Spis treści
Budowanie marki osobistej – dlaczego warto to robić
Czym jest marka osobista? Dlaczego powinniśmy zadbać o ten element, przy kreowaniu swojego zawodowego profilu? Odpowiedź jest bardzo prosta – żeby dobrze sprzedać się przyszłemu pracodawcy (lub klientom, jeśli planujemy działalność na własną rękę).
Choćby nasze umiejętności były szeroko rozwijane, przygotowanie merytoryczne do stanowiska prezentowało poziom międzynarodowy, to zaniedbując personal branding i możemy polec w procesie rekrutacji.
Dziś prawie wszystko co znajduje się w obszarze naszego zainteresowania, jesteśmy w stanie sprawdzić w internecie. Porównuje się ceny i asortyment sklepów, czyta się doświadczenia użytkowników jakiegoś sprzętu, osób korzystających z danej usługi. My sami poszukując zatrudnienia przeglądamy opinie o pracodawcy, często guglując firmę, ale też właścicieli i nazwisko rekrutera, który do nas zadzwonił, zapraszając na rozmowę kwalifikacyjną.
Nie należy się więc dziwić, że również firmy robią odpowiedni research, dotyczący naszej osoby. I właśnie dlatego budowanie marki może odegrać kluczowe znaczenie w przypadku próby nawiązania kontaktów z przedsiębiorstwem, w którym chcemy się zatrudnić.
Social media a budowanie marki osobistej
Gdzie najlepiej kreować swój wizerunek? Oczywiście odpowiedzią są social media. Po pierwsze nie kosztuje nas to nic więcej poza własną pracą włożoną w stworzenie odpowiedniego konta (ewentualnie opłaty pobierają portale np. za wersje premium w promowaniu profilów, za częstotliwość wyświetlania itd.).
Co zrobić, by nasz osobisty social media marketing przyniósł widoczne efekty? Na początku przyda się krótka autorefleksja na temat tego, co chcemy osiągnąć. Czy rozkręcamy własny biznes w sieci, czy raczej chcemy zwrócić uwagę interesującego nas pracodawcy? Po ustaleniu priorytetów należy stworzyć odpowiedni profil, stronę internetową, konta w mediach społecznościowych. Treści powinny być przejrzyste, odpowiadające na wszystkie ważniejsze pytania, wątpliwości, które chciałby rozwiać klient lub pracodawca przed podjęciem decyzji o współpracy.
Bardzo ważne jest także, by udzielać się na branżowych forach, w dyskusjach na portalach tematycznych itd. Merytoryka oraz sposób formułowania wypowiedzi może bardzo pomóc w budowaniu marki. Rzetelnie przekazywane informacje mogą pokazać nas jako profesjonalistów i osoby zaangażowane w swoją branżę.
Należy pamiętać, że media społecznościowe to też nasze prywatne profile i konta na popularnych portalach. Aby rekruterzy nie natrafili na treści, których nie chcemy rozpowszechniać powinniśmy zmienić ustawienia dostępności, zablokować widoczność profilu, fotografii, wpisów itd. dla osób, których nie znamy.