Czy można rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia
W umowie o pracę są dokładnie określone warunki składania wypowiedzenia zarówno przez pracodawcę, jak i pracownika. Obie strony powinny przestrzegać zapisów, które zostały zawarte w tym dokumencie. Złamanie ich może skutkować sprawą w sądzie pracy. Zdarzają się czasem sytuacje, gdy umowa została rozwiązana bez zachowania okresu wypowiedzenia. Inaczej mówiąc, jest to rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym.
Wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym - warunki
Umowa zostaje zerwana, gdy druga strona zapozna się z treścią wypowiedzenia. Jeśli zatem pracodawca przesłała pocztą pismo, ale podwładny specjalnie unika odebrania awiza, to nie będzie to uznawane przez sąd, jako niemożność zapoznania się z zawartością oświadczenia. Takie decyzje wielokrotnie wydawał Sąd Najwyższy.
Pracodawca może rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym, jeżeli podwładny:
• dopuścił się naruszenia obowiązków,
• popełnił przestępstwo, które zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, co uniemożliwia dalsze wykonywanie obowiązków,
• utracił z własnej winy uprawnienia do wykonywania zawodu (np. utrata prawa jazdy przez kierowcę).
Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że jeśli w ich firmie istnieje organizacja związkowa, to wypowiedzenie umowy najpierw musi być z nią skonsultowane.
Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika w trybie natychmiastowym
Prawo do wypowiedzenia umowy o pracę w trybie natychmiastowym ma również zatrudniony, np. gdy otrzymał zaświadczenie lekarskie o szkodliwych dla jego zdrowia czynnikach związanych z wykonywaniem zadań. Jeśli przedsiębiorca nie zapewnia odpowiednich warunków do bezpiecznego pełnienia obowiązków, to podwładny może zdecydować się na rozwiązanie umowy.
Wypowiedzenie umowy o pracę w trybie natychmiastowym - wzór
Wypowiedzenie w trybie natychmiastowym musi mieć formę pisemną. W podaniu o zwolnienie z pracy pracodawca powinien podać przyczynę zwolnienia. W oświadczeniu pracodawcy kluczowe jest zawarcie klauzuli o możliwości odwołania się w trybie 21 dni od momentu otrzymania pisma. Pracownik natomiast nie ma obowiązku określania powodu swojej decyzji.
Elementy, które muszą się znaleźć w takim dokumencie, to między innymi:
• miejscowość i data,
• dane pracownika oraz pracodawcy,
• nagłówek np. „Rozwiązanie umowy o pracę”,
• przyczyna (ze strony przełożonego),
• podpisy obu stron.