Zgodnie z rejestrem REGON, w całej Polsce funkcjonuje ponad 28 tys. średnich przedsiębiorstw, w tym ponad 16 tys. należących do sektora prywatnego. Prowadzenie firmy średniej wielkości stanowi nie lada wyzwanie organizacyjne i finansowe. Czym charakteryzują się takie przedsiębiorstwa?
Przedsiębiorstwa stanowią podstawę funkcjonowania gospodarki krajowej. Zgodnie z Kodeksem cywilnym przedsiębiorstwo to „zorganizowany zespół składników niematerialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej”. Z kolei nowej definicji przedsiębiorcy dostarcza ustawa z 6 marca 2019 r. Prawo przedsiębiorcy.
Zgodnie z nią „przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą”. Status przedsiębiorców mają również „wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej”.
Ponadto firmy dzieli się w zależności od tego, ilu pracowników zatrudniają oraz wysokości realizowanych przez nie operacji finansowych. Wyróżnia się mikroprzedsiębiorstwa, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.
Średnie przedsiębiorstwo – definicja
Zgodnie z ustawą, średnim przedsiębiorcą jest podmiot gospodarczy, który nie jest mikro- i małym przedsiębiorcą oraz:
• „zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz
• osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro”.
Średnie przedsiębiorstwo - kryteria
By można było mówić o firmie średniej wielkości, powyższe warunki muszą zostać spełnione w ciągu przynajmniej jednego roku z dwóch ostatnich lat.
Warto też pamiętać, że kryteria przynależności do danego typu przedsiębiorstwa obowiązują w całej Unii Europejskiej. Wiąże się to również z terminem „sektora małych i średnich przedsiębiorstw” (MSP), funkcjonującym w polskim prawodawstwie od 2004 r. Wprowadzenie tego określenia miało ułatwić integrację z Unią Europejską na gruncie regulacji gospodarczych.
Średnie przedsiębiorstwo - charakterystyka
Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą liczyć na różnego rodzaju programy pomocowe i ulgi. Ich znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju jest bowiem ogromne. Zasięg działalności średnich przedsiębiorstw jest zazwyczaj lokalny bądź ogranicza się do danego województwa. Charakteryzuje je zdolność do szybkiego reagowania na potrzeby rynku, w tym wprowadzania innowacji i dostosowywania się do nowych regulacji, rozwiązań branżowych czy potrzeb konsumentów.
Ponadto średnie przedsiębiorstwa są ważnym elementem w tworzeniu nowych miejsc pracy i przyczyniają się do poprawy warunków życia tzw. klasy średniej. Zgodnie z REGON, liczba małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce przekracza 168 tysięcy.