Podczas wizyty w gabinecie lekarskim zdarza się, że uzupełnianie przez lekarza dokumentów trwa dłużej niż samo badanie! Tymczasem wiele rutynowych czynności związanych z prowadzeniem dokumentacji medycznej może być delegowane innej osobie. Prawo dopuszcza zatrudnienie tzw. sekretarki medycznej. Czym dokładnie zajmuje się osoba na tym stanowisku?
Sekretarka medyczna – zakres obowiązków
Zakres obowiązków sekretarki medycznej jest szeroki. Często wykonuje typową pracę biurową. Do jej zadań należy zatem dbanie o obieg dokumentacji wewnętrznej, obsługa urządzeń biurowych, odbieranie telefonów, przyjmowanie i wysyłanie korespondencji. Osoba na tym stanowisku prowadzi ponadto dokumentację medyczną – karty zdrowia pacjentów, rejestry chorych i inne. Sekretarka medyczna ma kontakt z pacjentem, informuje go np. o usługach zdrowotnych, warunkach finansowych czy ubezpieczeniowych. Dokonuje także rozliczeń finansowych oraz prowadzi ewidencję finansową za usługi, wystawia rachunki i różnego rodzaju zaświadczenia.
W zawodzie sprawdzą się osoby dobrze zorganizowane, skrupulatne, mające wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, potrafiące pracować w zespole, pod presją czasu. Niezbędna jest też umiejętność obsługi komputera i urządzeń biurowych.
Sekretarka medyczna – wykształcenie
Sekretarka medyczna to zawód znajdujący się w Klasyfikacji zawodów i specjalności pod numerem 334402. Dodatkowo, w 2020 r. do Ministerstwa zdrowia wpłynęło kilka petycji w sprawie wpisania profesji do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Petycje zostały odrzucone – i póki co w szkołach branżowych nie ma klas przyuczających do tego konkretnego zawodu. Niemniej Departament Kwalifikacji Medycznych i Nauki w odpowiedzi na obywatelskie wnioski zwrócił uwagę, że:
obowiązujące przepisy prawa umożliwiają zatrudnianie w podmiotach leczniczych osób, którym mogą być powierzone obowiązki mające na celu odciążenie osób wykonujących zawody medyczne w realizacji obowiązków administracyjnych. Wśród stanowisk pracy określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia (...), (Dz. U. Nr 151, poz. 896) zostały uwzględnione stanowiska sekretarki medycznej i starszej sekretarki medycznej. Zgodnie z ww. rozporządzeniem na stanowisku sekretarki medycznej może być zatrudniona osoba posiadająca wykształcenie średnie, natomiast na stanowisku starszej sekretarki medycznej – osoba posiadająca dodatkowo 5-letnie doświadczenie zawodowe (...).
Podsumowując, żeby wykonywać zawód sekretarki medycznej, niezbędne jest ukończenie szkoły średniej i ewentualnie odpowiednio długi staż pracy. Departament dodaje, że rozważa się wprowadzenie dodatkowego wymogu – przeszkolenia zawodowego właściwego dla powierzonych zadań na stanowisku pracy zgodnie z opracowanym modelem szkolenia.
Warto dodać, że obecnie wiele szkół policealnych oferuje kierunki uczące tego zawodu. Dla przyszłej sekretarki medycznej wykształcenie kierunkowe może oznaczać przewagę nad innymi kandydatami w czasie rekrutacji.
Sekretarka medyczna – zarobki
Ile wynosi pensja osoby na tym stanowisku? Zgodnie z Ogólnopolskim badaniem wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak) mediana płacy sekretarki medycznej to 3300 zł brutto. Jedna czwarta pracowników zarabia poniżej 3010 zł brutto, a 25% najlepiej opłacanych – powyżej 3780 zł brutto.