Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Syndrom urojonej publiczności w pracy – na czym polega?

Syndrom urojonej publiczności w pracy – na czym polega?

 
Syndrom urojonej publiczności w pracy – na czym polega?

Wydaje Ci się, że wszyscy od razu zauważają każde Twoje potknięcie w pracy? Nieustannie czujesz na sobie wzrok przełożonego i współpracowników, masz wrażenie bycia stałym celem obgadywania i plotek? Możesz cierpieć na syndrom urojonej publiczności. Sprawdź, co to takiego oraz jak sobie z nim poradzić.

 

Spis treści

Syndrom urojonej publiczności – czym jest?

 

Osoby z tym syndromem mają poczucie ciągłego zagrożenia ze strony innych. Wydaje im się, że są stale oceniane, częściej negatywnie niż pozytywnie. Mają wrażenie, że są na świeczniku, a nawet lekko rzuconą uwagę przez współpracownika czy szefa potrafią długo rozpamiętywać. W niewinnych komentarzach na swój temat doszukują się drugiego dna i potwierdzenia swojego przekonania o tym, że inni są wrogo nastawieni wobec nich.

 

Takie osoby przejawiają w związku z tym skłonność do nadmiernego analizowania zachowania innych, są przy tym skupione na sobie, gdyż wydaje im się, że muszą się nieustannie kontrolować, by nie popaść w niełaskę otoczenia.

 

Syndrom urojonej publiczności – przyczyny

 

Przyczyny syndromu urojonej publiczności mogą być bardzo złożone. Bez wątpienia do jego wystąpienia przyczyniają się:

 

  • zaburzenia samooceny, niskie poczucie własnej wartości, 

  • zaburzenia emocjonalne i kłopoty z ich wyrażaniem, 

  • lęki społeczne i inne, 

  • poczucie niedopasowania do otoczenia, odmienności, 

  • brak asertywności, nieumiejętność jawnego wyrażania swojego zdania. 

 

Syndrom urojonej publiczności – objawy

 

Napięcie emocjonalne prowadzi do wycofania, nieśmiałości w pracy. Osoby z syndromem urojonej publiczności miewają obawy przed braniem udziału w dyskusji wymagającej obrony swojego stanowiska. Niekiedy powstrzymują się przed wypowiadaniem także na pozapracowe, towarzyskie tematy. Boją się, że inni zauważą niedostatki ich charakteru, umiejętności.

 

Z syndromem tym czasami łączą się inne zaburzenia, np. syndrom oszusta, czyli poczucie, że oszukuje się innych w kwestii swoich kwalifikacji i nie zasługuje się na dane stanowisko.

 

Wraz z syndromem urojonej publiczności może rozwijać się także perfekcjonizm, a w skrajnych przypadkach również pracoholizm. Ponieważ dana osoba czuje się oceniana, stara się wykonywać wszystkie zadania w sposób doskonały, a nawet przewyższający oczekiwania, żeby tylko uniknąć krytyki.

 

Zdarza się również, że syndrom urojonej publiczności prowadzi do uwalniania negatywnych i wyraźnie agresywnych postaw wobec otoczenia, np. tzw. syndromu królowej pszczół – kiedy mająca poczucie zagrożenia kobieta na wysokim stanowisku zaczyna dyskryminować inne kobiety i faworyzować męskich podwładnych. 

 

Syndrom urojonej publiczności – kogo dotyczy?

 

Na syndrom urojonej publiczności cierpią osoby mające niskie poczucie własnej wartości, bardzo wrażliwe na krytykę, które np. niepochlebną opinię na temat jakiegoś projektu czy zadania odbierają osobiście, jako atak personalny.

 

Syndrom urojonej publiczności – jak z nim walczyć?

 

Cierpiący na syndrom urojonej publiczności miewają trudności w wykorzystaniu swojego potencjału, talentów i korzystnego poprowadzenia kariery zawodowej. Unikają bycia w centrum uwagi, a więc przełożeni mogą nie dostrzegać wkładu takich pracowników w sukces jakiegoś projektu, pomijać ich przy premiach i awansach. Osoby z tym syndromem mogą unikać też przebywania ze współpracownikami w czasie wolnym, np. w czasie lunchu, przerwy na kawę. Zdystansowanie budzi nieufność i może dawać błędne wyobrażenie o braku zaangażowania, niechęci.

 

Tymczasem ludzie z syndromem urojonej publiczności mogą być enstrawertykami o dużej potrzebie kontaktów społecznych, osobami towarzyskimi, z poczuciem humoru i szerokie zainteresowaniami, którymi chcieliby się dzielić. Przed uzewnętrznieniem i swobodą w kontaktach powstrzymują ich problemy z samooceną. Co może im pomóc? Przede wszystkim wizyta u psychologa i ewentualna psychoterapia. Budowanie poczucia własnej wartości to złożony proces. Niekiedy tylko osoba z zewnątrz, specjalista jest w stanie wskazać przyczyny zaburzeń samooceny.

 

Warto także zacząć samemu wprowadzać drobne zmiany, które mogą pomóc w samoakceptacji. Zająć się jakimś ciekawym projektem, np. artystycznym, sportowym czy nawet branżowym i wyznaczyć sobie małe cele, jakie chce się osiągnąć w danym czasie. Ważne, by nagradzać i doceniać siebie po osiągnięciu każdego celu.

 

W budowaniu własnej wartości pomaga także… skupienie się na wartości innych osób. Osoby z zaburzeniami samooceny mogą mieć skłonność do koncentrowania się na sobie, drobiazgowej autoanalizy, a przez to niedostrzegania pozytywnych zdarzeń i wartościowych relacji dokoła nich. Wolontariat, działalność w ramach organizacji pozarządowych, budowanie w sobie bezinteresowności i empatii wobec osób wymagających pomocy, cierpiących, mogą pomóc wyrwać się z natłoku własnych myśli, nabrać nowej perspektywy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Gwarantujemy: Nowoczesną flotę pojazdów (Mercedes, MAN) Wsparcie w ojczystym języku; Terminowość wypłat i atrakcyjny system premiowy; Pomoc przy formalnościach z Niemieckimi instytucjami; Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe; Elastyczność w wyborze systemu pracy (2/1, 3/1, lub 4/1)...
  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twoje obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa obecnych. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz liniami lotniczymi. Negocjowanie cen i przygotowywanie ofert transportowych.
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!