Portfolio - co to jest?
W procesie rekrutacji podstawą do rozmów z kandydatem jest jego CV. Jako uzupełnienie, w zależności od tego czy jest wymagany, dołącza się list motywacyjny. Istnieje jednak grupa stanowisk, w których jednym z kryteriów przyjęcia jest dobre portfolio.
Portfolio zawodowe charakteryzuje się tym, że zawiera zbiór prac, dokonań danej osoby. W zależności od charakteru pracy portfolio może przybierać różne formy. Może być zbiorem zdjęć lub tekstów na stronie internetowej, może to być teczka z pracami malarskimi, rysunkowymi. Może to być też prezentacja budynków zaprojektowanych przez architekta lub w postaci linków odsyłających do projektów programistycznych lub graficznych.
Jak zrobić portfolio
Jeśli zastanawiamy się nad tym, jak zrobić portfolio, warto zwrócić uwagę na to, że ma ono być potwierdzeniem naszych umiejętności i kompetencji. Wybrane osiągnięcia zawarte w portfolio powinny więc przedstawiać nasze najlepsze osiągnięcia, a nie wszystkie od początku kariery zawodowej. Przy doborze odpowiednich prac należy zastanowić się nad tym, jakie wymagania stawia przed nami przyszły pracodawca oraz to, jakie informacje zawarte w CV chcielibyśmy rozwinąć. To pomoże wyselekcjonować najlepsze prace.
Warto też samemu zastanowić się nad własnym dorobkiem i przemyśleć to, w jakim kierunku będziemy podążać. Jeśli zaprezentujemy pracę, która odpowiada wymaganiom pracodawcy, jednak była dla nas z wielu różnych względów problematyczna, może to przysporzyć komplikacji. Taka praca może spodobać się rekruterowi/pracodawcy i jeśli zdecyduje, że spośród innych zaprezentowanych prac to właśnie na tej jednej mamy się wzorować, może nam być ciężko wykonać takie zlecenie.
Podsumowując informację na temat tego, jak zrobić portfolio, należy skupić się na dwóch rzeczach – na tym, co my chcemy zaprezentować i osiągnąć oraz na tym, co z tych rzeczy będzie odpowiadało zleceniodawcy, któremu chcemy to portfolio zaprezentować.
Jak powinno wyglądać portfolio
Kiedy zabieramy się za stworzenie profesjonalnego portfolio, powinny nam przyświecać te samy zasady co przy tworzeniu profesjonalnego CV. Liczy się schludność, czytelność, przejrzystość informacji.
Kiedy przesyłamy portfolio drogą elektroniczną, warto skupić się na tym, by ciężkie procedury techniczne nie odciągnęły zainteresowanej osoby od naszych prac. Pliki powinny być więc np. dobrej jakości, jednocześnie nie powinny zbyt dużo ważyć – tak, aby można było łatwo je pobrać i obejrzeć.
Jeśli umieszczamy linki – to bezpośrednio do naszych prac, a nie np. do całego projektu. Im krótsza droga dojścia, tym lepiej dla nas.
Portfolio zawodowe
Profesja, w której się poruszamy oraz prace, jakie chcemy prezentować, będą definiowały to, jak powinno wyglądać portfolio. Np. portfolio wizażystki czy fryzjera może prezentować popularne zestawienie zdjęć „przed” i „po” danej metamorfozie. W formie zdjęć prezentować się będzie również dorobek modela czy modelki.
Portfolio copywritera lub programisty może zawierać linki odsyłające do ich prac. Jeśli ktoś chce sprzedać swoje umiejętności pisarskie, może przedstawić dokument pdf z najlepszymi tekstami.
Bardzo atrakcyjne jest również multimedialne portfolio. Wzór prezentacji w specjalnym programie czy szablony dostępne online mogą ułatwić to zadanie.