Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zemsta na szefie – jak były pracownik może zaszkodzić

Zemsta na szefie – jak były pracownik może zaszkodzić

 
Zemsta na szefie – jak były pracownik może zaszkodzić

Szef kolejny raz odmawia Ci podwyżki. Przyznaje awans, ale znowu nie Tobie. Wysyła na prestiżową konferencję, lecz Twoje zgłoszenie ignoruje. Godzi się na pracę zdalną, ale akurat nie w Twoim przypadku. Gratuluje sukcesu zespołowi, jednak pomija Twój wkład. Są sytuacje, gdy masz prawo czuć się pominięty i niesprawiedliwie traktowany. Jednak czy zemsta na szefie to rzeczywiście dobry pomysł? Zanim zrobisz coś, czego naprawdę będziesz żałować, przeczytaj, dlaczego emocje i urazy nie są dobrymi doradcami w rozwiązywaniu zawodowych problemów – oraz dowiedz się, co faktycznie możesz zrobić, gdy czujesz się źle traktowany w firmie.

 

Spis treści

Zdarzają się okoliczności, kiedy pracownik i przełożony nie mogą się ze sobą porozumieć. Z reguły wszyscy dążą do wypracowania kompromisu i bezkonfliktowego rozwiązania problemu. Jednak bywa też tak, że emocje biorą górę i pracownicy postanawiają odegrać się na przełożonych. Jak może wyglądać zemsta na szefie oraz jakie są jej konsekwencje?

 

Zemsta na szefie – dlaczego pracownik się jej dopuszcza?

 

Zemsta na szefie może mieć charakter żartobliwy, nieszkodliwy dla płynności przedsiębiorstwa. Uszczypliwości związane z niedogodnościami podczas współpracy będzie można rozwiązać personalnie, wypracować wspólne rozwiązanie. Są jednak sytuacje, kiedy żywiący osobistą urazę wobec szefa pracownik chce celowo zaszkodzić całemu przedsiębiorstwu. Wtedy konsekwencje dla firmy mogą być poważne, a pracodawca może wstąpić na drogę sądową w celu zminimalizowania szkód.

 

Za co pracownicy chcą wziąć odwet? Chociażby za przydzielenie obowiązków, których wykonywanie nie sprawia przyjemności ani satysfakcji. Jeśli do tej pory pracownik otrzymywał ambitne i ciekawe projekty, a teraz ciągle trafiają mu się zajęcia albo nudniejsze, albo bardziej skomplikowane, może próbować dokonać zemsty – spowolnić swoje działania, nie wykonywać ich w terminie lub zaniedbywać pozostałe obowiązki.

 

Czytaj także: Nadmiar obowiązków w pracy – jak o tym rozmawiać z szefem?

 

Inna sytuacja to taka, w której kilku pracowników stara się o awans lub o przydzielenie wyjątkowego projektu. Niektórzy nie potrafią przyjąć przegranej. Zemsta na szefie może polegać na wprowadzeniu służbowego sabotażu. Niezadowolony pracownik może chcieć udowodnić, że to on wykonałby zadanie lepiej, będzie więc utrudniał pracę innych – przez co podważy decyzję szefa. Specyficzną zemstą na szefie jest też staffing.

 

Niekiedy pracownik balansuje na granicy – z jednej strony chce zaszkodzić innym, zemścić się na szefie, dać mu do zrozumienia, że ten ostatni powinien zachować się inaczej. Ale z drugiej strony mściciel dba o swoje stanowisko, nie chce go utracić, jest więc ostrożny i zawsze gotowy, by się wycofać. 

 

Zemsta za zwolnienie

 

Do złożonych i niebezpiecznych sytuacji dochodzi, gdy pracownik chce się zemścić za zwolnienie. Charakter wendety może zależeć od tego, czy pracownik spodziewał się utraty pracy czy nie i jakie były przyczyny zwolnienia. Jednak w żadnym z wymienionych przypadków nie ogranicza go już strach przed dyscyplinarką.

 

To, co jest zawarte w dokumentach dotyczących przerwania współpracy, nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Mimo że np. rozstanie nastąpiło oficjalnie za porozumieniem stron, to jednak zwalniany pracownik może sytuację zinterpretować inaczej.

 

Oczywiście, jeśli pracownik uzna, że został potraktowany niesprawiedliwie, może zgłosić się do PIP, ma też prawo do dochodzenia swoich racji przed sądem pracy. Jednak w wielu przypadkach ludzie wolą rozwiązywać problemy na własną rękę. Forma reakcji na zwolnienie może być różna. Niestety przeważnie jest bardzo uciążliwa dla pracodawcy – od aktów wandalizmu (porysowania samochodu, zniszczenia mienia służbowego), do bardziej wyrafinowanego sabotażu. Zwalniani pracownicy potrafią np. wysyłać oczerniające maile do klientów lub zasypywać portale tematyczne i social media negatywnymi opiniami o firmie i pracodawcy, zniechęcać innych od rekrutowania do firmy itp.

