Jasny, napisany w prosty sposób regulamin sklepu internetowego jest dla konsumentów wskazówką, że trafili na stronę uczciwego i profesjonalnego sprzedawcy. Jak przygotować dokument i czy zawsze jest wymagany?
Czy każdy sklep internetowy powinien mieć regulamin?
Zgodnie z polskim prawem, każdy sklep internetowy musi mieć regulamin serwisu. W pewnym sensie zastępuje on umowę, jaką zawiera sprzedający i kupujący. Przede wszystkim pełni funkcję informacyjną, ale jest też podstawą do egzekwowania ewentualnych roszczeń obu stron – zawiera ich prawa i obowiązki. Za prowadzenie sklepu internetowego, który nie ma regulaminu, grożą prawne sankcje.
Wytyczne, czym powinien się charakteryzować ten dokument, znajdziemy w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z art. 8. usługodawca świadczący usługi drogą elektroniczną – a wśród nich znajduje się też prowadzenie sklepu internetowego – musi sporządzić regulamin i nieodpłatnie udostępnić go usługobiorcy przed zawarciem umowy, a także na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Jeśli klient przed zakupem nie miał dostępu do dokumentu, nie jest nim w żaden sposób zobowiązany.
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą Regulamin określa w szczególności:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem
teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym (przyp. red. lista klauzul niedozwolonych jest zawarta w art. 3853 Kodeksu Cywilnego);
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą
elektroniczną;
4) tryb postępowania reklamacyjnego – czyli informacja, w jaki sposób i gdzie złożyć reklamację, jak jest ona rozpatrywana.
Regulamin do sklepu internetowego musi zawierać rozwinięcie każdego z tych punktów, ale na tym nie zamyka się lista wymagań. Należy śledzić zmiany w prawie, by w razie potrzeby modyfikować dokument. Nie jest to proste zadanie, biorąc pod uwagę np. kwestię regulamin sklepu internetowego a RODO. Ochrona danych osobowych, polityka prywatności i plików cookies również muszą zostać w regulaminie nakreślone.
Przepisy regulujące sprzedaż na odległość znajdziemy także w następujących dokumentach:
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827),
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93),
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).