Internet jest bez wątpienia ważnym narzędziem marketingowym. Firmowe strony WWW lub fanpage na portalach społecznościowych zakładają dziś nawet właściciele warzywniaków lub osiedlowych sklepików z odzieżą używaną. Nierozsądne byłoby ignorowanie tak skutecznej metody komunikacji z klientem.
Pomysł na bloga firmowego
Prowadzenie bloga firmowego to jedna z najważniejszych technik inbound marketingu, czyli tzw. marketingu za przyzwoleniem – odbiorca musi sam dotrzeć do interesujących go treści. Ale aby potencjalny klient z tysięcy stron internetowych wybrał właśnie naszą, musimy mieć ciekawy pomysł na bloga.
Większe firmy zatrudniają zazwyczaj sztab specjalistów odpowiedzialnych za wizerunek firmy w Internecie, pozycjonowanie stron i działania promujące serwisy internetowe w wyszukiwarkach (SEO). Jednak jeśli prowadzimy małą lokalną firmę, także warto promować ją w internecie. Oryginalne, ciekawe wpisy na bloga przyciągną odbiorców i pokażą, że można nam zaufać i jesteśmy profesjonalni w branży. Warto, aby już pierwszy wpis na blogu był przemyślany i zachęcał osoby, które spotkają się z naszą marką, do pozostania z nami na dłużej.
Posty na bloga firmowego
Planując, jakie treści zamieścimy na blogu, powinniśmy pamiętać, że przede wszystkim od nich zależy sposób postrzegania naszej marki przez klientów. Warto opracować listę ciekawych tematów na bloga i określić grupę docelową. Od tego, kto jest naszym odbiorcą, powinien zależeć także styl pisania. Jeśli jesteśmy właścicielami gospodarstwa agroturystycznego, możemy pisać o naszym regionie, ekoproduktach, które wytwarzamy i które można kupić w okolicy, możemy także podawać przepisy na tradycyjne dania. Na blogu zakładu fryzjerskiego mile widziane będą na przykład zdjęcia uczesań, tutoriale, jak wykonać proste fryzury samodzielnie, recenzje i porównania kosmetyków czy porady dotyczące urody. Inny charakter i język powinien mieć blog mechanika samochodowego, a inny prywatnego przedszkola dla dzieci czy sklepu internetowego.
Aby opracować skuteczne posty na bloga, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
1. Kto jest naszym odbiorcą, czyli kto powinien w zakamarkach Internetu odnaleźć nasze wpisy na bloga?
2. Czego mogą u nas szukać internauci? Jakie treści ich zainteresują i utrzymają ich uwagę na dłużej?
3. Jakie tematy pozwolą klientom podjąć decyzję o skorzystaniu właśnie z naszych usług, a nie usług konkurencji?
4. Jaki chcemy wykreować wizerunek i jaki będzie główny cel naszych wpisów.
Pisząc posty tematyczne na bloga, warto także nadawać im chwytliwe tytuły i zainteresować się tematyką słów kluczowych, czyli fraz, które najczęściej wyszukują internauci. Popularne są m.in. pytania (jak..., gdzie…), listy (9 sposobów na..., 5 najlepszych…) czy przestrogi (3 najczęstsze błędy w…).
O czym napisać post na blogu
Odpowiedziawszy sobie na powyższe pytania, powinniśmy mieć już jasność i wiedzieć, o czym napisać post na blogu. Każdy wpis powinien być przemyślany, oryginalny i zachęcający do zapoznania się z naszą ofertą, a jednocześnie nienachalny. Jeśli chcielibyśmy napisać post np. o produkcie, który właśnie pojawił się w naszej ofercie, lepiej będzie zrobić zestawienie niż reklamować go wprost. Np. jeśli mamy sklep z małym AGD i chcemy wspomnieć o nowym modelu tostera dostępnym w naszej ofercie, możemy zamieścić zestawienie np. „5 najlepszych prezentów do 200 zł” albo „3 pomysły na szybkie śniadanie”. I w te treści wpleść informacje o wspomnianym tosterze.
Uniwersalne, dobre dla każdego „fajne teksty na bloga” czy „fajne notki na bloga” nie istnieją. W Internecie liczy się bowiem oryginalność i pomysł. Kierując się wyżej opisanymi wskazówkami, powinniśmy wypracować nasz indywidualny sposób pisania. Niezależnie od profilu działalności pamiętajmy jednak, że blog to potężne narzędzie marketingowe i może nam zarówno pomóc zwiększyć zyski, jak i zaszkodzić. Post ma być narzędziem pracy, a na firmowym blogu nie możemy zamieszczać treści kontrowersyjnych i osobistych. Warto także zadbać o ciekawe zdjęcia i szatę graficzną strony – to także wpływa na wizerunek naszej marki.