Storytelling – co to?
Storytelling po polsku można określić jako sztukę opowiadania historii, marketing narracyjny. Pozwala tworzyć angażujące treści – teksty, materiały wideo i grafiki – opowieści, które, mimo że reklamowe, są przyjemne w odbiorze, zapadają w pamięć i budują wizerunek marki.
Storytelling w reklamie przybiera na sile w okresie przedświątecznym. Dlaczego? Po prostu – jest skuteczny. Produkt wydaje się jedynie dodatkiem, pretekstem do opowiedzenia wzruszającej historii. Chodzi o opowieści o rodzinie, samotnym starszym człowieku, marzącym, aby zobaczyć swoich bliskich przy świątecznym stole, chłopcu przekonującym ojca, by zgodził się przygarnąć bezdomnego psa czy przechodzącego wewnętrzną przemianę bohatera, który nauczył się dzielić tym, co ma.
Jak napisać storytelling?
W założeniu bardzo subtelny i nieinwazyjny storytelling w marketingu cieszy się ogromną popularnością. By stworzyć porywającą historię, trzeba zadbać o wiele małych elementów, które muszą do siebie doskonale pasować. Co jest najważniejsze, żeby osiągnąć cele marketingowe? Przede wszystkim dokładne określenie idei, reakcji, jaką chce się wywołać za pomocą historii. Jeśli przyjrzymy się przykładom storytellingu, zauważymy, że mają one powtarzające się elementy, m.in.:
- główny bohater – centralna postać opowieści – rozwiązuje problem, jest bliski odbiorcom, budzi emocje;
- cel, do którego zmierza bohater,
- przeciwnik – ktoś lub coś, co staje głównej postaci na drodze; może to być inna osoba, przeciwności losu, niefortunny zbieg okoliczności czy negatywne cechy bohatera;
- pomocnik – osoba, siła, rzecz – coś, co wspiera bohatera w jego dążeniu do celu.
W storytellingu liczą się pomysł, oryginalność i kontekst. Ważne jest skonstruowanie takiego bohatera i takiej historii, która pozwoli na zbudowanie więzi z odbiorcą, wywoła skojarzenia z marką.
Jak wykorzystać storytelling w firmie?
Choć to głównie z reklamą firmy czy produktu kojarzony jest storytelling, przykłady zastosowań opowieści można mnożyć i w innych obszarach. Opis historii przedsiębiorstwa na stronie internetowej w zakładce „o nas”? O wiele ciekawszy będzie storytelling z prezesem i pracownikami w rolach głównych, osadzony w szerszym kontekście, niż wypunktowane suche fakty.
Remedium na nużące prezentacje jest… storytelling danych, czyli osadzenie prezentowanych wyników – wykresów, tabel w kontekście. Nakreślenie bohatera – np. firmy, zjawiska, przedstawienie, czym się charakteryzował, jak się zmieniał bądź nie i co można z tego wywnioskować – oczywiście na podstawie zgromadzonych danych.
Jest też szeroko stosowany w zarządzaniu zasobami ludzkimi, komunikacji wewnętrznej firm, przy wdrażaniu nowych pracowników. Storytelling inspiracyjny ułatwia zarządzanie, zrozumienie działań i decyzji przełożonych.