Strajk w pracy - przyczyny
Według artykułu 17. ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych strajk „polega na zbiorowym powstrzymywaniu się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporu”. Nadrzędną przyczyną buntu jest chęć zmuszenia pracodawcy do zaakceptowania roszczeń podwładnych. Prawo do strajku mają pracownicy, a prawo do organizacji strajku – związki zawodowe.
Strajkować nie mogą osoby zatrudnione w:
• Państwowej Straży Pożarnej,
• Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
• Agencji Wywiadu,
• Służbie Kontrwywiadu Wojskowego,
• Służbie Wywiadu Wojskowego,
• Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
• Policji i Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
• Służbie Więziennej, Granicznej oraz Celnej.
To samo dotyczy ludzi, którzy w przypadku odmowy wykonywania zadań wpływają na powstanie zagrożenia zdrowia lub życia obywateli.
Strajk w zakładzie w pracy - czym grozi
Strajk w zakładzie pracy może być legalny bądź nielegalny. Bojkot pracy to ostateczność stosowana w momencie, gdy nie udało się rozwiązać sporu zbiorowego metodą polubownych działań. Aby strajk był legalny, wcześniej należy przeprowadzić pertraktacje. Decyzję o zaniechaniu rozmów i wszczęciu strajku należy opisać w specjalnym protokole podpisanym przez obie strony sporu.
Przed ogłoszeniem strajku związek zawodowy jest zobowiązany do przeprowadzenia referendum wśród pracowników. Jeśli za wstrzymaniem pracy ze względu na brak porozumienia opowie się co najmniej 50% zatrudnionych, to można rozpocząć działania strajkowe. Ogłoszenie bojkotu musi nastąpić co najmniej 5 dni przed jego rozpoczęciem. Jeśli te wymogi zostały naruszone, to protest zostaje uznany za nielegalny. Udział w nim będzie skutkował naganą, upomnieniem lub dyscyplinarnym zwolnieniem. Oprócz tego podwładni tracą wynagrodzenie za dni, podczas których nie wykonywali swoich obowiązków. Nieprzepracowane godziny nie są też liczone do czasu i stażu pracy, a składki na ubezpieczenia społeczne zostają zawieszone.
Strajk w miejscu pracy - czy go tłumić?
W trakcie trwania sporu pracodawca i związki zawodowe powinni prowadzić pertraktacje, aby znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało obie strony. Strajk w pracy to dla przedsiębiorcy duży kłopot. Naraża go na straty finansowe. Brak porozumienia może wpłynąć na utratę zaufania opinii publicznej oraz wiarygodności firmy. Dlatego najlepiej do niego nie dopuścić. Jeśli jednak podwładni zdecydowali się na walkę o swoje prawa w ten sposób, to pracodawca musi doprowadzić do jak najszybszego rozwiązania sporu.