Stabilność zatrudnienia i wypłata zawsze na czas z jednej strony, niskie wynagrodzenie w połączeniu z brakiem rozwoju w pracy z drugiej – wokół zatrudnienia się w budżetówce narosło wiele stereotypów. Jak w rzeczywistości wygląda praca w sektorze publicznym? Czy urząd może być miejscem na rozwinięcie ścieżki kariery?
Praca w urzędzie:
Na początek warto wspomnieć, że praca w budżetówce to nie tylko stanowiska w urzędzie. To również placówki edukacyjne, ochrona zdrowia, służby mundurowe czy domy pomocy społecznej. Zwykle jednak, kiedy myślimy o zatrudnieniu w sektorze budżetowym, pierwszym skojarzeniem jest właśnie urząd. Jakie są zatem plusy i minusy pracy w administracji publicznej?
-
zalety
Do największych zalet pracy w urzędzie należy stabilność zatrudnienia. Rotacja pracowników w budżetówce jest o wiele mniejsza niż w sektorze prywatnym. Pracownikom oferuje się umowę o pracę, najczęściej na pełny etat. Wraz z nią można korzystać z szeregu praw pracowniczych, których nie gwarantują ani umowy cywilnoprawne, ani kontrakt B2B. Stabilna praca daje duży komfort w życiu i dla wielu osób jest zawodowym celem.
Zatrudniając się w urzędzie, mamy jasno wytyczoną ścieżkę kariery zawodowej. Wiemy, w jaki sposób należy podnosić kwalifikacje, co jest potrzebne do awansu. Im dłuższy staż pracy, tym większa pensja. Np. pracownikowi samorządowemu przysługują dodatek stażowy, specjalny czy nagroda jubileuszowa, trzynastka. Zasady ich przyznawania są ściśle określone w prawie, dlatego można liczyć nie tylko na stabilność zatrudnienia, ale i wynagrodzenia.
W urzędach można realizować się zawodowo na bardzo wielu zróżnicowanych stanowiskach. Rekrutacja ma formalną formę, a od kandydatów najczęściej wymaga się wyższego wykształcenia kierunkowego. Kłamstwem jest zatem, że w urzędach pracują osoby mało ambitne i że to nieciekawa praca odtwórcza. Na początku, na niższych stanowiskach trzeba być gotowym na wykonywanie prostych, powtarzalnych obowiązków, ale to z czasem może się zmienić.
Warto też pamiętać o cyfryzacji. Coraz więcej urzędowych spraw można dziś załatwić online. W związku z tym zmieniają się też realia pracy w sektorze publicznym. Pracownicy powinni być otwarci na rozwój, naukę nowych metod i technologii.
-
wady
Urzędnik sporą część czasu spędza na obsłudze petentów. To z jednej strony monotonne zajęcie, a z drugiej wymagające otwartości, zdolności komunikacyjnych i empatii. Nie każdy odnajduje się w pracy z ludźmi. Trudny klient to zawsze duże wyzwanie i sprawdzian dla cierpliwości pracownika.
Co dla jednych może być zaletą, dla innych jest bezapelacyjnie wadą. Mowa o przewidywalności w pracy. W urzędzie raczej nie zdarzają się spektakularne projekty, z góry mamy zaplanowany kolejny tydzień pracy.
Oferty pracy w budżetówce pojawiają się znacznie rzadziej niż w prywatnych firmach. Ze względu na mniejszą rotację, czekanie, aż zwolni się stanowisko w naszym mieście, może zająć lata. Podobnie wygląda kwestia awansów. W dużej mierze przejście na wyższe stanowisko zależy od stażu pracy. W prywatnych firmach można z pewnością bardziej dynamicznie rozwijać ścieżkę kariery.
Wynagrodzenia w sektorze publicznym są określone w przepisach prawa. To plus – ze względu na zagwarantowane dodatki, ale także minus, bo może zdarzyć się tak, że podwyżki są wstrzymywane i zamrażane nawet na kilka lat.