Podsumowanie mijającego roku w przedsiębiorstwie jest ważnym elementem budowania strategii firmy na kolejne lata. To okazja, by zastanowić się nad tym, co nie wyszło, czego nie udało się zrealizować i jaki był tego powód. Jest to też idealny moment, by przeanalizować, w jakich obszarach udało się osiągnąć sukces, omówić korzystne dla przedsiębiorstwa decyzje i inwestycje oraz zastanowić się, w jakim kierunku prowadzić kolejne działania.
Spis treści
- Czy warto robić postanowienia noworoczne?
- Postanowienia noworoczne – jak dotrzymać?
- Postanowienia noworoczne – przykłady dla firm
- inwestycja w kadry
- poprawa komunikacji wewnętrznej w firmie
- plan rozwoju pracownika
- poprawa wizerunku firmy
- usprawnienie obsługi klienta
- system nagradzania pracowników
- analiza kultury organizacji
- Postanowienia noworoczne dla firm – najczęściej zadawane pytania
Czy warto robić postanowienia noworoczne?
Postanowienia noworoczne nie są domeną jedynie osób dążących do indywidualnej zmiany. Zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga nieustannych obserwacji branży, rynku, ale także pracowników, metod organizacji itd. oraz wprowadzenia koniecznych zmian.
Postanowienia rodzące się z początkiem roku, są silniejsze i efektywniejsze niż pozostałe, które podejmujemy w innych miesiącach. Wpływ na to mają mechanizmy psychologiczne związane z momentami przełomowymi i wynikającymi z nich rytuałami. Planując zmianę od nowego roku kalendarzowego, przygotowujemy się do niej psychicznie. Przyjmujemy postawę, w której istotne są takie elementy jak mobilizacja sił, nastawienie na cel, oczekiwanie nowości. To wszystko pomaga w realizacji obranego postanowienia. Dlatego warto wykorzystać moment przełomowy, jakim jest bez wątpienia Nowy Rok, to zrobienia postanowień na kolejne miesiące.
Czytaj także: Trendy na rynku pracy 2024 – wyzwania, szanse, zagrożenia. Co nas czeka w nowym roku?
Postanowienia noworoczne – jak dotrzymać?
Jak wytrwać w postanowieniach? Przede wszystkim należy mieć świadomość, że po początkowym zapale pojawią się momenty zniechęcenia. To normalne – trudno jest nieustannie utrzymywać motywację na wysokim poziomie. Warto więc od razu przyjąć strategię działania, zwiększającą szansę na długoterminowy sukces. Dobrą strategią jest rozbijanie każdego dużego celu na liczne mniejsze zadania i przypisanie do nich terminów realizacji. Tak przygotowany grafik można powiesić w widocznym miejscu w firmie, by zawsze wiedzieć, w którym momencie realizacji planu aktualnie znajduje się zespół.
Postanowienia noworoczne – przykłady dla firm
-
inwestycja w kadry
Wspólnie z pracownikami można zastanowić się, czy dane stanowisko nie wymaga większej liczby osób lub może odwrotnie, czy jeden pracownik mógłby przyjąć nowe obowiązki, odciążając innych.
-
poprawa komunikacji wewnętrznej w firmie
Początkowo może to wydawać się mało znaczącą zmianą. Jednak skrócenie ścieżki decyzyjnej, określenie osób odpowiedzialnych za dany dział, uszczegółowienie zakresu kompetencji pozwoli szybciej podejmować ważne dla przedsiębiorstwa decyzje.
-
plan rozwoju pracownika
Jeśli pracownicy przysłowiowo stoją w miejscu, to może również przełożyć się na podobną kondycję firmy. Warto zaplanować, w jakim kierunku poszerzać kompetencje, umiejętności i potencjał pracownika tak, by jednocześnie przełożyło się to na widoczne efekty wydajności przedsiębiorstwa.
-
poprawa wizerunku firmy
Być może nasza strona internetowa, profil na portalach społecznościowych wymagają odświeżenia, odpowiedzi na pytania użytkowników czy reakcji na nieprzychylne komentarze. Warto pamiętać, że strategia rozwoju przedsiębiorstwa powinna uwzględniać to, jak o danej firmie mówi się w branży lub wśród klientów.
-
usprawnienie obsługi klienta
To niejako jeden z elementów budowania wizerunku. Szkolenia pracowników w zakresie budowania pozytywnych relacji z klientem może znacząco przełożyć się na liczbę zawieranych przez przedsiębiorstwo transakcji.
-
system nagradzania pracowników
Zarządzanie zasobami ludzkimi wymaga wiedzy i zaangażowania. Ważne jest dobranie odpowiedniego systemu nagradzania pracowników, by ci z większym zapałem realizowali powierzone zadania. Motywowanie pracowników niekoniecznie musi opierać się na premiach finansowych. Warto to przemyśleć, opracowując strategię firmy na nadchodzący rok.
-
analiza kultury organizacji
Zaangażowanie pracowników jest między innymi wynikiem dobrej atmosfery pracy, norm panujących w zespole, sposobie zarządzania. Work-life balance, inwestowanie w spotkania integracyjne, wsparcie pracownika w rozwoju zawodowym – sprawdźmy, czy kultura organizacyjna spełnia podstawowe kryteria dobrego pracodawcy.
Wyciągnięcie wniosków z minionego roku, podtrzymanie lub zmiana strategii – przeanalizowanie tych aspektów prowadzenia działalności może być dla przedsiębiorstwa odświeżające i przyczynić się do jej przyszłych sukcesów.
Czytaj także: Postanowienia noworoczne a zmiana pracy
Postanowienia noworoczne dla firm – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie robić postanowienia na Nowy Rok dla swojej firmy?
Każde przedsiębiorstwo jest inne, niemniej nowy rok kalendarzowy to dobry moment, żeby przeanalizować potrzeby i sukcesy swojej organizacji oraz zastanowić się, co warto poprawić w firmie w kolejnym roku. Postanowienia noworoczne mogą dotyczyć chociażby optymalizacji finansowej lub logistycznej, sposobu zarządzania kadrami czy wejścia na nowe rynki lub rozwinięcia lepszej strategii marketingowej, uwzględniającej korzystanie z nowych technologii.
-
Jak zrealizować postanowienia noworoczne dla swojej firmy?
Żadne życzenie nie spełni się samo. Żeby zrealizować postanowienia, warto przygotować dobry plan działania, uwzględniające kolejne etapy wykonania danego projektu. W planie wyznacz deadline'y oraz wskaż osoby odpowiedzialne za dane czynności. Na bieżąco monitoruj postępy planu.