Organizacja pracy w firmie
Właściciele firm często narzucają pracownikom pewną organizację czasu pracy. Dotyczy to między innymi określonych godzin przyjścia do biura oraz wyjścia do domu. W Polsce pracujemy zwykle 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Aby dobrze wykorzystać ten czas, musimy zaplanować swoje zadania. Dzięki temu będziemy mogli wykonać wszystkie obowiązki bez konieczności zostawania w siedzibie przedsiębiorstwa po godzinach. Warto tutaj zaznaczyć, że częste przedłużanie dnia pracy wcale nie świadczy o tym, że jesteśmy dobrym podwładnym. Wręcz przeciwnie. Być może nie jesteśmy efektywni, dlatego nie potrafimy zmieścić się w wyznaczonym czasie. Co zatem zrobić, aby wykonać wszystkie swoje obowiązki?
Zarządzanie czasem pracy - jak efektywnie planować i realizować zadania
Przede wszystkim musimy być świadomi, jakie mamy zadania do wykonania. Jeżeli przygotowaliśmy już swoją listę, to warto się także zastanowić, które z nich są priorytetowe. W trakcie wykonywania swoich obowiązków dobrze jest także kontrolować, czy dużo jeszcze zostało do zrobienia. Bieżąca kontrola postępów pomoże nam ocenić, ile czasu potrzeba na zrobienie konkretnych rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza na początku kariery, kiedy jeszcze nie wiemy, jak długo będziemy wykonywać określone zadania.
Obecnie istnieje bardzo dużo narzędzi, które pomagają zaplanować dzień. Większość z nich polega na robieniu notatek, zaznaczaniu terminów np. oddania projektu. Prowadzenie kalendarza przypomni nam np. o zbliżającym się spotkaniu biznesowym. W przypadku, gdy zadań wcale nie ubywa, warto zapytać przełożonego, czy ktoś nie mógłby nam pomóc.
Nie wszystkie obowiązki będą należeć do naszych ulubionych. Warto zatem rozpocząć dzień od tych, za którymi nie przepadamy, dzięki czemu reszta dnia będzie wydawać się przyjemniejsza. Na spadek efektywności na pewno wpływa przeglądanie stron internetowych, które nie są związane z naszą pracą. Większość firm blokuje witryny www, z których nie powinni korzystać pracownicy. Mowa tutaj głównie o mediach społecznościowych. Podobny problem dotyczy przeglądania tych stron na telefonie komórkowym.
Dobra organizacja pracy - zalety
Dobre zarządzanie czasem pomoże nam zrealizować cele. Warto zatem zapisać sobie to, co chcemy osiągnąć i jak będzie wyglądał proces dążenia do upragnionego punktu w karierze. Przyjęcie odpowiedniej strategi organizacji pracy sprawi, że nie będziemy zostawać w biurze po godzinach. Dzięki temu będziemy mogli zadbać o siebie, swoją rodzinę i przeznaczyć wolne chwile na hobby. Zachowamy wtedy zasadę work-life balance.