Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Złudzenie ponadprzeciętności a kompetencje zawodowe

Złudzenie ponadprzeciętności a kompetencje zawodowe

 
Złudzenie ponadprzeciętności a kompetencje zawodowe

Między zdrowym brakiem kompleksów a zawyżoną samooceną jest bardzo cienka granica. Co więcej, poczucie wyższości często charakteryzuje osoby faktycznie najmniej kompetentne. Dlaczego tak się dzieje? Czym jest złudzenie ponadprzeciętności oraz jak może wpływać na pracę w zespole?

 

Złudzenie ponadprzeciętności – co to znaczy?

 

Złudzenie ponadprzeciętności polega na tym, że przeceniamy swoje cechy i umiejętności, np. kompetencje zawodowe, w stosunku do innych osób. Niekoniecznie może oznaczać samouwielbienie, niemniej gdy popełniamy ten błąd, wydaje nam się np., że:

 

  • lepiej niż inni rozumiemy okoliczności,
  • mamy wiedzę wystarczającą do postawienia jakiejś tezy, wysnucia wniosku,
  • jesteśmy dość kompetentni, by podjąć najlepszą z możliwych decyzji,
  • lepiej od współpracowników wykonalibyśmy dane zadanie.

 

Kiedy wpadamy w złudzenie ponadprzeciętności, obcy jest nam samokrytycyzm – nie jesteśmy w stanie obiektywnie ocenić swojego działania, nie zauważamy swoich błędów.

 

Złudzenie ponadprzeciętności może iść w parze z efektem pewności wstecznej, kiedy wydaje nam się, że wcześniej (niż inni) dostrzegliśmy, że dane zachowanie doprowadzi np. do negatywnych skutków.

 

Warto dodać, że błąd poznawczy, jakim jest złudzenie ponadprzeciętności, może dotyczyć nie tylko umiejętności zawodowych, ale też np. cech charakteru czy inteligencji.

 

Za zjawiskiem stoi szereg mechanizmów psychologicznych, między innymi tzw. efekt Dunninga-Krugera. Polega on na tym, że osoby mniej wykwalifikowane przeceniają własne kompetencje, bo brakuje im wiedzy niezbędnej do tego, by zauważyć swoje braki, np. dostrzec złożone mechanizmy mające na coś wpływ czy zauważyć, w jakich obszarach powinni się dokształcić.

 

Złudzenie ponadprzeciętności – jakie może mieć konsekwencje w miejscu pracy?

 

Osoby o zbyt wysokiej samoocenie mogą zaburzyć pracę całego zespołu np. poprzez:

 

  • branie na barki zbyt trudnych zadań i nieradzenie sobie z nimi,
  • wysuwanie niewłaściwych wniosków (gdy brakuje im kompetencji),
  • deprecjonowanie wkładu innych do projektu,
  • krytykowanie pozostałych i niedostrzeganie własnych błędów,
  • chorobliwe monitorowanie pracy współpracowników.

 

Narcystyczny pracownik może zaburzać relacje w zespole, wprowadzać niepotrzebną atmosferę rywalizacji czy nawet wrogości. Co zrobić, jeśli nasz pracownik wykazuje poczucie wyższości, na dodatek niepoparte wysokimi umiejętnościami? Jednym ze sposobów sprowadzenia takiej osoby na ziemię jest wykonanie w firmie testów kompetencji. Dzięki temu osoba o wygórowanym ego dostrzeże swoje braki. Kolejnym krokiem może być zorganizowanie szkoleń zawodowych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.