Niejednokrotnie to właśnie dojrzali pracownicy potrafią zaskoczyć świeżością pomysłów, jasno określonym planem na swój rozwój oraz elastycznością. Jak pracują osoby w wieku 50+?
Seniorzy przywiązani do swojej pracy
Istotną zaletą pracowników 50+ jest wysoki stopień identyfikacji z pracodawcą. Wynika to często nie z lęku przed utratą stanowiska, ale z wieloletniego doświadczenia zawodowego, dogłębnej świadomości własnej wartości oraz kompetencji, zbieranych przez lata. Starsze pokolenie bardziej przywiązuje się do swojego miejsca pracy, jest lojalniejsze niż młodsi pracownicy. Z punktu widzenia przedsiębiorcy to bardzo istotna cecha.
Chcę wiedzieć więcej!
Warto również obalić mit, który często wywołuje lęk w pracodawcach i uniemożliwia zatrudnienie lub kontynuowanie współpracy z dojrzałymi osobami. Teza o niechęci do kształcenia się zazwyczaj nijak się ma do rzeczywistości. Senior w pracy wie, co umie robić, ale też zazwyczaj dostrzega potrzebę nadążania za zmianami na rynku pracy. Decydując się na współpracę z osobą z tej grupy wiekowej, firma może zyskać kreatywnego i zaangażowanego w swój rozwój pracownika. Wiek tak naprawdę nie ma tutaj znaczenia.
Doświadczony pracownik
Starsi pracownicy to też często wzór solidności oraz poważnego traktowania swoich obowiązków. Na tle młodych wyróżniają się sumiennością oraz dokładnością. Potrafią również dobrze organizować swoją pracę. Wiedzą, ile czasu potrzebują na wykonanie zleconych czynności, potrafią określić użyteczne metody oraz narzędzia pracy. Mają przecież lata praktyki.
Doświadczony mentor
Posiadane szerokie zasoby wiedzy oraz liczne kwalifikacje sprawiają, że osoby 50+ mają dobre podstawy, by dzielić się informacjami. Łatwiej przychodzi im wdrażanie mniej doświadczonych pracowników. To kolejny atut seniorów – ich wiedza jest realnym kapitałem firmy. Kapitałem, który może być pomnażany. Zaangażowanie doświadczonych seniorów w procesy szkoleniowe czy mentoring jest świetną okazją do zintegrowania zespołu, a jednocześnie wzbogacenia merytorycznego. Różnorodność wiekowa pracowników pozwala na konfrontowanie poglądów i umiejętności, czerpanie z wieloletnich tradycji firmy i ich modyfikowanie w odniesieniu do współczesnych standardów.
Trudności na rynku pracy
Dużą przeszkodą w mobilności zawodowej seniorów może być brak umiejętności poruszania się na skomplikowanym i wieloaspektowym rynku pracy. Choć osób około 50. roku życia, które nie korzystają z internetu, jest coraz mniej, to warto pamiętać, że metody szukania zatrudnienia zupełnie się zmieniły. Osoba, która np. po 15 latach w jednej firmie chce zmienić pracodawcę, musi na nowo nauczyć się, jak w atrakcyjny sposób przedstawiać swoją kandydaturę, napisać CV oraz list motywacyjny, jak korzystać z technologii w procesie rekrutacyjnym.
Mam swoją wartość
Bardzo istotne jest również odpowiednie wsparcie psychologiczne. Niektórzy starsi pracownicy nie czują się zbyt pewnie w swojej sytuacji zawodowej. Odczuwają lęk przed możliwym zwolnieniem albo mają poczucie obniżonej własnej wartości. Bardzo istotne jest budowanie zaufania do swoich pracowniczych doświadczeń, otwartość na zmiany i wiara w siebie.
Dążenie do rozwoju
Dojrzali pracownicy bardzo często chcą się rozwijać, jednak brak planu zagospodarowania ich potencjału sprawia, że niejednokrotnie rezygnują ze swoich starań i pozostają przy obecnie wykonywanych zadaniach. Takiej sytuacji mogą zapobiegać jasno wytyczone oraz powszechnie komunikowane ścieżki rozwoju w danej firmie. Powinny być dostępne również dla starszych osób. Świadomość możliwości rozwoju mobilizuje do szukania nowych rozwiązań, pobudza kreatywność, wzmacnia motywację – słowem, sprawia, że pracownik po 50. wciąż chce być związany ze swoim pracodawcą oraz jest zadowolony ze swojej zawodowej biografii.