Coraz częściej dobrze płatna praca za granicą może konkurować z ofertami zatrudnienia w Polsce. Wysokie wynagrodzenia, międzynarodowe środowisko i liczne benefity mają przyciągnąć Polaków do firm z obcym kapitałem. Rozpoczynając pracę w rodzimym przedsiębiorstwie, większość pracowników nie ma wątpliwości dotyczących kwestii składek ZUS czy rozliczeń podatkowych. Ewentualnie pewien niepokój może budzić kwestia, czy pracodawca opłaca ubezpieczenia uczciwie i terminowo, co można zresztą łatwo zweryfikować. Kiedy jednak planuje się pracę w Polsce na rzecz firmy zagranicznej, warto poznać obowiązki, jakie ciążą na przyszłym szefie.
Praca w Polsce na rzecz firmy zagranicznej:
-
składki ZUS
Firma (mająca siedzibę lub przedstawicielstwo w UE bądź Europejskim Obszarze Gospodarczym) zatrudniająca Polaków staje się płatnikiem składek i musi zgłosić się do ZUS-u, podlega bowiem polskiemu systemowi ubezpieczeń. Aby to zrobić, potrzebny jest numer NIP. Można go uzyskać, wnioskując do naczelnika II Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście, na ul. Jagiellońskiej 15 w Warszawie.
Kolejny krok to złożenie do ZUS-u odpowiedniego formularza:
ZUS ZPA – jeżeli pracodawca jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną, która nie ma osobowości prawnej,
ZUS ZFA – w przypadku osób fizycznych, które prowadzą działalność na własny rachunek.
Dokument oraz kopię decyzji o nadaniu NIP-u przedsiębiorca składa w I Oddziale ZUS w Warszawie, na ul. Senatorskiej 6/8. Ma na to 7 dni od momentu rozpoczęcia pracy przez polskiego pracownika. Dalsze obowiązki wyglądają tak samo, jak w przypadku polskich firm.
Zdarza się, że firmy oferujące pracę za granicą i tam też prowadzące swoją działalność, zatrudniają w Polsce np. tylko jednego pracownika. W takiej sytuacji opłacanie składek wiązałoby się ze znacznymi kosztami – np. zlecenia dla tłumacza czy polskiego biura rachunkowego. By tego uniknąć, przedsiębiorca może zawrzeć z pracownikiem umowę, na mocy której to pracownik przejmie obowiązki pracodawcy i zgłosi się do ZUS-u jako płatnik składek.
Zatrudniona osoba składa w oddziale ZUS-u kopię umowy z pracodawcą dotyczącą przejęcia obowiązku opłacania składek, kopię decyzji o nadaniu NIP-u oraz formularze: ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego) lub ZUS ZZA (zgłoszenie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego) i ZUS ZAA.
Firmy spoza UE i EOG nie podlegają polskiemu systemowi ubezpieczeń i nie opłacają składek na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne. Pracownik może ubezpieczyć się dobrowolnie.
-
rozliczenie PIT
O tym, gdzie rozliczać podatki decyduje tak zwana rezydencja podatkowa. Dla osoby, która przez większą część roku przebywa w Polsce i/albo tutaj ma centrum interesów życiowych, zarówno praca za granicą, jak i praca zdalna z Polski dla zagranicznej firmy będą wymagały odprowadzenia podatku dochodowego w Polsce.
Pracownicy zatrudnieni przez zagraniczną firmę bez pośrednictwa płatników, zgodnie z art. 44. Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: “są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy [...] w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania”.