Work life balance - co to jest?
Work life balance (wlb) to koncepcja zarządzania czasem. Jej narodziny przypadają na lata 70 XX wieku. Koncepcja miała być odpowiedzią na rosnący poziom zaangażowania w pracę. Szybki wzrost gospodarczy oraz systemy zarządzania wprowadzane przez firmy, praktycznie pozbawiły w tamtym czasie pracowników życia prywatnego. Ludzie pracowali o wiele za dużo.
Niejednokrotnie nadal wielu osobom wydaje się, że kluczem do sukcesu jest praca po godzinach, w weekendy, a nawet w godzinach nocnych. Bywa, że pracownicy całe swoje życie podporządkowują pod pracę. Dają tym samym przyzwolenie na dokładnie obowiązków, a potem okazuje się, że jedyną rzeczą, którą posiadają, jest praca.
Nie tędy droga. Należy od początku wypracować zasady life balance, aby nie doprowadzić do wypalenia zawodowego lub wyniszczenia organizmu, a w konsekwencji problemów zdrowotnych. Wielu pracoholików nagminnym przesiadywaniem w pracy zrujnowało nie tylko swoje zdrowie, ale też relacje rodzinne.
Osoby, które pracowały ponad standardowy czas pracy, były mniej zaangażowane i mniej wydajne pomimo większej ilości przepracowanych godzin. W końcu nadszedł czas buntu pracowników. Zaczęli domagać się podziału pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Ludzie zwyczajnie chcieli mieć czas na życie, czas dla rodziny, na rozrywkę i spotkania towarzyskie. Tak narodziła się definicja work life balance.
Work life balance - zasady
Podstawową zasadą koncepcji work life balance jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. To taki podział spraw zawodowych i osobistych, aby tworzyły wspólną całość i były zgodne z oczekiwaniami, zasadami i wartościami jednostki-pracownika.
Główną zasadą nie jest tylko work balance, czyli praca od 8 do 16. To poważniejsze zmiany w kulturze organizacyjnej czasu pracy na linii pracownik-pracodawca. Zasada dotyczy pracy na każdym stanowisku bez względu, czy reprezentujesz kadrę managerską, czy pracownika szeregowego. Każdy zasługuje na czas z rodziną, czy wyjście do kina, zamiast ciągłej dyspozycyjności w pracy.
Co najważniejsze, w głównej mierze work life balance zależy od Ciebie. Pracodawca może dać jedynie szansę na pełne korzystanie z uroków życia poza pracą. Jednak to Ty musisz na samym początku swojej drogi zawodowej zdecydować, czy oddajesz się bezwarunkowo pracy, czy chcesz mieć też swoje życie poza nią. WLB to taki rodzaj higieny życia, który powinien każdy z nas zachować.
Najlepiej zasady work life balance funkcjonują w startupach oraz dużych zagranicznych korporacjach. Ci pracodawcy dają m.in. możliwość pracy zdalnej lub elastyczne godziny pracy. Organizują eventy lub imprezy integracyjne nie tylko dla pracowników, ale także ich rodzin. Istnieją firmy, które pozwalają przychodzić do pracy ze swoimi pupilami lub mają swojego firmowego kotka! To bardzo dobrze wpływa na rozładowanie wszelkich napięć. Poza tym przedszkola firmowe, czy praca np. w biurze zlokalizowanym w domku jednorodzinnym daje namiastkę życia prywatnego w pracy. Za granicą w ramach równowagi firmy udzielają nawet długich urlopów nie tylko na odpoczynek i regenerację, ale także na podniesienie własnych kompetencji. Taki urlop może trwać nawet kilka miesięcy.
Work life balance szkolenie
Jak wygląda kwestia work life balance w Polsce? Patrząc na statystyki niezbyt kolorowo. Polacy są siódmym najwięcej pracującym narodem wśród 35 państw badanych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Według ich badania w ciągu roku przeciętny Kowalski pracuje 1928 godzin.
Wynika z tego, że kultura work life balance w Polsce działa bardzo słabo. Nasi rodzimi pracodawcy stawiają przede wszystkim na pracę, która mierzona jest godzinami spędzonymi w zakładzie pracy. W naszym kraju pokutuje nastawienie, że jeśli pracownik nie jest fizycznie w pracy minimum 8 godzin dziennie, to nie pracuje efektywnie. Niestety pracodawcy nie dostrzegają zalet elastycznego czasu pracy lub zadaniowej formy. Niektóre zadania da się przecież wykonać w krótszym czasie, a pozostałe godziny to puste godziny spędzone przy biurku.
Zasadę work-life balance dobrze wykorzystują zagraniczne firmy. Niektóre z nich wprowadzają testowo 6-godzinny dzień pracy i już widać pierwsze pozytywne efekty tej zmiany. Po pierwsze pracownik jest bardziej wypoczęty, skoncentrowany, bardziej poświęca się zadaniom. Pracuje szybciej, wydajniej a przy tym jest zrelaksowany i pełen kreatywności.
Każdy pracownik i pracodawca powinien przejść obowiązkowo szkolenie work life balance, aby osiągnąć wspólny sukces. Na początek warto odnieść się do literatury i badań, które obrazują, jak wiele zmienia się w naszym życiu, gdy stosujemy te zasady na co dzień.
Poza tym na rynku dostępne są szkolenia z tego obszaru. Dzięki nim zrozumiesz własne cele i potrzeby. Będziesz osobą świadomą, która odpowiednio zarządza sobą w życiu zawodowym i poza nim. Zmniejszy to twoją frustrację i podniesie efektywność. To z kolei przełoży się na skuteczność i jakość podejmowanych działań. Szkolenia z tego zakresu przydadzą się przede wszystkim instytucjom pracy w odnalezieniu drogi do zatrudniania zmotywowanych pracowników.