Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Skrzynka e-mail zwolnionego pracownika – co z nią zrobić?

Skrzynka e-mail zwolnionego pracownika – co z nią zrobić?

 
Skrzynka e-mail zwolnionego pracownika – co z nią zrobić?

W wielu firmach pracownicy korzystają z poczty e-mail, której adres zawiera imię, imię i nazwisko albo inicjały danej osoby. Choć skrzynka jest służbowa, niektórzy pracownicy korzystają z niej także do celów prywatnych – zapisują się na newslettery czy dostają powiadomienia z aplikacji (aby tego uniknąć, warto w regulaminie korzystania ze sprzętu umieścić stosowny zapis o zabronieniu korzystania z firmowej poczty do celów prywatnych). Kiedy właściciel skrzynki odchodzi z pracy, pojawia się pytanie: co zrobić z jego e-mailem? Czy przełożony może dowolnie przeglądać wiadomości, dalej korzystać ze skrzynki? Czy raczej trzeba ją niezwłocznie usunąć? Z jednej strony mamy ochronę danych osobowych, z drugiej interes pracodawcy. Jak to pogodzić?

 

Skrzynka pocztowa byłego pracownika – pożądane procedury

 

Bywa, że poczta elektroniczna jest powodem stresu w firmie, choć to przecież dla wielu osób podstawowe narzędzie pracy. Co więcej, w wielu firmach nie istnieją jasne reguły postępowania ze skrzynką e-mail po zwolnieniu się pracownika. Na uwadze trzeba mieć RODO i ochronę danych osobowych. Trudno jednak byłoby w dniu odejścia pracownika dezaktywować jego pocztę – i tym samym zamknąć sobie dostęp do znajdujących się tam dokumentów, kontaktów do klientów itd. Co zatem należy w takiej sytuacji zrobić?

Zacznijmy od RODO. Skrzynka e-mail przypisana do konkretnego pracownika zawiera dane, które można przetwarzać zgodnie z art. 6. ust. 1. Korzystanie ze skrzynki osoby już niepracującej uzasadnia podpunkt f, mówiący o tym, że przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem, kiedy jest: niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.

RODO narzuca pracodawcy (administratorowi danych) również ograniczenie celu przetwarzania, minimalizację przetwarzania danych. Musi ono być ukierunkowane na konkretny i uzasadniony cel, a zakres przetwarzanych danych powinien być jak najmniejszy. O ile zatem czytanie korespondencji byłego pracownika w celu odnalezienia ważnej faktury nie narusza prawa, o tyle przeglądanie jego rozmów z innym pracownikiem na tematy prywatne jest już niedopuszczalne.

Dobrą i wygodną procedurą w postępowaniu ze skrzynką byłego pracownika jest ustawienie autorespondera. Automatyczna odpowiedź powinna zawierać wskazanie, z kim należy się kontaktować w danej sprawie. Nie należy jednak wysyłać powiadomień do klientów, że umowa z pracownikiem została rozwiązana. Zdaniem prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych to lepsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż ustawienie przekierowania maila do innego pracownika. W tym przypadku nie ma się kontroli, jakie informacje zostaną przekazane, czy będą one miały charakter służbowy, czy prywatny.

Należy też ograniczyć dostęp do skrzynki. Nie powinni go mieć np. wszyscy współpracownicy w dziale, a jedynie te osoby, które ściśle współpracowały z byłym pracownikiem, np. jego bezpośredni przełożony. Dobrym rozwiązaniem jest zlecenie samemu pracownikowi, aby przed odejściem przekazał najważniejsze wiadomości swojemu następcy. Nie zawsze jednak jest to możliwe – np. w sytuacji zwolnienia bez okresu wypowiedzenia.

Warto sporządzić i przedstawić wszystkim pracownikom jasny i szczegółowy regulamin korzystania ze sprzętu firmowego, w tym także poczty e-mail. Zatrudnieni powinni wiedzieć, czy mogą korzystać z adresu e-mail w celach prywatnych, co dzieje się z wiadomościami, kiedy odchodzi się z pracy, idzie na dłuższy urlop, np. macierzyński.

 

Używanie skrzynki e-mail byłego pracownika przez pracodawcę – kary


Niedopuszczalne jest pozostawienie skrzynki do użytku wszystkich pracowników czy dalsze korzystanie z niej w kontakcie z klientami, tym bardziej jeśli nie będą oni mieli świadomości, że użytkownik maila już nie pracuje. Nie wolno również wykorzystywać imiennej skrzynki byłego pracownika do nawiązywania kontaktów z nowymi klientami.

Pracodawca, który akceptuje takie praktyki w swojej firmie, musi liczyć się z konsekwencjami. Za nieprzestrzegania zasad przetwarzania danych osobowych grożą bowiem kary. Były pracownik może złożyć skargę na UODO, może też wytoczyć pozew za naruszenie danych osobowych przez pracodawcę i żądać odszkodowania.

Zgodnie z art. 107. RODO:
Kto przetwarza dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo do ich przetwarzania nie jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Staż w obszarze rekrutacji

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa zlecenie
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków wsparcie w realizacji projektów rekrutacyjnych do sieci sprzedaży; redagowanie oraz zamieszczanie ogłoszeń rekrutacyjnych; przeprowadzanie selekcji aplikacji; przeprowadzanie wstępnych rozmów telefonicznych z kandydatami; umawianie spotkań rekrutacyjnych;
  • Dyrektor Oddziału – laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obowiązki: Nadzór nad codzienną działalnością laboratorium, w tym zarządzanie personelem, budżetem i operacjami. Inicjowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań oraz technologii w pracy laboratorium. Utrzymywanie i rozwijanie relacji z kluczowymi klientami oraz partnerami biznesowymi....
  • Dyrektor Laboratorium Diagnostycznego

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zadania: Zarządzanie codzienną pracą laboratorium, w tym nadzór nad zespołem, kontrola budżetu oraz realizacja operacji. Wprowadzanie innowacji i nowych technologii. Budowanie i utrzymywanie relacji z ważnymi klientami i partnerami. Garantowanie przestrzegania norm jakościowych i...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Kierowca C / C+E

    ASMO Solutions Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Co oferujemy? Atrakcyjne wynagrodzenie: na rękę nawet 3700 euro Praca w renomowanych firmach Możliwość wyboru lokalizacji- posiadamy oferty pracy w całych Niemczech; Różne zestawy: wywrotka, plandeka, chłodnia, silos, cysterna, BDF, kontenery; Praca bez znajomości języka obcego: Oferty...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    24 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...

Najnowsze artykuły

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Kasowy PIT – co to, od kiedy?

Nowelizacja ustawy o PIT z dnia 27 września 2024 roku wprowadza zmiany w systemie podatkowym korzystne dla przedsiębiorców, którzy dotąd borykali się z problemem nieuregulowanych faktur, od których mimo wszystko należało odprowadzać podatek. W określonych przypadkach metoda memoriałowa może zostać zastąpiona przez kasowy PIT dla przedsiębiorców. Jak to wygląda w praktyce?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.