Tajemnica firmy - ustawa
Prowadząc firmę, trzeba się liczyć z tym, że konkurencja nie śpi. Właściciele firm starają się zabezpieczyć swoje procesy technologiczne, wymagając od pracowników zachowania tak zwanej tajemnicy przedsiębiorstwa.
W myśl artykułu 11. 2. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji pod pojęciem tajemnicy przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, które „posiadają wartość gospodarczą i nie są powszechnie znane”. Pracodawca ma prawo do ochrony tych danych. Oprócz tego może wymagać od swoich podwładnych nieujawniania ich osobom postronnym, tym bardziej jeżeli będzie to działało na niekorzyść firmy.
Tajemnica firmy - przepisy
Powszechnie używana nazwa „tajemnica handlowa” nie istnieje z punktu widzenia prawa. To błędne sformułowanie najprawdopodobniej wynika z dosłownego tłumaczenia angielskiego zwrotu trade secrets. Poprawna nazwa, która używana jest w ustawach, to tajemnica przedsiębiorstwa.
4 września 2018 weszła w życie nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Było to spowodowane wymogami Unii Europejskiej. W myśl nowych przepisów za czyn zaliczany do nieuczciwej konkurencji uznawane są:
• ujawnianie lub wykorzystywanie informacji,
• pozyskiwanie informacji, polegające na nieuprawnionym dostępie, przywłaszczaniu lub kopiowaniu technologii.
Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa
Jak już było wcześniej wspomniane, za tajemnicę przedsiębiorstwa traktowane są wszystkie informacje dotyczące kwestii technicznych, technologicznych oraz organizacyjnych, które nie zostały podane do wiadomości publicznej. Podjęto wszelkie działania, aby te informacje nie ujrzały światła dziennego. W związku z tym przekazywanie ich stanowi naruszenie prawa.
Poufne tematy będą zatem dotyczyły sposobu wytwarzania towaru, procedur oraz organizacji pracy. Przedsiębiorcy mogą zabezpieczać się przed ujawnieniem powyższych danych, wymagając od zatrudnionych podpisania zobowiązania do zachowania tajemnicy służbowej.
Dodatkowo jednym z powodów zwolnienia może być właśnie niedochowanie tej tajemnicy. Ujawnianie informacji, które mogą narazić pracodawcę na szkodę, uznawane jest za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. Na tej podstawie przedsiębiorca ma prawo zdecydować się na rozwiązanie umowy z nielojalnym podwładnym.