 

Dlaczego nie warto się mścić na szefie?

 

Ognisk zapalnych do konfliktu między pracodawcą a pracownikiem może być bardzo wiele, zarówno w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, jak i po ustaniu współpracy. Dlatego ważne jest, by umieć znaleźć kompromis, a podczas sporów posługiwać się rzeczowymi argumentami, a nie poddawać się emocjom. Poczucie krzywdy, pretensje, osobiste antypatie nie są najlepszymi doradcami na ścieżce zawodowej

 

Dlaczego lepiej powstrzymać się od zemsty? Przede wszystkim jest to działanie, które świadczy na naszą niekorzyść. Zemsta na szefie pokazuje, że nie potrafimy przełknąć spokojnie niepowodzenia, poddajemy się silnym emocjom czy wręcz podsuwamy do działań sprzecznych z etyką pracy czy ogólnymi zasadami współżycia społecznego. Jeśli zależy nam więc na budowaniu profesjonalnego wizerunku, lepiej powstrzymajmy się od szkodzenia przełożonemu, a w przypadku konfliktu – skorzystajmy z oficjalnych sposobów dochodzenia swoich praw (negocjacje wewnątrzzakładowe, PIP, sąd pracy). 

 

Ponadto, oprócz tego, że pracownik ma wiele różnych praw, obowiązuje go szereg obowiązków wobec pracodawcy.

 

Kodeks pracy, art. 100.:

 

§  1.  Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

 

§  2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

    • przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;

    • przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;

    • przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;

    • dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;

    • przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;

    • przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

 

Za niesubordynację w pracy i nieprzestrzeganie powyższych przepisów pracownikowi grożą mniej lub bardziej dotkliwe konsekwencje, takie jak upomnienie, kara finansowa i zwolnienie dyscyplinarne bez okresu wypowiedzenia. Z kolei art. 122. Kp. stanowi, że pracownik, który umyślnie wyrządził szkodę w firmie, jest zobowiązany do naprawienia jej w pełnej wysokości

 

Oczywiście za działanie sprzeczne z prawem – mobbing wobec przełożonego, oszczerstwa, niszczenie jego mienia czy chociażby naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa albo klauzuli poufności, ciążą kolejne kary, których rodzaje i wysokości określają takie akty jak Kodeks cywilny, Kodeks karny czy chociażby Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

 

Co zamiast zemsty na szefie?

 

Co zatem robić, jeśli czujemy się pokrzywdzeni przez obecnego lub byłego szefa? Przede wszystkim wszelkie sytuacje naruszenia naszych praw warto zgłaszać odpowiednim podmiotom – przede wszystkim na Policję oraz do Państwowej Inspekcji Pracy. Pamiętaj, że możesz zgłosić skargę po PIP online.

 

Jeśli nasze prawa nie są łamane, a mimo to czujemy np. że dotyka nas niesprawiedliwość – warto zacząć od rozmowy przełożonym. Być może przyczyną konfliktu jest niewłaściwie prowadzona do tej pory komunikacja lub niewłaściwa organizacja pracy w zespole. Możemy także zaprosić do rozmowy mediatora, np. pracownika działu HR czy zewnętrznego coacha zawodowego.

 

Zemsta na szefie – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Dlaczego pracownicy mszczą się na szefie?

 

Zemsta na szefie bywa wynikiem osobistej urazy, odczuwanej przez pracownika wobec przełożonego. Powodem może być chociażby zwolnienie, pomijanie przy awansie, odmowa podwyżki albo benefitów np. pracy zdalnej. Pracownik czuje się niesprawiedliwie traktowany, jednak nie szuka rozwiązania w granicach prawa i zgodnych z etyką pracy. Zamiast tego postanawia działać na szkodę pracodawcy czy całej organizacji.

 

  • Co grozi za zemstę na szefie?

 

Zgodnie z Kodeksem pracy za działanie na szkodę pracodawcy pracownik może ponieść konsekwencje dyscyplinarne. Kara ta może mieć różne formy, takie jak upomnienie, nagana, zawieszenie w wykonywaniu obowiązków lub nawet rozwiązanie umowy o pracę.

 

  • Jak rozwiązać konflikt z pracodawcą?

 

Rozwiązanie konfliktu z pracodawcą można osiągnąć poprzez komunikację i negocjacje. Pierwszym krokiem jest otwarta i szczera rozmowa, w której należy wyrazić swoje obawy, niezadowolenie i oczekiwania. Ważne jest wysłuchanie drugiej strony i próba znalezienia wspólnego rozwiązania. Jeśli rozmowa nie przynosi rezultatów, można skorzystać z wewnętrznych procedur rozwiązywania sporów, poprosić o mediację HR, skonsultować się z prawnikiem lub organizacją związkową działającą w firmie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.