Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Sekretarka medyczna – co robi? Ile wynosi średnie wynagrodzenie w tym zawodzie?

Sekretarka medyczna – co robi? Ile wynosi średnie wynagrodzenie w tym zawodzie?

 
Sekretarka medyczna – co robi? Ile wynosi średnie wynagrodzenie w tym zawodzie?

Podczas wizyty w gabinecie lekarskim zdarza się, że uzupełnianie przez lekarza dokumentów trwa dłużej niż samo badanie! Tymczasem wiele rutynowych czynności związanych z prowadzeniem dokumentacji medycznej może być delegowane innej osobie. Prawo dopuszcza zatrudnienie tzw. sekretarki medycznej. Czym dokładnie zajmuje się osoba na tym stanowisku?

 

Sekretarka medyczna – zakres obowiązków

 

Zakres obowiązków sekretarki medycznej jest szeroki. Często wykonuje typową pracę biurową. Do jej zadań należy zatem dbanie o obieg dokumentacji wewnętrznej, obsługa urządzeń biurowych, odbieranie telefonów, przyjmowanie i wysyłanie korespondencji. Osoba na tym stanowisku prowadzi ponadto dokumentację medyczną – karty zdrowia pacjentów, rejestry chorych i inne. Sekretarka medyczna ma kontakt z pacjentem, informuje go np. o usługach zdrowotnych, warunkach finansowych czy ubezpieczeniowych. Dokonuje także rozliczeń finansowych oraz prowadzi ewidencję finansową za usługi, wystawia rachunki i różnego rodzaju zaświadczenia.

 

W zawodzie sprawdzą się osoby dobrze zorganizowane, skrupulatne, mające wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, potrafiące pracować w zespole, pod presją czasu. Niezbędna jest też umiejętność obsługi komputera i urządzeń biurowych.

 

Sekretarka medyczna – wykształcenie

 

Sekretarka medyczna to zawód znajdujący się w Klasyfikacji zawodów i specjalności pod numerem 334402. Dodatkowo, w 2020 r. do Ministerstwa zdrowia wpłynęło kilka petycji w sprawie wpisania profesji do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Petycje zostały odrzucone – i póki co w szkołach branżowych nie ma klas przyuczających do tego konkretnego zawodu. Niemniej Departament Kwalifikacji Medycznych i Nauki w odpowiedzi na obywatelskie wnioski zwrócił uwagę, że:

 

obowiązujące przepisy prawa umożliwiają zatrudnianie w podmiotach leczniczych osób, którym mogą być powierzone obowiązki mające na celu odciążenie osób wykonujących zawody medyczne w realizacji obowiązków administracyjnych. Wśród stanowisk pracy określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia (...), (Dz. U. Nr 151, poz. 896) zostały uwzględnione stanowiska sekretarki medycznej i starszej sekretarki medycznej. Zgodnie z ww. rozporządzeniem na stanowisku sekretarki medycznej może być zatrudniona osoba posiadająca wykształcenie średnie, natomiast na stanowisku starszej sekretarki medycznej – osoba posiadająca dodatkowo 5-letnie doświadczenie zawodowe (...).

Podsumowując, żeby wykonywać zawód sekretarki medycznej, niezbędne jest ukończenie szkoły średniej i ewentualnie odpowiednio długi staż pracy. Departament dodaje, że rozważa się wprowadzenie dodatkowego wymogu – przeszkolenia zawodowego właściwego dla powierzonych zadań na stanowisku pracy zgodnie z opracowanym modelem szkolenia.

 

Warto dodać, że obecnie wiele szkół policealnych oferuje kierunki uczące tego zawodu. Dla przyszłej sekretarki medycznej wykształcenie kierunkowe może oznaczać przewagę nad innymi kandydatami w czasie rekrutacji.

 

Sekretarka medyczna – zarobki

 

Ile wynosi pensja osoby na tym stanowisku? Zgodnie z Ogólnopolskim badaniem wynagrodzeń (Sedlak & Sedlak) mediana płacy sekretarki medycznej to 3300 zł brutto. Jedna czwarta pracowników zarabia poniżej 3010 zł brutto, a 25% najlepiej opłacanych – powyżej 3780 zł brutto.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?