Savoir-vivre to właściwie etykieta zachowania. Wiedza, co wypada, a czego nie wypada robić lub mówić w towarzystwie oraz dobre maniery przydają się i w życiu prywatnym, i w pracy. Jakie są podstawy savoir-vivre’u w biurze? Jak zachowywać się w pracy?
Czym jest savoir-vivre?
Savoir z francuskiego oznacza wiedzieć, vivre – żyć. Zasady savoir-vivre’u dotyczą różnych obszarów naszej aktywności. To wiedza jak żyć, sztuka życia, której znajomość pozwala radzić sobie w różnych sytuacjach. Jest uwarunkowana kulturowo i silnie osadzona w tradycji. W pracy dobre wychowanie ma szczególne znaczenie. Bez znajomości etykiety grzecznościowej trudno nawiązywać relacje i odnaleźć się w biurowej rzeczywistości.
Najważniejsze zasady savoir-vivre w pracy
Savoir-vivre w pracy obejmuje m.in.:
Dress code – stosowny ubiór do pracy w biurze czy na spotkanie biznesowe wzmacnia nasz profesjonalny wizerunek. Niewłaściwy – może go zaburzyć. To, że w firmie nie ma obowiązku zakładania garnituru czy garsonki, a na co dzień pracownik nie widuje klientów, nie oznacza, że może przychodzić do biura ubrany niedbale, zbyt skąpo czy w nieświeżą odzież. Jak nas widzą, tak nas piszą i warto o tym pamiętać.
Komunikację – savoir-vivre reguluje nie tylko takie kwestie, jak ta, kto pierwszy podaje rękę na rozmowie kwalifikacyjnej (rekruter) czy zasady przedstawiania się (w pracy pracownik przedstawia się przełożonemu, pracownik – klientowi, osoba niższa rangą osobie rangą wyższej).
Poza komunikacją twarzą w twarz kodeks dobrego zachowania obejmuje rozmowy telefoniczne. Te, zwłaszcza w open spasie, mogą być dla osób trzecich bardzo kłopotliwe. Ważne więc, aby nie mówić zbyt głośno. Prywatne komórki powinny być w biurze wyciszone, a niezawodowe rozmowy prowadzone poza biurem. Praca nie jest bowiem miejscem na kłótnie z mężem, analizowanie niekompetencji mechanika czy pogawędki z przyjaciółką. Dobre obyczaje są ważne także w kontaktach za pośrednictwem internetu.
Zasady dotyczące komunikacji wirtualnej zawiera netykieta. W sieci nikt nie jest anonimowy, o czym często zapominają np. użytkownicy forów internetowych. Przestrzeganie zasad poprawnej polszczyzny, niespamowanie, nieudostępnianie adresów mailowych współpracowników i klientów czy wpisywanie tematu w wiadomości e-mail to podstawy, których należy bezwzględnie przestrzegać.
Zachowanie w biurze – powinno być takie, aby nie przeszkadzało współpracownikom. Głośne słuchanie muzyki, jedzenie przy komputerze, bałagan na biurku, czy ciągłe rozmowy o życiu prywatnym nie są mile widziane. Bardzo często też w firmowych pomieszczeniach wspólnych wiszą zasady korzystania z kuchni w pracy czy kartki przypominające o tym, by wyłączać światło w toalecie. Pozornie każdy powinien wiedzieć, że po skończonym posiłku wypada posprzątać i pozmywać, ale w praktyce okazuje się, że nie wszyscy przestrzegają tak podstawowych reguł.