowy między przełożonymi a podwładnymi wraz ze składaniem sobie nawzajem życzeń.
Jak odpowiedzieć na życzenia świąteczne w pracy?
Oczywiście – przede wszystkim podziękować. Warto zwrócić uwagę na to, że automatyczne: nawzajem – nie zawsze pasuje, tym bardziej, jeśli jeden z przełożonych życzył nam awansu. Najlepiej zatem zacząć od uprzejmego podziękowania, a następnie przejść do własnych życzeń świątecznych dla rozmówcy.
Krótkie życzenia świąteczne – przykłady
-
życzenia dla szefa na święta
Jeśli zastanawiamy się, jakie cechy powinny mieć życzenia świąteczne dla szefa, zadbajmy, by były serdeczne, jednak nie nazbyt osobiste. Choć luźna atmosfera takich spotkań może się wydawać sprzyjająca do tego typu rozmów – pamiętajmy, że składanie życzeń nie jest okazją do załatwiania służbowych spraw, dlatego o podwyżce albo skardze na współpracownika warto porozmawiać kiedy indziej.
-
życzenia dla współpracowników na święta
Życzenia świąteczne dla koleżanki czy kolegi z pracy mogą być bardziej „luźne”. Wszystko zależy od tego, jak z daną osobą dogadujemy się na co dzień. Życzenie dalszych sukcesów, rozwoju zawodowego, wielu inspirujących wyzwań to neutralna, ale zawsze sprawdzona opcja.
-
życzenia dla partnera biznesowego / klienta
Firmy coraz częściej wysyłają pocztą tradycyjną lub elektroniczną formalne życzenia świąteczne. Trafiają one do osób zatrudnionych, partnerów biznesowych i klientów. Budują miłe skojarzenia z marką i pozytywnie wpływają na lojalność wobec firmy.
Bożonarodzeniowe czy noworoczne życzenia biznesowe mają zazwyczaj podobną treść. Aby zapadły odbiorcom w pamięć, warto je więc spersonalizować. Ważne też, aby były spójne z wizerunkiem marki. Jeśli zazwyczaj w firmie stosuje się mniej oficjalną komunikację, a klientami są osoby młode, przygotujmy tekst właśnie w takim niezupełnie formalnym stylu.
Eleganckie życzenia świąteczne powinny także w swojej szacie graficznej nawiązywać do kolorów kojarzących się z naszą marką. O ile tło zazwyczaj związane jest ze świętami, o tyle na przykład czcionka może być taka sama, jakiej używa się na co dzień w tekstach promocyjnych. Podstawą jest oczywiście umieszczenie firmowego logo.
Biznesowe życzenia świąteczne dla klientów, współpracowników i kontrahentów można traktować jako narzędzie marketingowe, które świetnie sprawdzi się zarówno w przypadku wielkich korporacji, jak i lokalnych, małych firm.
Czytaj także: Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?
Życzenia świąteczne firmowe – najczęściej zadawane pytania:
-
Składanie życzeń firmowych – jak się nie stresować?
Żeby uniknąć stresu przy składaniu firmowych życzeń świątecznych, warto wcześniej przygotować sobie krótki, ale serdeczny tekst i przećwiczyć go przed lustrem. Życzenia powinny być uniwersalne, ale jednocześnie osobiste, dlatego warto pomyśleć także o tym, co chcesz powiedzieć konkretnej osobie, na przykład bezpośredniemu przełożonemu, najbliższemu współpracownikowi albo ważnemu klientowi. Pamiętaj, że nie musisz tworzyć długich i skomplikowanych życzeń, wystarczy kilka ciepłych słów, które wyrażają Twoje dobre intencje.
-
Firmowa kartka świąteczna – jak ją podpisać?
Podpisując firmową kartkę świąteczną, postaw na prostotę i elegancję. Użyj swojego imienia i nazwiska. Jeśli jest to kartka od grupy pracowników, możesz podać imię wraz z pozdrowieniem od całego zespołu. Ważne, by tekst dawał odbiorcy poczucie osobistego zaangażowania. Dlatego unikaj zbyt formalnych formułek, które mogą sprawiać wrażenie sztuczności i nieszczerości. Nie sil się na poczucie humoru, chyba że masz absolutną pewność, że żart zostanie dobrze przyjęty i jest stosowny.