Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

 
Storytelling w marketingu

Storytelling – co to?


Storytelling po polsku można określić jako sztukę opowiadania historii, marketing narracyjny. Pozwala tworzyć angażujące treści – teksty, materiały wideo i grafiki – opowieści, które, mimo że reklamowe, są przyjemne w odbiorze, zapadają w pamięć i budują wizerunek marki.

Storytelling w reklamie przybiera na sile w okresie przedświątecznym. Dlaczego? Po prostu – jest skuteczny. Produkt wydaje się jedynie dodatkiem, pretekstem do opowiedzenia wzruszającej historii. Chodzi o opowieści o rodzinie, samotnym starszym człowieku, marzącym, aby zobaczyć swoich bliskich przy świątecznym stole, chłopcu przekonującym ojca, by zgodził się przygarnąć bezdomnego psa czy przechodzącego wewnętrzną przemianę bohatera, który nauczył się dzielić tym, co ma.

 

Jak napisać storytelling?

 

W założeniu bardzo subtelny i nieinwazyjny storytelling w marketingu cieszy się ogromną popularnością. By stworzyć porywającą historię, trzeba zadbać o wiele małych elementów, które muszą do siebie doskonale pasować. Co jest najważniejsze, żeby osiągnąć cele marketingowe? Przede wszystkim dokładne określenie idei, reakcji, jaką chce się wywołać za pomocą historii. Jeśli przyjrzymy się przykładom storytellingu, zauważymy, że mają one powtarzające się elementy, m.in.:

  • główny bohater – centralna postać opowieści – rozwiązuje problem, jest bliski odbiorcom, budzi emocje;
  • cel, do którego zmierza bohater,
  • przeciwnik – ktoś lub coś, co staje głównej postaci na drodze; może to być inna osoba, przeciwności losu, niefortunny zbieg okoliczności czy negatywne cechy bohatera;
  • pomocnik – osoba, siła, rzecz – coś, co wspiera bohatera w jego dążeniu do celu.

 

W storytellingu liczą się pomysł, oryginalność i kontekst. Ważne jest skonstruowanie takiego bohatera i takiej historii, która pozwoli na zbudowanie więzi z odbiorcą, wywoła skojarzenia z marką.

 

Jak wykorzystać storytelling w firmie?

 

Choć to głównie z reklamą firmy czy produktu kojarzony jest storytelling, przykłady zastosowań opowieści można mnożyć i w innych obszarach. Opis historii przedsiębiorstwa na stronie internetowej w zakładce „o nas”? O wiele ciekawszy będzie storytelling z prezesem i pracownikami w rolach głównych, osadzony w szerszym kontekście, niż wypunktowane suche fakty.

Remedium na nużące prezentacje jest… storytelling danych, czyli osadzenie prezentowanych wyników – wykresów, tabel w kontekście. Nakreślenie bohatera – np. firmy, zjawiska, przedstawienie, czym się charakteryzował, jak się zmieniał bądź nie i co można z tego wywnioskować – oczywiście na podstawie zgromadzonych danych.

Jest też szeroko stosowany w zarządzaniu zasobami ludzkimi, komunikacji wewnętrznej firm, przy wdrażaniu nowych pracowników. Storytelling inspiracyjny ułatwia zarządzanie, zrozumienie działań i decyzji przełożonych.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Tunelowych - Operator Tarczy TBM

    GULERMAK Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. Oddział w Polsce   Warszawa, Bemowo      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Obowiązki: Prace przy tworzeniu tuneli metra za pomocą urządzenia TBM w Warszawie, Nadzorowanie bieżących robót tunelowych, Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i procedur bdziałowych, Realizacja planu prac zgodnie z terminarzem, Zapewnienie bezpieczeństwa i koordynacja pracy zespołu,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.