Kultura pubowa jest nam znana przede wszystkim z Wielkiej Brytanii. Pub (skrót angielskiego "public house", czyli miejsce publiczne) to miejsce spotkań towarzyskich, którym najczęściej towarzyszy piwo lub inny alkohol, ale nie tylko. W pubie można spotkać się też na kawę, zjeść lunch, zagrać w bilard czy rzutki albo obejrzeć mecz. Oferta jest więc dość szeroka i tylko od właściciela zależy, co zaproponuje swoim klientom. Jeśli właśnie rozważasz prowadzenie swojej firmy, zastanawiasz się, jak założyć własny pub, podpowiadamy, co jest najważniejsze, aby rozkręcić taki biznes krok po kroku.
Pub: koszty założenia działalności
Jeśli szukasz pomysłów na własny biznes z małym wkładem, to pub niekoniecznie do nich należy. Przy każdej działalności gospodarczej prawidłowe oszacowanie kosztów jest sprawą podstawową. Warto w tym celu przygotować biznesplan, który daje ogólny wgląd we wszystkie pomysły i pokaże możliwości, jak wcielić je w życie i ile to będzie kosztować. Wydatki na otwarcie pubu są zależne przede wszystkim od tego, czy dysponujesz odpowiednim miejscem, czy chcesz je kupić lub wynająć. Lokal na pub powinien mieć ok. 100 – 200 metrów kwadratowych powierzchni. Dobrze jest wybrać miejsce, w którym można zorganizować ogródek. W okresie letnim to ogromny atut, przyciągający klientów i mający wpływ na zyski firmy.
Najmniejsze wydatki na start poniesiesz, decydując się na lokal, w którym wcześniej prowadzona była działalność gastronomiczna. Odejdą wtedy koszty adaptacji pomieszczeń, przystosowywania ich do wymogów sanepidu itd. Często w takich ofertach znajduje się też podstawowe wyposażenie lokalu – stoły, lady, sprzęty czy meble kuchenne.
Doliczyć należy również koszty zatrudnienia pracowników, uzyskania koncesji na handel alkoholem, zatowarowania i wiele innych drobniejszych elementów. Niemniej wydatki na inwestycję we własny pub zależą głównie od lokalu – jego stanu technicznego i zakresu prac, jakie trzeba włożyć w wykończenie. Koszty, z którymi trzeba się liczyć, zaczynają się od kilkudziesięciu (30 000 – 40 000 zł), a kończą nawet na kilkuset tysiącach zł.
Pub:
-
lokalizacja
Tę kwestię trzeba bardzo dobrze przemyśleć! Odpadają lokale sąsiadujące bezpośrednio z budynkami mieszkalnymi, szkołą, szpitalem, kościołem itd. Głośna muzyka i rozmowy gości – zwłaszcza w okresie letnim, kiedy czynny jest ogródek w pubie – nie powinny zakłócać ciszy nocnej okolicznych mieszkańców. Świetnie sprawdzają się lokalizacje w centrach miast, ale to zwykle większy koszt wynajęcia czy zakupu nieruchomości. Kolejną kwestię stanowi dojazd i parking – pub powinien być dobrze dostępny, nie może znajdować się na obrzeżach miasta, do których długo się jedzie.
-
wymogi
Otwarcie pubu oznacza konieczność załatwienia kilku formalności. Przede wszystkim trzeba posiadać pozwolenie na użytkowanie lokalu. Pub, także ten, w którym nie są serwowane gorące, przygotowywane na miejscu dania, a jedynie np. gotowe, odgrzewane w mikrofalówce przekąski, to lokal gastronomiczny. Trzeba więc spełnić wymogi sanepidu oraz ppoż.
Kolejna kwestia to koncesja na alkohol. Aby ją uzyskać, należy złożyć wniosek w urzędzie miasta/ gminy/ miasta na prawach powiatu. Urząd może nie wydać zgodny na sprzedaż alkoholu, jeśli w pobliżu pubu znajduje się szkoła albo miejsce kultury. Koszt koncesji zależy od rodzaju alkoholu:
- napoje alkoholowe do 4,5% alkoholu oraz piwo i napoje od 4,5% do 18% alkoholu (bez piwa) – 525 zł,
- napoje alkoholowe powyżej 18% alkoholu – 2100 zł.
Pub: wyposażenie lokalu
Jednym z największych wydatków jest wyposażenie baru w pubie. Jeśli środki, którymi dysponujemy, są mocno ograniczone, możemy postawić na używany sprzęt i meble. Wiele ogłoszeń znajdziemy w internecie. Warto jednak dokładnie sprawdzić stan tego, co kupujemy, aby w przyszłości nie dokładać do ciągłych napraw.
Własny pub: ile można zarobić?
Szacowanie potencjalnych zysków można przeprowadzić właściwie wyłącznie na podstawie przygotowanego biznesplanu. Dochód zależy bowiem od bardzo wielu czynników. Na zysk z takiej inwestycji na pewno trzeba będzie poczekać kilka miesięcy.
Jednym ze sposobów na własny biznes jest też dołączenie do franczyzowej sieci firmowych pubów. Wybierając franczyzę, zapłacimy kilkadziesiąt tysięcy za przystąpienie do sieci oraz procent od sprzedaży, ale otrzymamy gotowy model biznesowy, wsparcie w promocji lokalu i znaną już markę. Firmy zazwyczaj zapewniają też wyłączność w danym mieście.