Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

 
Zarządzanie czasem pracy - organizacja pracy, efektywność pracy

Organizacja pracy w firmie


Właściciele firm często narzucają pracownikom pewną organizację czasu pracy. Dotyczy to między innymi określonych godzin przyjścia do biura oraz wyjścia do domu. W Polsce pracujemy zwykle 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Aby dobrze wykorzystać ten czas, musimy zaplanować swoje zadania. Dzięki temu będziemy mogli wykonać wszystkie obowiązki bez konieczności zostawania w siedzibie przedsiębiorstwa po godzinach. Warto tutaj zaznaczyć, że częste przedłużanie dnia pracy wcale nie świadczy o tym, że jesteśmy dobrym podwładnym. Wręcz przeciwnie. Być może nie jesteśmy efektywni, dlatego nie potrafimy zmieścić się w wyznaczonym czasie. Co zatem zrobić, aby wykonać wszystkie swoje obowiązki?

 

Zarządzanie czasem pracy - jak efektywnie planować i realizować zadania


Przede wszystkim musimy być świadomi, jakie mamy zadania do wykonania. Jeżeli przygotowaliśmy już swoją listę, to warto się także zastanowić, które z nich są priorytetowe. W trakcie wykonywania swoich obowiązków dobrze jest także kontrolować, czy dużo jeszcze zostało do zrobienia. Bieżąca kontrola postępów pomoże nam ocenić, ile czasu potrzeba na zrobienie konkretnych rzeczy. Jest to istotne zwłaszcza na początku kariery, kiedy jeszcze nie wiemy, jak długo będziemy wykonywać określone zadania.

Obecnie istnieje bardzo dużo narzędzi, które pomagają zaplanować dzień. Większość z nich polega na robieniu notatek, zaznaczaniu terminów np. oddania projektu. Prowadzenie kalendarza przypomni nam np. o zbliżającym się spotkaniu biznesowym. W przypadku, gdy zadań wcale nie ubywa, warto zapytać przełożonego, czy ktoś nie mógłby nam pomóc.

Nie wszystkie obowiązki będą należeć do naszych ulubionych. Warto zatem rozpocząć dzień od tych, za którymi nie przepadamy, dzięki czemu reszta dnia będzie wydawać się przyjemniejsza. Na spadek efektywności na pewno wpływa przeglądanie stron internetowych, które nie są związane z naszą pracą. Większość firm blokuje witryny www, z których nie powinni korzystać pracownicy. Mowa tutaj głównie o mediach społecznościowych. Podobny problem dotyczy przeglądania tych stron na telefonie komórkowym.


Dobra organizacja pracy - zalety


Dobre zarządzanie czasem pomoże nam zrealizować cele. Warto zatem zapisać sobie to, co chcemy osiągnąć i jak będzie wyglądał proces dążenia do upragnionego punktu w karierze. Przyjęcie odpowiedniej strategi organizacji pracy sprawi, że nie będziemy zostawać w biurze po godzinach. Dzięki temu będziemy mogli zadbać o siebie, swoją rodzinę i przeznaczyć wolne chwile na hobby. Zachowamy wtedy zasadę work-life balance.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?