Segmentacja rynku - definicja
Segmentacja rynku jest procesem, w wyniku którego wyodrębniane są jednorodne grupy konsumentów. Dlaczego dokonuje się takiej kategoryzacji? To wszystko ze względu na to, by dla każdego wydzielonego segmentu obrać właściwe strategie marketingowe. Na różne grupy oddziałują inne czynniki, inna jest reakcja na dostarczane bodźce. Przedsiębiorcy mają świadomość tego, że nie wszyscy klienci chcą tego samego. Dlatego wyznaczają segmenty rynku - by precyzyjnie dotrzeć do konsumenta w momencie, kiedy on tego potrzebuje.
Kryteria segmentacji rynku
Na podstawie jakich zmiennych można wyznaczać segmenty rynku? Tak naprawdę nie ma jednego stałego wzoru. Wszystko zależy od rodzaju przedsiębiorstwa, jego zasięgu, wdrażanego produktu itd. Poniżej przedstawiamy te najczęściej stosowane, najbardziej popularne.
Kryterium demograficzne to klasyfikowanie konsumentów ze względu np. na narodowość, wiek, płeć, stan cywilny. Bardzo łatwo jest zauważyć, że istnieją produkty typowo dostosowane do mężczyzn, czy usługi, w których jako klienci dominują kobiety.
Kryteria segmentacji rynku są zależne także od lokalizacji geograficznej. Na przykład klimat (np. temperatura, ilość opadów) będzie miał znaczenie na popyt niektórych produktów. Tak samo przyzwyczajenia mieszkańców czy gęstość determinują decyzje zakupowe.
Co jeszcze może mieć wpływ na postępowanie klienta? To, ile czego kupujemy, jest w dużej mierze uwarunkowane sytuacją materialną. Stąd kolejne kryterium to kryterium ekonomiczne. Aktywność konsumenta na rynku będzie uzależniona od otrzymywanych dochodów, zgromadzonego majątku.
Duże znaczenie mają także uwarunkowania społeczne. Zainteresowania konsumenta, tryb życia, jaki prowadzi, jakie relacje wiążą go z rodziną i otoczeniem - wszystko to warunkuje segmentację rynku ze względu na kryterium społeczne.
To tylko cztery z wielu możliwości segmentacji rynku. Literatura na ten temat jest bardzo obszerna. Niejednokrotnie podkreśla się, że poszczególne warunki podziału można ze sobą mieszać, zmieniać - dopasowywać do aktualnych potrzeb.
Procedura segmentacji rynku
Wybór rynku docelowego jest złożoną procedurą. Składa się z etapów, które krok po kroku pozwalają wskazać najkorzystniejszy segment dla działalności przedsiębiorstwa. Każdy z tych elementów należy dokładnie przeanalizować, by podjąć właściwą decyzję. Ostatecznie bowiem chodzi o rozwój firmy i zdobycie przewagi na rynku. O to, by podążać za ustaloną wizją i osiągać wyznaczone cele.
Etapy segmentacji rynku
Jak to wygląda w praktyce? Segmentacja rynku pracy powinna rozpocząć się od rozpoznania problemów i potrzeb konsumentów. Kiedy otrzyma się już wstępne wyniki, należy przeanalizować grupy, które się wyklarowały. Na tej podstawie dobiera się kryterium segmentacji, a następnie najkorzystniejszą grupę docelową. Po scharakteryzowaniu konsumentów, o których uwagę będzie walczyć przedsiębiorstwo, należy opracować odpowiednią strategię marketingową. Etap wieńczący procedurę segmentacji rynku to wdrożenie ostatecznych działań sprzedażowych.
Cele segmentacji rynku
Dlaczego w ogóle podejmuje się trud wydzielenia segmentów rynku? Przede wszystkim dlatego, że znając grupę docelową, można obrać skuteczne metody marketingowe. Dzięki dopasowaniu, precyzji komunikatu istnieją większe szanse, że kontakt z konsumentem zakończy się korzystnie dla przedsiębiorstwa.
Skoro segmentacja rynkowa ma uczynić marketing bardziej skutecznym, to efektem tego będzie również obniżenie kosztów np. reklamy. Przedsiębiorstwo nie będzie skupiało się na aktywnościach mających dotrzeć do wszystkich konsumentów, ale przeznaczy nakłady finansowe na tych, którzy rzeczywiście mogą dokonać zakupu.
Zasady segmentacji rynku
Ważne jest, by strategię segmentacji rynku nieustannie aktualizować. Można powiedzieć, że stałą w biznesie jest to, że wszystko się w nim zmienia. Jeśli przedsiębiorstwo chce przetrwać, to powinno dostosowywać się do ewoluującego rynku. Raz obrana strategia po pewnym czasie może się zdezaktualizować i nie odpowiadać na potrzeby klientów. Dlatego trzeba reagować na wszelkie przesłanki, które mogą być sygnałem do zmiany.