Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zadaniowy czas pracy - jak wprowadzić i co oznacza dla pracownika?

Zadaniowy czas pracy - jak wprowadzić i co oznacza dla pracownika?

 
Zadaniowy czas pracy - jak wprowadzić i co oznacza dla pracownika?

Zadaniowy czas pracy – co oznacza


Zadaniowy system czasu pracy to taki, w którym pracodawca określa pracownikowi konkretne zadania do wykonania i nie prowadzi ewidencji czasu pracy. Takie rozwiązanie umożliwia więc dużą elastyczność i w wielu firmach jest traktowane jako jeden z benefitów.

To zatrudniona osoba decyduje o kolejności realizacji obowiązków oraz o tym, jaki czas przeznaczy na poszczególne czynności. Nie jest jednak prawdą, że praca w takim systemie przebiega zupełnie poza kontrolą przełożonego. Należy przestrzegać terminów, wymiaru czasu pracy i czasu odpoczynku, możliwe są też nadgodziny. Sprawdźmy, co oznacza zadaniowy czas pracy z punktu widzenia pracodawcy i czy wszyscy pracownicy mogą z niego korzystać.

 

Zadaniowy system pracy – kiedy można wprowadzić


Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, zadaniowy czas pracy może zostać wprowadzony, gdy jest to uzasadnione rodzajem pracy, organizacją pracy lub miejscem pracy. Co więcej, można go zastosować wtedy, gdy pracodawca nie ma możliwości kontrolowania pracownika i ewidencjonowania jego czasu pracy np. ze względu na to, że osoba zatrudniona jest aktywna poza zakładem.

Najczęściej taki system obowiązuje tam, gdzie liczy się osiągnięcie pewnych efektów. To wygodne rozwiązanie dla managerów, przedstawicieli handlowych i medycznych, pracowników sprzątających, programistów, dziennikarzy i tych osób, które wykonują zadania zdalnie z domu, dostarczając pracodawcy jedynie rezultaty swych działań.

 

Jak wprowadzić pracownikowi zadaniowy czas pracy


Jeśli pracodawca decyduje się na zadaniowy czas pracy, w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym powinny zostać dokładnie uregulowane wszelkie zasady. Gdy system dotyczy nie ogółu zatrudnionych, a konkretnego pracownika, wówczas informacja o tym powinna zostać zawarta w umowie o pracę.

W tym systemie pracodawca nie może zasypać pracownika zadaniami bez limitu. Przede wszystkim zatrudniający, wyznaczając obowiązki, określa czas na ich wykonanie. Uwzględnia przy tym ośmiogodzinny dzień i czterdziestogodzinny tydzień pracy.


Musi planować rozsądnie, to znaczy tak, aby przy zachowaniu należytej staranności zatrudniony był w stanie wykonać swoje powinności bez nadgodzin.

Należy pamiętać, że zbyt duża liczba obowiązków doprowadzi do konieczności wypłacenia wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Bowiem pracownik przy zachowaniu należytej staranności musi być w stanie wykonać swoje zadania tak, jak przy klasycznej pracy na pełen etat.

O ile ewidencja zadaniowego czasu pracy i kontrolowanie, o której pracownik rozpoczyna i kończy, są w zasadzie niemożliwe, o tyle pracodawca jest zobowiązany prowadzić ewidencję urlopów.

 

Zadaniowy czas pracy – zalety dla pracownika

 

Przede wszystkim przy zadaniowym czasie pracy zatrudniony ma dużą swobodę. Nie jest zobligowany do pojawiania się w miejscu pracy w konkretnych godzinach, nie podpisuje listy obecności, a przełożony nie monitoruje na bieżąco jego postępów. Pracownik sam decyduje o kolejności, sposobie wykonania zadań, zaś z szefem rozlicza się z osiągniętych rezultatów.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!