Praca w reklamie i marketingu jest odpowiednia dla osób kreatywnych i mających zdolności sprzedażowe. Marketing to dziedzina, która stale się rozwija, a wraz z nią – zapotrzebowanie na pracowników. Sprawdź, czy masz predyspozycje na specjalistę ds. marketingu, gdzie szukać pracy i na jakie zarobki możesz liczyć w tej branży.
Praca w reklamie – gdzie szukać?
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, co to jest marketing. Zgodnie z definicją Internetowej Encyklopedii PWN są to: „działania zmierzające do określenia możliwości sprzedaży produktu, uwzględniające istniejące lub potencjalne potrzeby nabywców w krótkim lub długim okresie i związane z tym możliwości dystrybucji, reklamy, planowania produkcji, badań rynku”. Istnieje wiele rodzajów marketingu, na przykład marketing relacji, bezpośredni, sensoryczny czy afiliacyjny.
Niezależnie od przyjętej strategii i wykorzystywanych narzędzi obowiązkiem specjalisty ds. marketingu jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców w celu odpowiedniego zaprezentowania produktu lub usługi. Efektem sprawnie poprowadzonej kampanii promocyjnej jest przyciągnięcie do sklepu klientów i potencjalnych klientów (np. niezainteresowanych aktualnie oferowanym produktem, ale wykazujących zainteresowanie innymi ofertami w przyszłości).
Marketingowiec może wykonywać pracę w agencji reklamowej, w dziale marketingu firmy handlowej, usługowej, prowadzącej działalność kulturalną czy z branży medialnej.
Praca w marketingu: dla kogo?
Skuteczne reklamowanie firmy, produktu, usługi, wydarzenia itp. to trudne i złożone zadanie. Dlatego firmy szukające osób pracy w marketingu preferują kandydatów po studiach kierunkowych, np. marketing i zarządzanie, reklama i nowe media, public relations bądź pokrewnych.
Praca w dziale reklamy czy w agencji marketingowej wiąże się zwykle z dużym stresem, presją na osiągnięcie założonych wyników i pozyskaniem klientów, a także koniecznością pracy pod presją czasu. Nie każdy się w niej sprawdzi. Idealny kandydat powinien:
• być komunikatywny,
• myśleć nieszablonowo, mieć bogatą wyobraźnię oraz być kreatywnym,
• mieć wysoko rozwinięte umiejętności sprzedażowe i negocjacyjne,
• mieć analityczny umysł oraz wysoko rozwinięte zdolności numeryczne,
• być empatyczny, wyczulony na potrzeby innych,
• cechować się wysoką kulturą osobistą (umieć odpowiednio reprezentować firmę podczas wydarzeń branżowych),
• być odpornym na stres.
Od marketingowca często wymaga się umiejętności posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym (zazwyczaj jest to angielski), a także prawa jazdy kat. B. oraz obsługi programów komputerowych, służących do przeprowadzania prognoz i analizy rynku.
Zarobki w marketingu
Praca w agencji reklamowej lub dziale marketingu może się bardzo opłacać. O ile młodszym specjalistom oferuje się najczęściej płacę rzędu 3 tys. zł, najlepsi marketingowcy mogą zarabiać nawet kilkanaście tys. zł miesięcznie. Wynagrodzenie zazwyczaj jest uzależnione od wielkości i lokalizacji firmy, ale też umiejętności marketingowa (nierzadko stosuje się system premiowy).