Każdy przedsiębiorca wie, że trzeba opłacać składki ZUS w terminie. W praktyce jednak mogą się wydarzyć mniej lub bardziej przewidywalne problemy, przez które w rozliczenia z ZUS-em wkradną się zaległości. Rosnące odsetki i świadomość postępowania egzekucyjnego, które toczy się wobec zadłużonej firmy sprawiają, że przedsiębiorca chce jak najszybciej znaleźć wyjście z finansowych kłopotów. Jednym z umożliwiających to rozwiązań jest układ ratalny.
Układ ratalny ZUS - na czym polega
Najprościej mówiąc, układ ratalny pozwala rozłożyć zaległości względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na raty. Z chwilą podpisania umowy z ZUS-em przestają być naliczane odsetki i zawiesza się postępowanie egzekucyjne. Dzięki temu przedsiębiorcom jest łatwiej zachować ciągłość prowadzenia działalności. Oficjalnie nie zalegają z opłacaniem składek, a więc mogą starać się np. o kredyt czy uczestniczyć w przetargach.
Wniosek o rozłożenie na raty – ZUS
Ta forma pomocy cieszy się wśród Polaków dużą popularnością. Jak podaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych: „W roku 2018 r. do ZUS wpływało średnio 5,9 tys. wniosków miesięcznie od dłużników o zawarcie układu ratalnego, czyli więcej niż w roku 2015 r. (4,3 tys. wniosków miesięcznie), i więcej niż w latach 2016-2017 (średnio 5,6 tys. wniosków miesięcznie).”
Ale wnioskować o rozłożenie długu mogą nie tylko obecni i byli przedsiębiorcy. To rozwiązanie, z którego korzystają też spadkobiercy, osoby trzecie i następcy prawni, gdy została na nich przeniesiona odpowiedzialność za nieopłacone składki, małżonkowie dłużnika oraz pełnomocnicy upoważnieni przez dłużnika do odpowiedzialności za zaległe składki.
Rozłożyć w czasie można należności za ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych. A co z odsetkami, które zostały naliczone do dnia złożenia wniosku? One, a także dodatkowa opłata i koszty upomnienia, również mogą zostać objęte umową.
Co zrobić, aby rozłożenie na raty ZUS zaakceptował? Przede wszystkim należy złożyć wniosek. Wzór można pobrać ze strony internetowej zakładu. Najważniejsze, aby dokładnie wskazać, które należności mają zostać objęte umową – ile wynosi ich kwota oraz za jaki okres powinny być opłacone. To jednak nie wszystko. Koniecznie jest także, aby podać uzasadnienie wniosku o spłatę ratalną zadłużenia i informację, dlaczego jednorazowa spłata nie była możliwa.
Poza wnioskiem, należy też złożyć do ZUS-u dokument odzwierciedlający kondycję finansową. Jego rodzaj zależy do formy opodatkowania. I tak np. osoby prawne i spółki prawa handlowego, prowadzące pełną księgowość przedstawiają sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe oraz za rok bieżący, a także oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP). Z kolei przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych albo płacący podatek liniowy dołączają PIT 36 lub PIT 36L za ostatni rok oraz PIT 38 (o ile składali takie zeznanie), aktualny wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący.
Biorąc pod uwagę uzasadnienie rozłożenia na raty oraz sytuację finansową dłużnika, ZUS w ciągu 2 miesięcy podejmuje decyzję, czy umowa ratalna zostanie zawarta. Można się od niej odwołać w ciągu 7 dni.