Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zasada Dilberta, czyli awans mimo niekompetencji – dlaczego tak się dzieje?

Zasada Dilberta, czyli awans mimo niekompetencji – dlaczego tak się dzieje?

 
Zasada Dilberta, czyli awans mimo niekompetencji – dlaczego tak się dzieje?

Masz wrażenie, że w Twojej firmie najszybciej w górę pną się osoby, które zupełnie nie zasługują na awans? Jak to się dzieje, że najbardziej utalentowani pracownicy są pomijani, a na stołku kierowniczym zasiada ktoś przeciętny? Być może jesteś świadkiem mechanizmu zwanego zasadą Dilberta.

 

Zasada Dilberta – na czym polega?

 

Dilbert to postać komiksowa i literacka, stworzona przez amerykańskiego rysownika Scotta Adamsa. Artysta sformułował także zasadę Dilberta, określającą, w jaki sposób w korporacjach i wszelkiego rodzaju biurach przebiega rozwój kariery zawodowej i ścieżka wiodąca na stanowiska kierownicze. Zasada Dilberta uzupełnia – również stworzoną na łamach komiksu i dotyczącą funkcjonowania biurokracji – zasadę Petera autorstwa Laurence’a J. Petera.

 

Zacznijmy od tego, kim jest Dilbert. To mężczyzna około 40-letni, żyjący samotnie, nie licząc psa o imieniu Piesbert, szczura Szczurberta oraz dinozaura Boba. Dilbert pracuje jako inżynier w amerykańskiej korporacji, jest szeregowym pracownikiem – wiecznie przepracowanym, zmęczonym, a przede wszystkim sfrustrowanym bezsensownością przydzielanych mu zajęć, głupimi, niemożliwymi do zrealizowania pomysłami szefostwa, oraz niekończącymi się, bezproduktywnymi spotkaniami. Dilbert to trybik w maszynie korporacyjnej, od którego wymaga się posłusznego wykonywania najczęściej bezsensownych poleceń i niezadawania pytań Szefowi.

 

W tej opowieści Szef jest osobą niekompetentną, bezmyślną i wyrachowaną. Nie znosi sprzeciwu, jakiejkolwiek formy krytyki dla jego najczęściej niemających uzasadnienia i fasadowych pomysłów. Najczęściej po prostu nie rozumie zadawanych mu pytań. Nie dostrzega związków przyczynowo-skutkowych, podejmuje decyzje losowo lub pod wpływem jakiegoś niejasnego impulsu.

 

Dilbert nie może zrozumieć, jak to się stało, że ktoś taki jak Szef mógł awansować na kierownicze stanowisko. Było to jednak możliwe, gdyż zadziałała zasada sformułowana przez Scotta Adamsa. Brzmi ona: na wyższe stanowiska awansują osoby o najniższych kompetencjach, ponieważ to właśnie one wyrządzają najmniej szkód w firmie.

 

Niemający talentu ani specjalistycznej wiedzy pracownicy są wybierani do ról managerskich, gdyż nie stanowią zagrożenia dla systemu biurokratycznego. Ich brak kompetencji czy nawet głupota są zupełnie nieistotne. Tacy szefowie są bowiem lojalni korporacji, nie będą też za bardzo przeszkadzać w jej funkcjonowaniu.

 

Mechanizm ten uzupełnia wspomnianą wcześniej zasadę Petera. Zgodnie z tą ostatnią w organizacji hierarchicznej każda osoba awansuje do osiągnięcia swojego progu (nie)kompetencji. W efekcie korporacje są wypełnione niekompetentnymi osobami na wyższych stanowiskach.

 

A zatem tylko pracownicy na niższych szczeblach kariery mogą być faktycznie kompetentni – oczywiście dopóki nie awansują i – w myśl tej zasady – sami staną się niekompetentni.

 

Zasada Dilberta – czy często występuje? Dlaczego tak się dzieje?

 

Obie zasady zostały sformułowane w formie humorystycznej, na łamach komiksów. Wyrażają dość powszechne przekonanie, że managerowie i szefowie, szczególnie w dużych organizacjach, nie są osobami, które zasłużyły na awans swoją wiedzą i umiejętnościami – ale uzyskały stanowiska z jakichś niejasnych powodów. Zasady te są wyrazem sprzeciwu osób na niższych stanowiskach, które są zmuszane do wykonywania bezsensownych poleceń służbowych. Nie stanowią praw w sensie naukowym, ale zwracają uwagę na pewne mechanizmy działania biurokracji, które wiele osób dostrzega na co dzień.

 

Jednym z takich mechanizmów jest przydzielanie awansów osobom posiadającym szeroko rozumiane cechy przywódcze – a nie tym najbardziej utalentowanym i mającym specjalistyczną wiedzę. Urodzeni przywódcy potrafią ukazać siebie w korzystniejszym od innych świetle, zjednać sobie otoczenie. Dzięki sprytowi i rozbudowanym zdolnościom interpersonalnym potrafią osiągnąć swój cel, piąć się po szczeblach kariery, kiedy ich bardziej zdolni, ale mniej przebojowi koledzy i koleżanki pozostają w tyle. Warto jednak pamiętać, że rozbudowane umiejętności komunikacyjne także stanowią bardzo ważną cechę na stanowiskach kierowniczych. Idealnie, jeśli są uzupełniane rzetelną wiedzą specjalistyczną.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku - bez obsługi kasowej; Praca z wykorzystaniem nowoczesnych, zdalnych kanałów obsługi, kształtowanie świadomości Klientów i szerzenie wiedzy z zakresu usług bankowości digital; Budowanie długotrwałych relacji...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku; Budowanie długotrwałych relacji oraz aktywne pozyskiwanie nowych Klientów; Rozpoznawanie i realizowanie potrzeb Klientów poprzez proponowanie zindywidualizowanych rozwiązań; Zapewnienie Klientom doskonałej...
  • Ekspertka / Ekspert ds. Raportowania i Analiz Ryzyka

    BNP Paribas Bank Polska S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Analiza jakości portfela kredytowego, w tym ekspozycji niepracujących; Sprawozdawanie według ustalonych wzorców i ścieżek raportowych do organów zarządczych Banku, jak również KNF; Tworzenie nowych raportów i bloków raportowych w celu podjęcia strategicznych decyzji...
  • Customer Success Manager

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   9 000 - 20 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Identyfikowanie potrzeb klientów oraz proponowanie skrojonych na miarę rozwiązań (farming), Utrzymywanie długotrwałych relacji biznesowych z klientami, Koordynowanie pracy podległego 2 osobowego zespołu w celu skutecznego zaspokojenia potrzeb klienta; Zarządzanie...
  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem hiszpańskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku hiszpańskim i angielskim; Przygotowywanie ofert i zamówień; Udział w wyjazdach i targach; Aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; Współpraca z innymi działami firmy; Realizacja planów sprzedażowych;

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.