Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Skrzynka e-mail zwolnionego pracownika – co z nią zrobić?

Skrzynka e-mail zwolnionego pracownika – co z nią zrobić?

 
Skrzynka e-mail zwolnionego pracownika – co z nią zrobić?

W wielu firmach pracownicy korzystają z poczty e-mail, której adres zawiera imię, imię i nazwisko albo inicjały danej osoby. Choć skrzynka jest służbowa, niektórzy pracownicy korzystają z niej także do celów prywatnych – zapisują się na newslettery czy dostają powiadomienia z aplikacji (aby tego uniknąć, warto w regulaminie korzystania ze sprzętu umieścić stosowny zapis o zabronieniu korzystania z firmowej poczty do celów prywatnych). Kiedy właściciel skrzynki odchodzi z pracy, pojawia się pytanie: co zrobić z jego e-mailem? Czy przełożony może dowolnie przeglądać wiadomości, dalej korzystać ze skrzynki? Czy raczej trzeba ją niezwłocznie usunąć? Z jednej strony mamy ochronę danych osobowych, z drugiej interes pracodawcy. Jak to pogodzić?

 

Skrzynka pocztowa byłego pracownika – pożądane procedury

 

Bywa, że poczta elektroniczna jest powodem stresu w firmie, choć to przecież dla wielu osób podstawowe narzędzie pracy. Co więcej, w wielu firmach nie istnieją jasne reguły postępowania ze skrzynką e-mail po zwolnieniu się pracownika. Na uwadze trzeba mieć RODO i ochronę danych osobowych. Trudno jednak byłoby w dniu odejścia pracownika dezaktywować jego pocztę – i tym samym zamknąć sobie dostęp do znajdujących się tam dokumentów, kontaktów do klientów itd. Co zatem należy w takiej sytuacji zrobić?

Zacznijmy od RODO. Skrzynka e-mail przypisana do konkretnego pracownika zawiera dane, które można przetwarzać zgodnie z art. 6. ust. 1. Korzystanie ze skrzynki osoby już niepracującej uzasadnia podpunkt f, mówiący o tym, że przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem, kiedy jest: niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

RODO narzuca pracodawcy (administratorowi danych) również ograniczenie celu przetwarzania, minimalizację przetwarzania danych. Musi ono być ukierunkowane na konkretny i uzasadniony cel, a zakres przetwarzanych danych powinien być jak najmniejszy. O ile zatem czytanie korespondencji byłego pracownika w celu odnalezienia ważnej faktury nie narusza prawa, o tyle przeglądanie jego rozmów z innym pracownikiem na tematy prywatne jest już niedopuszczalne.

Dobrą i wygodną procedurą w postępowaniu ze skrzynką byłego pracownika jest ustawienie autorespondera. Automatyczna odpowiedź powinna zawierać wskazanie, z kim należy się kontaktować w danej sprawie. Nie należy jednak wysyłać powiadomień do klientów, że umowa z pracownikiem została rozwiązana. Zdaniem prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych to lepsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż ustawienie przekierowania maila do innego pracownika. W tym przypadku nie ma się kontroli, jakie informacje zostaną przekazane, czy będą one miały charakter służbowy, czy prywatny.

Należy też ograniczyć dostęp do skrzynki. Nie powinni go mieć np. wszyscy współpracownicy w dziale, a jedynie te osoby, które ściśle współpracowały z byłym pracownikiem, np. jego bezpośredni przełożony. Dobrym rozwiązaniem jest zlecenie samemu pracownikowi, aby przed odejściem przekazał najważniejsze wiadomości swojemu następcy. Nie zawsze jednak jest to możliwe – np. w sytuacji zwolnienia bez okresu wypowiedzenia.

Warto sporządzić i przedstawić wszystkim pracownikom jasny i szczegółowy regulamin korzystania ze sprzętu firmowego, w tym także poczty e-mail. Zatrudnieni powinni wiedzieć, czy mogą korzystać z adresu e-mail w celach prywatnych, co dzieje się z wiadomościami, kiedy odchodzi się z pracy, idzie na dłuższy urlop, np. macierzyński.

 

Używanie skrzynki e-mail byłego pracownika przez pracodawcę – kary


Niedopuszczalne jest pozostawienie skrzynki do użytku wszystkich pracowników czy dalsze korzystanie z niej w kontakcie z klientami, tym bardziej jeśli nie będą oni mieli świadomości, że użytkownik maila już nie pracuje. Nie wolno również wykorzystywać imiennej skrzynki byłego pracownika do nawiązywania kontaktów z nowymi klientami.

Pracodawca, który akceptuje takie praktyki w swojej firmie, musi liczyć się z konsekwencjami. Za nieprzestrzegania zasad przetwarzania danych osobowych grożą bowiem kary. Były pracownik może złożyć skargę na UODO, może też wytoczyć pozew za naruszenie danych osobowych przez pracodawcę i żądać odszkodowania.

Zgodnie z art. 107. RODO:
Kto przetwarza dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo do ich przetwarzania nie jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Tunelowych - Operator Tarczy TBM

    GULERMAK Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. Oddział w Polsce   Warszawa, Bemowo      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Obowiązki: Prace przy tworzeniu tuneli metra za pomocą urządzenia TBM w Warszawie, Nadzorowanie bieżących robót tunelowych, Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i procedur bdziałowych, Realizacja planu prac zgodnie z terminarzem, Zapewnienie bezpieczeństwa i koordynacja pracy zespołu,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.