Zarządzanie organizacją to zadanie złożone, wymagające silnej strategii, elastyczności w działaniu i umiejętności dostosowania się do zmiennych realiów rynku. Jedną z koncepcji zarządzania jest TQM, w której pierwsze skrzypce gra jakość. Na czym polega ten sposób kierowania firmą i jakie ma zalety?
Co to jest TQM?
TQM to skrót od angielskich słów Total Quality Management, co możemy tłumaczyć jako kompleksowe zarządzanie przez jakość. Co to oznacza w praktyce? Stałe dążenie do udoskonalania każdego aspektu działalności firmy. W podnoszeniu jakości uczestniczą wszystkie osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie. Stawia się na pracę zespołową, zaangażowanie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Ważną rolę w zarządzeniu odgrywa także nauczenie pracowników samokontroli, która ma zastąpić stałą kontrolę podwładnych przez przełożonego.
Celem TQM jest długotrwały sukces, wynikający z zadowolenia klienta, korzyści dla firmy i pracowników oraz całego społeczeństwa. Można to osiągnąć m.in. dzięki:
- zaangażowaniu pracowników w doskonalenie każdego elementu ich działalności. Nawet małe zmiany i drobne usprawnienia mogą przynieść wielkie efekty,
- optymalizacji procesów – wykorzystywaniu odpowiednich narzędzi, unikaniu błędów, synchronizacji pracy dla lepszego wykorzystania czasu, ulepszaniu metod pracy,
- nastawieniu pracowników i przełożonych na ciągłe doskonalenie,
- współpracy zamiast rywalizacji,
- systemowym podejściu, w którym firma traktowana jest jako całość powiązanych ze sobą elementów, które powinny ze sobą dobrze współdziałać dla wspólnego sukcesu,
- podejmowaniu decyzji opartych na faktach.
Zarządzanie przez jakość – zalety
Historia idei zarządzania organizacją przez jakość sięga lat 20. XX w. Ta filozofia początkowo wykorzystywana w japońskich przedsiębiorstwach z biegiem lat zyskała uznanie także w Ameryce i Europie.
Celem TQM jest zadowolenie klientów, dawanie korzyści członkom organizacji i całemu społeczeństwu, co przekłada się na długofalowy sukces przedsiębiorstwa.
Zarządzanie przez jakość ma wiele atutów. Tę koncepcję może wdrożyć zarówno mikrofirma działająca na lokalnym rynku, jak i duża korporacja, mająca wiele oddziałów. Stałe dbanie o jakość, nastawienie na współpracę i optymalizację kosztów może pomóc zyskać przewagę rynkową nad konkurentami. Koncepcja TQM to nie tylko metoda zarządzania, ale właściwie filozofia firmy, w której wszyscy współdziałają dla wspólnego dobra.