Nigdy nie jest za późno na podnoszenie kwalifikacji. Na rynku znaleźć można bardzo wiele szkoleń przeznaczonych niemal dla każdej grupy zawodowej. Jaki kurs wybrać? Czym różnią się od siebie szkolenia miękkie i twarde? Które z nich wybrać?
Szkolenia twarde a miękkie – czym się różnią?
Wysyłanie pracowników na kursy to norma w dużych firmach i korporacjach. Warto też wiedzieć, że pracodawca jest zobowiązany prawnie do umożliwienia pracownikowi rozwoju zawodowego. Mówi o tym wprost Kodeks pracy:
Art. 17. [Podnoszenie kwalifikacji zawodowych]
Pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
Szkolenia pracownicze stały się także remedium na braki kadrowe. Rynek pracy w Polsce nieustannie się zmienia, co jest wynikiem między innymi rozwoju technologicznego. Nowe metody i narzędzia powstają tak szybko, że brakuje osób potrafiących się nimi posługiwać. Żeby zachować konkurencyjność przedsiębiorstwa, pracodawcy zatrudniają kolejnych specjalistów oraz przeprowadzają wewnętrzne szkolenia.
Kursy, na które wysyła pracodawca, a także szkolenia online oraz stacjonarne, jakie można zrobić samodzielnie w wolnym czasie, dzielą się na dwa rodzaje – szkolenia twarde oraz szkolenia umiejętności miękkich.
Szkolenia twarde – ich celem jest poszerzanie wiedzy, nabycie umiejętności specjalistycznych, technicznych i innych. Często są to kursy certyfikowane. Osoba, która je przejdzie, nabywa nowe kompetencje twarde – czy jest to znajomość języka programowania, czy tworzenia makramów, wystawiania faktur, czy też obsługiwania wózka widłowego. Szkolenia te bardzo często mają część teoretyczną i praktyczną, kończą się egzaminem i dają konkretne uprawnienia zawodowe.
Szkolenia miękkie – kształtują zdolności indywidualne pracownika. Kursy mogą rozwijać takie kompetencje miękkie jak np.:
- sprawna komunikacja interpersonalna,
- umiejętność współpracy w zespole,
- zdolność do radzenia sobie ze stresem, w trudnych sytuacjach,
- zarządzanie czasem w pracy,
- planowanie zadań krótkoterminowych i długofalowych,
- umiejętność zarządzania zespołem zdalnym.
Szkolenia miękkie i twarde – które wybrać
Bardzo wiele przedsiębiorstw oraz indywidualnych osób koncentruje się na kursach dotyczących wiedzy specjalistycznej i deprecjonuje szkolenia z kompetencji miękkich, co jest sporym błędem. Przykłady ze świata sportu uczą, że grupa doskonale wyszkolonych technicznie zawodników – indywidualistów, którzy jednak nie tworzą zgranej drużyny – nie wygra meczu. Co więcej, kompetencje miękkie takie jak znajomość technik zarządzania czasem pracy czy komunikacji na odległość stały się niezwykle cenna w dobie pracy zdalnej. Warto zatem doceniać oba typy szkoleń, zarówno w firmie, jak i wówczas, kiedy zapisujemy się na kurs indywidualnie.
Jeśli chcemy zorganizować w firmie szkolenia – o ich wyborze mogą zdecydować np. przeprowadzone wśród pracowników testy kompetencji zawodowych albo ankieta, w której podwładni zgłoszą zapotrzebowanie na kursy. Ponadto warto pamiętać o przeprowadzeniu kursów miękkich, kiedy zmienia się organizacja pracy (np. część osób przechodzi w tryb zdalny, poszerza się zespół itp.).
Jeśli indywidualnie szukamy dla siebie szkolenia, przejrzyjmy oferty pracy na stanowisko, które zajmujemy – lub stanowiska wyższe. Oferty podpowiedzą nam, jakie umiejętności, i twarde, i miękkie, są obecnie wysoko cenione na rynku pracy.