Transport jest aktualnie jedną z najszybciej rozwijających się branż. Polskie firmy transportowe wysuwają się na prowadzenie zarówno w kwestii liczby samochodów, jak i ładunków. Konkurencja jest więc ogromna. Mimo to nie brakuje śmiałków, którzy planują założenie firmy transportowej. Czy warto otworzyć działalność spedycyjną? Jakie są koszty jej prowadzenia i jak wygląda opłacalność firmy transportowej?
Firma spedycyjna - jak założyć?
Firma transportowa była, jest i będzie świetnym pomysłem na biznes. Jednak zanim zamarzy nam się własny biznes, warto zapoznać się z szeregiem wymogów, jakie stawiane są przed właścicielami. Na początek warto wiedzieć, że usługi transportu towarów, w świetle prawa są działalnością regulowaną, a to oznacza, że założenie firmy transportowej będzie wiązało się przede wszystkim z uzyskaniem zezwoleń i licencji.
Przedsiębiorca, który planuje otwarcie firmy transportowej musi mieć przede wszystkim zaświadczenie o niekaralności, posiadać stałą siedzibę oraz bazę eksploatacyjną, czyli miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny, a także urządzenia umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły. Niezbędny będzie także certyfikat kompetencji zawodowych oraz zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Niemniej ważne jest posiadanie zdolności finansowej, która zagwarantuje płynność w prowadzeniu biznesu.
Kiedy już odpowiemy sobie na pytanie: czy warto założyć firmę, rozpoczęcie działalności transportowej to tylko kwestia czasu. Wówczas powinniśmy zadbać o określenie specyfikacji usług, jakie zaoferuje nasz biznes. Według Polskiej Klasyfikacji Działalności, będzie to punkt 49.41.Z - transport drogowy towarów. Celem dopełnienia formalności, otwierając jednoosobową firmę transportową, należy złożyć wpis do CEIDG.
Koszty założenia firmy transportowej
Ogromna konkurencja i wysokie koszty prowadzenia działalności transportowej nie powinny nikogo zaskoczyć i jeśli marzy nam się otwarcie firmy przewozowej, warto na chwilę zatrzymać się przy wydatkach z nią związanych. Jakie są koszty założenia firmy transportowej?
Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Ostateczny kosztorys firmy transportowej będzie uzależniony od różnych czynników, jednak zawsze musimy liczyć się z pewnymi kosztami, które okażą się niezbędne „na start”. Samochody, ubezpieczenie, Polisa Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika, założenie własnej firmy transportowej do 3,5 tony - wszystko to generuje ogromne koszty, które są tak naprawdę dopiero początkiem wydatków.
Warto wiedzieć, że działalność w zakresie transportu drogowego możemy prowadzić tylko wtedy, jeżeli nasza firma spełnia wymóg odpowiedniej zdolności finansowej. Co więcej, z informacji zamieszczonych na stronie Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że przedsiębiorca, który otwiera firmę transportową, musi posiadać środki w wysokości:
• 9000 euro na pierwszy samochód przeznaczany do transportu drogowego,
• 5000 euro na każdy kolejny pojazd.
Dotacje dla firm transportowych
Funkcjonowanie każdej firmy wiąże się ze sporymi wydatkami. Przedsiębiorcy mogą jednak ubiegać się o dofinansowanie, które uzależnione będzie od rodzaju działalności czy chociażby wielkości biznesu. A jak wygląda dotacja dla firm transportowych? Właściciele firm transportowych muszą liczyć się z pewnymi ograniczeniami w przyznawaniu dotacji unijnych. Firmy transportowe nie mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu środków transportu. Mogą jednak liczyć na wsparcie z Programów Regionalnych wspomagających rozwój firmy i starać się o wsparcie finansowe na przykład w zakresie nowych usług czy chociażby rozwoju kadry.
Biznesplan firmy transportowej
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia owocnej działalności spedycyjnej, będzie dobry biznesplan firmy transportowej. Plan biznesowy, choć bardzo często traktowany jest przez przedsiębiorców po macoszemu, może przełożyć się na późniejszy sukces biznesu. Co powinien obejmować biznesplan usług transportowych? Przede wszystkim odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania: kto, co, jak i za ile? Zadbajmy o to, by w naszym dokumencie znalazła się nazwa firmy transportowej, opis usługi, charakterystyka działań marketingowych, a także harmonogram realizacji zadań. Ważne jest także ujęcie w nim prognozowanych kosztów biznesu oraz ogólna charakterystyka rynku.